Adaptiivinen johtajuus pandemian aikana myynnin ja markkinoinnin toimialalla
Grandén, Maria (2021)
Kandidaatintutkielma
Grandén, Maria
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052538727
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052538727
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää, miten adaptiivinen johtajuus näkyi myynnin ja markkinoinnin toimialalla koronapandemian aikana. Koronapandemian vaikutukset voitiin huomata yksilöllisellä sekä kansallisella tasolla. Monet yritykset joutuivat ahdinkoon ja koronapandemian aiheuttamat muutokset vaativat uudenlaista sopeutumista. Tutkielman tavoitteena onkin avartaa adaptiivisen johtajuuden teoriaa sekä sen ilmenemistä käytännössä. Tutkielmassa pyritään selvittämään, miten koronapandemia on vaikuttanut myynnin ja markkinoinnin esihenkilöiden toimintaan sekä johtamiseen ja miten he ovat sopeutuneet muutokseen. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea Suomessa myynnin ja markkinoinnin toimialalla työskenteleviä esihenkilöitä.
Tutkielman tuloksissa ilmeni, että johtajan rooli koettiin muuttuneen henkilöstöpainotteisemmaksi ja esihenkilön läsnäolo korostui enemmän kuin ennen. Uusia toimintatapoja syntyi, joista suurin oli etätyömallin käyttöönotto sekä samalla viestintäkanavien muutos. Johtaminen muuttui kuormittavammaksi ja haastavammaksi, sillä koronapandemia loi epävarman työympäristön. Esihenkilöt kokivat sopeutuneensa koronpandemian aiheuttamiin muutoksiin melko nopeasti, vaikka tilanne oli haastava. Adaptiivisuus koettiin johtajan roolissa erittäin tärkeänä ja osana johtajan roolia. Adaptiivisuuden tärkeys korostui koronapandemian seurauksena esihenkilön asemassa. The aim of this bachelor’s thesis is to examine how adaptive leadership occurs in sales and marketing industry during the Covid-19 pandemic. The effects of the Covid-19 pandemic reached individual and national levels. Many businesses faced distress and the changes caused by the Covid-19 pandemic required a new way to adapt. The aim of this thesis is to broaden the theory of adaptive leadership and its manifestation in practice. This thesis seeks to explore and understand how the Covid-19 pandemic has affected the operation and leadership of sales and marketing leaders and how they have adapted to the change. The empirical part of this thesis was conducted as a qualitative study utilizing semi-structured themed interviews. Data from the study were collected by interviewing three supervisors working in the sales and marketing industry in Finland.
The results of this thesis showed that the role of the leader was experienced to become more staff focused and supervisors’ presence was emphasized more than before. New ways to operate were created, the largest one being telecommuting model. At the same time communication channels changed. Managing became more stressful and challenging as the Covid19 pandemic created an uncertain work environment. Adaptivity was perceived in the role of the leader as a very important part. The importance of adaptivity was highlighted in supervisor status as a result of the Covid-19 pandemic.
Tutkielman tuloksissa ilmeni, että johtajan rooli koettiin muuttuneen henkilöstöpainotteisemmaksi ja esihenkilön läsnäolo korostui enemmän kuin ennen. Uusia toimintatapoja syntyi, joista suurin oli etätyömallin käyttöönotto sekä samalla viestintäkanavien muutos. Johtaminen muuttui kuormittavammaksi ja haastavammaksi, sillä koronapandemia loi epävarman työympäristön. Esihenkilöt kokivat sopeutuneensa koronpandemian aiheuttamiin muutoksiin melko nopeasti, vaikka tilanne oli haastava. Adaptiivisuus koettiin johtajan roolissa erittäin tärkeänä ja osana johtajan roolia. Adaptiivisuuden tärkeys korostui koronapandemian seurauksena esihenkilön asemassa.
The results of this thesis showed that the role of the leader was experienced to become more staff focused and supervisors’ presence was emphasized more than before. New ways to operate were created, the largest one being telecommuting model. At the same time communication channels changed. Managing became more stressful and challenging as the Covid19 pandemic created an uncertain work environment. Adaptivity was perceived in the role of the leader as a very important part. The importance of adaptivity was highlighted in supervisor status as a result of the Covid-19 pandemic.