Digital transformation in the era of logistics 4.0 : dynamic capabilities view
Saaresto, Joona (2022)
Pro gradu -tutkielma
Saaresto, Joona
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052739101
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052739101
Tiivistelmä
Increased competition and customer requirements towards digital transformation has led logistics companies to adopt new technologies and tools in the era of industry 4.0. The aim of this study is to examine how the logistics sector builds dynamic capabilities towards digital transformation. The dynamic capabilities lens is used to assess how the companies can react to unexpected changes in the market dynamics in the current era.
The study is carried out as a qualitative, case-study, which aims to find out how dynamic capabilities towards digital transformation are built. The research is conducted primarily as semi-structured interviews from 12 interviewees from five different companies that are working in the logistics sector. The study suggests that while digital transformation is a strategic goal for many players in the industry, it still lacks many critical capabilities towards making the strategy to bring out the benefits. Namely, there is room to strengthen capabilities in digital sensing, digital seizing, and digital transforming capabilities across every level of the organisations. Lisääntynyt kilpailu ja asiakasvaatimukset digitaalisten teknologioiden adoptoimiseen on johtanut logistiikka-alan toimijoita uusien teknologioiden käyttöönottoa ja kehittämistä neljännessä teollisessa vallankumouksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia kuinka logistiikan alalla johdetaan dynaamisia kyvykkyyksiä, joilla rakennetaan digitaalisia työkaluja ja teknologioita. Dynaamisten kyvykkyyksien näkökulmaa sopii teoreettiseksi viitekehykseksi hyvin, sitä on käytetty usein tilanteissa, jossa tarkastellaan yrityksen kykyä muuntautua erilaisissa yllättävissä markkinatilanteissa.
Tutkimuksen toteutus on laadullinen case-tutkimus, jossa aineisto on kerätty 12 puolistrukturoidusta haastattelusta viiden eri yhtiön edustajasta, jotka toimivat logistiikan alalla. Tämä tutkimus osoittaa alustavasti, että yritykset ovat ottaneet digitaalisen transformaation strategiseksi tavoitteekseen. Tämä kuitenkin on osoittautunut haasteelliseksi, sillä monia kriittisiä kyvykkyyksiä ei ole joko kehitetty tai otettu huomioon. Parannettavaa on digitaalisen tunnistamisen, digitaalisen haltuunoton, sekä digitaalisen muuntautumisen osa-alueilla yritysten jokaisella tasolla.
The study is carried out as a qualitative, case-study, which aims to find out how dynamic capabilities towards digital transformation are built. The research is conducted primarily as semi-structured interviews from 12 interviewees from five different companies that are working in the logistics sector. The study suggests that while digital transformation is a strategic goal for many players in the industry, it still lacks many critical capabilities towards making the strategy to bring out the benefits. Namely, there is room to strengthen capabilities in digital sensing, digital seizing, and digital transforming capabilities across every level of the organisations.
Tutkimuksen toteutus on laadullinen case-tutkimus, jossa aineisto on kerätty 12 puolistrukturoidusta haastattelusta viiden eri yhtiön edustajasta, jotka toimivat logistiikan alalla. Tämä tutkimus osoittaa alustavasti, että yritykset ovat ottaneet digitaalisen transformaation strategiseksi tavoitteekseen. Tämä kuitenkin on osoittautunut haasteelliseksi, sillä monia kriittisiä kyvykkyyksiä ei ole joko kehitetty tai otettu huomioon. Parannettavaa on digitaalisen tunnistamisen, digitaalisen haltuunoton, sekä digitaalisen muuntautumisen osa-alueilla yritysten jokaisella tasolla.