Ravintolayrittäjien käsitykset ruokalähettiyritysten vaikutuksista ravintolatoiminnalle koronapandemian aikana
Jaatinen, Aleksi (2022)
Kandidaatintutkielma
Jaatinen, Aleksi
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053141306
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053141306
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää ravintolayrittäjien käsityksiä Suo-messa toimivien ruokalähettiyritysten, Woltin ja Foodoran, vaikutuksista ravintolatoiminnalle. Tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan alustataloustoimijoiden ja pandemian rajoitusten tuomaa muutosta Helsingin kantakaupungissa toimivien ravintoloiden toimintaan. Tutkielman teoriaosioissa keskitytään pandemian vaikutuksiin ravintola-alan liiketoimintaan ja avataan toimialalla tapahtunutta muutosta erilaisten mittareiden avulla. Toinen osio keskittyy alustatalouden ja digitalisaation kehityksen kautta tapahtuneeseen muutokseen yritysten liiketoimintaympäristöön ja sen näkymiseen ravintola-alalla.
Tutkielman empiirinen osio on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmä soveltuu hyvin ravintolayrittäjien subjektiivisten näkemysten tarkasteluun toimialan ilmiöistä ja muutoksista. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka jaettiin kolmeen eri pääteemaan: 1. talous, 2. operatiivinen ja strateginen toiminta sekä 3. markkinointi ja näkyvyys.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että ravintolayrittäjät ovat ajautuneet pandemian aikana vaike-aan tilanteeseen tiukkojen rajoitusten sekä ruokalähettiyritysten kannattamattomuuden takia. Ravintolat joutuivat siirtämään myyntinsä Woltin ja Foodoran alustoille, jotka vähentävät annosten myyntikatetta merkittävästi komissioilla ja muilla lisäkustannuksilla. Tuloksissa kerrotaan yrittäjien näkemyksiä ja kokemuksia jokaisen aihepiirin kohdalla erikseen. Tuloksien kautta saadaan selville Woltin ja Foodoran alustapohjaisten myyntikanavien kehityskohteita ravintolayrittäjien näkökulmasta. The purpose of this bachelor's thesis is to figure out the perceptions of Finnish restaurant entrepreneurs about the effects of the food delivery companies, Wolt and Foodora, on restaurant operations. The study focuses on the change in the operations of restaurants located in the Centre of Helsinki, so the survey attendees operate in similar business environments regarding pandemic restrictions, and food delivery service operators. The theoretical sections of the thesis first delve into the effects of the pandemic on the restaurant business and bring out the change that has taken place in the industry with the help of various indicators. The second section focuses on the change in the business environment of companies and its appearance in the restaurant industry through the development of the platform economy and digitalization.
The empirical part of the dissertation has been carried out as a qualitative study. The research method is well suited for examining the subjective views of restaurant entrepreneurs on the phenomena and changes in the industry. The research material was collected through an electronic questionnaire, which was divided into three different main themes: 1. finance, 2. operational and strategic activities, and 3. marketing and visibility.
The results of the study show that restaurant entrepreneurs have found themselves in a difficult situation during the pandemic due to strict restrictions and the unprofitability of food delivery companies. The restaurants had to relocate their sales to Wolt and Foodora plat-forms, which significantly reduced the sales margin of the portions due to the commissions and other additional costs. The results present the views and experiences of the entrepreneurs for each topic separately. Through the results, the development targets of Wolt's and Foodora's platform-based sales channels can be found from the perspective of restaurant entrepreneurs.
Tutkielman empiirinen osio on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmä soveltuu hyvin ravintolayrittäjien subjektiivisten näkemysten tarkasteluun toimialan ilmiöistä ja muutoksista. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka jaettiin kolmeen eri pääteemaan: 1. talous, 2. operatiivinen ja strateginen toiminta sekä 3. markkinointi ja näkyvyys.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että ravintolayrittäjät ovat ajautuneet pandemian aikana vaike-aan tilanteeseen tiukkojen rajoitusten sekä ruokalähettiyritysten kannattamattomuuden takia. Ravintolat joutuivat siirtämään myyntinsä Woltin ja Foodoran alustoille, jotka vähentävät annosten myyntikatetta merkittävästi komissioilla ja muilla lisäkustannuksilla. Tuloksissa kerrotaan yrittäjien näkemyksiä ja kokemuksia jokaisen aihepiirin kohdalla erikseen. Tuloksien kautta saadaan selville Woltin ja Foodoran alustapohjaisten myyntikanavien kehityskohteita ravintolayrittäjien näkökulmasta.
The empirical part of the dissertation has been carried out as a qualitative study. The research method is well suited for examining the subjective views of restaurant entrepreneurs on the phenomena and changes in the industry. The research material was collected through an electronic questionnaire, which was divided into three different main themes: 1. finance, 2. operational and strategic activities, and 3. marketing and visibility.
The results of the study show that restaurant entrepreneurs have found themselves in a difficult situation during the pandemic due to strict restrictions and the unprofitability of food delivery companies. The restaurants had to relocate their sales to Wolt and Foodora plat-forms, which significantly reduced the sales margin of the portions due to the commissions and other additional costs. The results present the views and experiences of the entrepreneurs for each topic separately. Through the results, the development targets of Wolt's and Foodora's platform-based sales channels can be found from the perspective of restaurant entrepreneurs.