Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Environmental impact of Li-ion battery production

Saariaho, Kuisma (2022)

Katso/Avaa
Environmental impact of Li-ion battery production.pdf (1.234Mb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Saariaho, Kuisma
2022

School of Energy Systems, Sähkötekniikka

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053141270

Tiivistelmä

This bachelors thesis is a literature review that focuses on the carbon footprint of a NMC 111 lithium-ion battery (LIB) while neglecting end-of-life and use-stages. Research for this thesis was done using reliable online sources and cross-referencing them with each other.

The goal of this thesis is to find out how much CO2 is released in the manufacturing of a NMC 111 electric vehicle battery in kg CO2-eq/kWh capacity. An additional interest is finding out the amount of different materials used in the production and their respective energy usage.

The overall global warming potential (GWP) of a NMC 111 LIB while not including end-of-life (EoL) emissions is between 61-106kg CO2-eq/kWh depending on the energy source used for heating. A more precise estimate of the average energy usage is 70kg CO2-eq/kWh - 77kg CO2-eq/kWh with a result of 72.9kg CO2-eq/kWh being the most accurate.

Transportation amounts for most of EoL CO2 emissions with 12.7kg CO2-eq/100km. Emissions from hydrometallurgy are 2.13kg CO2-eq/kg cell and pyrometallurgy 2.1kg CO2-eq/kg cell.

Majority of used materials (83.7%) consist of the active cathode material (28.7%), aluminium (25.3%), graphite (16%) and copper (13.7%). The amount of energy used for these four components during production is 81.14% of total energy consumption as follows, NMC powder (45%), aluminium (22.37%), graphite (9.74%) and copper (4.03%).
 
Tämä kandidaatintyö on kirjallisuuskatsaus, joka keskittyy NMC 111 -litiumioniakun hiilijalanjälkeen jättäen huomioimatta käyttöiän loppumisen ja käyttövaiheet. Tutkimus tehtiin luotettavien verkkolähteiden avulla ja niiden ristiviittauksella.

Työn tavoitteena on selvittää, kuinka paljon hiilidioksidia vapautuu NMC 111 -sähköajoneuvon akun valmistuksessa kg CO2-ekv/kWh kapasiteettia kohden. Lisäksi halutaan saada selville tuotannossa käytettyjen eri materiaalien määrä ja niiden energiankäyttö.

NMC 111 akun yleinen ilmaston lämpenemispotentiaali (GWP) huomioimatta käyttöiän loppuvaihetta (EoL) on välillä 61-106 kg CO2-ekv/kWh riippuen lämmitystavasta. Tarkempi arvio keskimääräisestä hiilijalanjäljestä on 70 kg CO2-ekv/kWh - 77 kg CO2-ekv/kWh, tarkin tutkimuksesta saatu tulos on 72,9 kg CO2-ekv/kWh.

Käyttöiän loppuvaiheen suurin päästötekijä on kuljetus jonka päästöt ovat 12.7kg CO2ekv/100km. Päästöt hydrometallurgiasta ovat 2.13kg CO2-ekv/kg kennoa kohden ja pyrometallurgiasta 2.1kg CO2-ekv/kg kennoa kohden.

Suurin osa käytetyistä materiaaleista (83,7%) koostuu aktiivisesta katodimateriaalista (28,7%), alumiinista (25,3%), grafiitista (16%) ja kuparista (13,7%). Näiden neljän komponentin energiatarve valmistuksen kokonaisenergiatarpeesta on 81,14% ja se jakautuu seuraavasti, NMC-jauhe (45%), alumiini (22,37%), grafiitti (9,74%) ja kupari (4,03%).
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [4753]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste