Drivers and barriers of responsible procurement in Finnish retail companies
Leino, Salla (2022)
Pro gradu -tutkielma
Leino, Salla
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053141300
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053141300
Tiivistelmä
The theme of responsibility has received a lot of attention in recent decades and has increasingly become a research topic. When responsibility affects the day-to-day operations of companies, it is important to understand what motivates companies to act responsibly and, on the other hand, what prevents companies from acting responsibly. Research on responsible procurement is still limited, especially in the retail sector, although it plays a significant role in global business and in raising awareness of responsibility.
The purpose of this study is to increase awareness of the factors that influence responsible procurement. More specifically, the aim of this study is to find out which factors are the most important drivers, and which are the biggest barriers to responsible procurement in the Finnish retail sector.
The study was conducted as a mixed method study using both quantitative and qualitative research methods. Empirical data were collected through a questionnaire and interviews. A total of 33 usable responses were received to the questionnaire and five people were interviewed from four different companies. Data analyzes were performed separately by linear regression and theory-driven content analysis. Empirical results showed that responsible procurement is valued and desired in Finnish retail companies. There are many factors that affect responsible procurement, but the most important drivers were the company’s values, consumer demand and pressure, and the size of the company. The biggest barriers to responsible procurement were the availability of raw materials and the lack of alternatives, as well as the lack of supplier’s knowledge, while long supply chains were perceived as a major challenge. Vastuullisuus teemana on saanut paljon huomiota viime vuosikymmeninä ja se on noussut yhä useamman tutkimuksen aiheeksi. Vastuullisuuden vaikuttaessa yritysten jokapäiväisiin toimintoihin, on tärkeä ymmärtää, mikä motivoi vastuullisesti toimimiseen ja mikä toisaalta estää yrityksiä toimimasta vastuullisesti. Tutkimus vastuullisista hankinnoista on vielä vähäistä erityisesti vähittäiskaupan alalta, vaikka sillä on merkittävä rooli globaalissa liiketoiminnassa ja vastuullisuustietoisuuden lisäämisessä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoisuutta siitä, mitkä tekijät vaikuttavat vastuulliseen hankintaan. Tarkemmin tutkimuksessa halutaan selvittää, että mitkä tekijät ovat tärkeimpiä ajureita ja mitkä tekijät isoimpia esteitä vastuullisessa hankinnassa suomalaisen vähittäiskaupan alalla.
Tutkimus toteutettiin sekamenetelmätutkimuksena käyttäen sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Empiirinen aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja haastatteluilla. Kyselylomakkeeseen saatiin yhteensä 33 käyttökelpoista vastausta ja viittä henkilöä haastateltiin neljästä eri yrityksestä. Aineistojen analyysit toteutettiin erikseen lineaarisella regressiolla sekä teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Empiiriset tulokset osoittivat, että suomalaisissa vähittäiskaupan yrityksissä vastuullisia hankintoja arvostetaan ja niitä halutaan toteuttaa. Vastuullisiin hankintoihin vaikuttaa moni tekijä, mutta tärkeimmiksi ajureiksi yritykset kokivat yrityksen arvot, kuluttajien vaatimukset sekä paineen ja yrityksen koon. Isoimpia esteitä vastuullisiin hankintoihin olivat raaka-aineiden saatavuus ja vaihtoehtojen puute sekä toimittajien tiedonpuute, kun taas pitkät toimitusketjut koettiin isoksi haasteeksi.
The purpose of this study is to increase awareness of the factors that influence responsible procurement. More specifically, the aim of this study is to find out which factors are the most important drivers, and which are the biggest barriers to responsible procurement in the Finnish retail sector.
The study was conducted as a mixed method study using both quantitative and qualitative research methods. Empirical data were collected through a questionnaire and interviews. A total of 33 usable responses were received to the questionnaire and five people were interviewed from four different companies. Data analyzes were performed separately by linear regression and theory-driven content analysis. Empirical results showed that responsible procurement is valued and desired in Finnish retail companies. There are many factors that affect responsible procurement, but the most important drivers were the company’s values, consumer demand and pressure, and the size of the company. The biggest barriers to responsible procurement were the availability of raw materials and the lack of alternatives, as well as the lack of supplier’s knowledge, while long supply chains were perceived as a major challenge.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoisuutta siitä, mitkä tekijät vaikuttavat vastuulliseen hankintaan. Tarkemmin tutkimuksessa halutaan selvittää, että mitkä tekijät ovat tärkeimpiä ajureita ja mitkä tekijät isoimpia esteitä vastuullisessa hankinnassa suomalaisen vähittäiskaupan alalla.
Tutkimus toteutettiin sekamenetelmätutkimuksena käyttäen sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Empiirinen aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja haastatteluilla. Kyselylomakkeeseen saatiin yhteensä 33 käyttökelpoista vastausta ja viittä henkilöä haastateltiin neljästä eri yrityksestä. Aineistojen analyysit toteutettiin erikseen lineaarisella regressiolla sekä teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Empiiriset tulokset osoittivat, että suomalaisissa vähittäiskaupan yrityksissä vastuullisia hankintoja arvostetaan ja niitä halutaan toteuttaa. Vastuullisiin hankintoihin vaikuttaa moni tekijä, mutta tärkeimmiksi ajureiksi yritykset kokivat yrityksen arvot, kuluttajien vaatimukset sekä paineen ja yrityksen koon. Isoimpia esteitä vastuullisiin hankintoihin olivat raaka-aineiden saatavuus ja vaihtoehtojen puute sekä toimittajien tiedonpuute, kun taas pitkät toimitusketjut koettiin isoksi haasteeksi.