Tekoälyn hyödyntäminen päätöksenteossa
Mikonsaari, Piia (2022)
Diplomityö
Mikonsaari, Piia
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052739078
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052739078
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin tekoälyn hyödyntämistä päätöksenteossa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miksi yrityksen päätöksenteossa tulisi hyödyntää tekoälyä. Tutkimus on ajankohtainen, koska digitalisaation avulla saavutettavat uudet liiketoimintamahdollisuudet on nostettu voimakkaasti esille suomalaisessa yhteiskunnallisessa keskustelussa. Älykkäiden teknologioiden hyödyntäminen yritysten liiketoiminnan tehostamisessa ja prosessien automatisoinnissa mahdollistaa yritysten liiketoiminnan kustannustehokkuuden.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui tekoälyn, datan, hyödyn ja hyödyntämisen edellytysten ympärille. Analyyttinen viitekehys muodostui tekoälyn käytön asteista päätöksenteossa. Tämän tutkimuksen ensisijainen tutkimusaineisto oli puolistrukturoidut teemahaastattelut suuryrityksen teknologiaorganisaatiosta.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että tekoälyn hyödyntämisestä päätöksenteossa yrityksen tiedonhaku sekä tiedon välitys nopeutuvat, päätöksenteko tehostuu ja päätöksenteon laatu paranee sekä kustannustehokkuus kasvaa. Huomioitavaa kuitenkin on, että yrityksissä sisäisesti tunnistetaan mahdollisuus tekoälyn käytölle. Tekoälyratkaisujen rakentaminen ja tekoälyosaaminen edellyttävät hyviä käytäntöjä ja kunnollista infrastruktuuria yrityksissä. Merkittävä asia, joka nousi esille tässä tutkimuksessa, on tekoälyn jalkauttaminen organisaatioon. Jotta tekoälyn käytöstä saadaan hyötyä, käyttäjien tulee ymmärtää, mitä tekoäly on, mistä se rakentuu, mitä sillä tehdään ja miksi.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää niissä yrityksissä, jotka pohtivat tekoälyn käytön hyödyntämistä kaupallisessa päätöksenteossa. This study examined utilizing artificial intelligence in decision-making. The aim of the study was to find out why artificial intelligence should be used in company decision-making. The research is topical because the new business opportunities that can be achieved through digitalization have been strongly highlighted in the Finnish social debate. Utilizing intelligent technologies to streamline business operations and automate processes enable cost-effective business operations.
This study was conducted as a qualitative case study. The theoretical framework of the study was built around the conditions of artificial intelligence, data, utility, and utilization. The analytical framework consisted of the degrees of use of artificial intelligence in decision-making. The primary research material for this study was semi structured thematic interviews with the technology organization of a large-scale enterprise.
Based on the research results, it can be stated that the use of artificial intelligence in decision-making will speed up the company's information retrieval and information transmission, make decision-making more efficient and improve the quality of decision-making, as well as increase cost efficiency. It should be noted, however, that the possibility of using artificial intelligence is identified internally in companies. Building artificial intelligence solutions and artificial intelligence requires good practices and a proper infrastructure in companies. A significant issue that emerged in this study is the implementation of artificial intelligence in the organization. To benefit from the use of artificial intelligence, users need to understand what artificial intelligence is, where it is built, what it is used for and why.
The results of this study can be utilized in those companies that are considering the use of artificial intelligence in commercial decision-making.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui tekoälyn, datan, hyödyn ja hyödyntämisen edellytysten ympärille. Analyyttinen viitekehys muodostui tekoälyn käytön asteista päätöksenteossa. Tämän tutkimuksen ensisijainen tutkimusaineisto oli puolistrukturoidut teemahaastattelut suuryrityksen teknologiaorganisaatiosta.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että tekoälyn hyödyntämisestä päätöksenteossa yrityksen tiedonhaku sekä tiedon välitys nopeutuvat, päätöksenteko tehostuu ja päätöksenteon laatu paranee sekä kustannustehokkuus kasvaa. Huomioitavaa kuitenkin on, että yrityksissä sisäisesti tunnistetaan mahdollisuus tekoälyn käytölle. Tekoälyratkaisujen rakentaminen ja tekoälyosaaminen edellyttävät hyviä käytäntöjä ja kunnollista infrastruktuuria yrityksissä. Merkittävä asia, joka nousi esille tässä tutkimuksessa, on tekoälyn jalkauttaminen organisaatioon. Jotta tekoälyn käytöstä saadaan hyötyä, käyttäjien tulee ymmärtää, mitä tekoäly on, mistä se rakentuu, mitä sillä tehdään ja miksi.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää niissä yrityksissä, jotka pohtivat tekoälyn käytön hyödyntämistä kaupallisessa päätöksenteossa.
This study was conducted as a qualitative case study. The theoretical framework of the study was built around the conditions of artificial intelligence, data, utility, and utilization. The analytical framework consisted of the degrees of use of artificial intelligence in decision-making. The primary research material for this study was semi structured thematic interviews with the technology organization of a large-scale enterprise.
Based on the research results, it can be stated that the use of artificial intelligence in decision-making will speed up the company's information retrieval and information transmission, make decision-making more efficient and improve the quality of decision-making, as well as increase cost efficiency. It should be noted, however, that the possibility of using artificial intelligence is identified internally in companies. Building artificial intelligence solutions and artificial intelligence requires good practices and a proper infrastructure in companies. A significant issue that emerged in this study is the implementation of artificial intelligence in the organization. To benefit from the use of artificial intelligence, users need to understand what artificial intelligence is, where it is built, what it is used for and why.
The results of this study can be utilized in those companies that are considering the use of artificial intelligence in commercial decision-making.