Employees’ perspective in M&A processes : a case study
Suorsa, Väinö (2022)
Diplomityö
Suorsa, Väinö
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060141664
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060141664
Tiivistelmä
Mergers and acquisitions offer companies the opportunity to grow their operations through, for example, new products or geographic expansion. Furthermore, the synergy benefits of mergers and acquisitions are often seen as significant factors when contemplating the possibility of those. Despite the great popularity, even more than half of the transactions that have been realized fail in achieving the goals set for them. This is often due to a variety of reasons, the most significant of which is considered to be the lack of employee involvement and consideration during the process.
This thesis provides a comprehensive overview of mergers and acquisitions with a particular focus on areas that have an impact on how employees perceive the process. The objectives of the work, as well as the structure of the work, consist of two parts: a literature review to familiarize with the information already found on the subject and a case study in which the subject is studied through the interviews with employees of one of the case company’s logistics teams. The objectives of the work are to study mergers and acquisitions in general and to find the most significant ways in which companies can ensure that employees’ perspective is taken into account during these. In addition, the goal of the work is to find things from the target company’s merger that the employees were not completely satisfied with. The case study thus does not take a position on the profitability of the merger but focuses only on the experiences of employees.
Mergers and acquisitions are very different from each other, but usually a common abbreviation (M&A) is used. During this process, employees often feel that their point of view is not considered enough, which is often due to lack of communication. As a rule, observations presented earlier in theory are found to support the results obtained in the case study’s interviews. In the big picture, the interviewees experienced the merger positively, but especially the lack of communication aroused negative emotions. The solution to this is presented to be two-way communication, in which the opinions of employees are listened to and thus make them feel to be a part of the process. In addition, it would have been hoped that the trainings would have been more practical. The main topic of future research both universally and for the case company is presented with the study of the management’s perspective and whether it is possible to consider employees differently during mergers and acquisitions. Fuusiot ja yritysostot tarjoavat yrityksille mahdollisuuden kasvattaa toimintaansa esimerkiksi uusien tuotteiden tai maantieteellisen laajentumisen kautta. Lisäksi yhdistymisen tuomat synergiaedut nähdään usein merkittävinä tekijöinä sen mahdollisuutta harkittaessa. Suuresta suosiosta huolimatta jopa yli puolet toteutuneista yhdistymisistä epäonnistuu niille asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa. Tämä johtuu usein monesta eri syystä, joista kaikkein merkittävimpänä pidetään puutteellista työntekijöiden osallistuttamista ja huomioon ottamista prosessin aikana.
Tämä työ tarjoaa kokonaisvaltaisen katsauksen fuusioihin ja yritysostoihin keskittyen erityisesti osa-alueisiin, joilla on vaikutusta siihen kuinka työntekijät kokevat prosessin. Työn tavoitteet, kuten myös työn rakenne koostuvat kahdesta osasta: kirjallisuuskatsauksesta, jossa tutustutaan aiheesta jo löytyvään informaatioon, sekä tapaustutkimuksesta, jossa aihetta tutkitaan yhdelle kohdeyrityksen logistiikkatiimin työntekijöille pidettyjen haastatteluiden avulla. Työn tavoitteina on tutkia yhdistymisiä ja yrityskauppoja yleisesti sekä löytää merkittävimpiä tapoja, joilla yritykset voivat varmistaa työntekijöiden näkökulman huomioon ottamisen näiden aikana. Lisäksi työn tavoitteena on löytää tapaustutkimuksen kohdeyrityksen yhdistymisestä asioita, joihin työntekijät eivät olleet täysin tyytyväisiä. Tapaustutkimus ei täten ota kantaa yhdistymisen kannattavuuteen, vaan keskittyy ainoastaan työntekijöiden kokemuksiin.
Fuusiot ja yrityskaupat ovat keskenään hyvin erilaisia, mutta yleensä niistä käytetään yhteistä lyhennettä (englanniksi M&A). Kyseisen prosessin aikana työntekijät kokevat usein ettei heidän näkökulmaansa huomioida tarpeeksi, mikä johtuu useasti puutteellisesta kommunikaatiosta. Jo aiemmin teoriassa esitettyjen havaintojen huomataan pääsääntöisesti tukevan tapaustutkimuksen haastatteluissa saatuja tuloksia. Isossa kuvassa haastateltavat kokivat yhdistymisen positiivisesti, mutta etenkin kommunikaation puute herätti negatiivisia tuntemuksia. Tähän ratkaisuksi esitetään kaksisuuntaista kommunikaatiota, jossa työntekijöiden mielipiteitä kuunnellaan ja täten saadaan heidät tuntemaan itsensä osaksi prosessia. Lisäksi koulutusten olisi toivottu olevan käytännönläheisempiä. Tulevaisuuden tutkimuksen aiheeksi sekä yleismaailmallisesti, että tapaustutkimuksen yritykselle esitetään johtoportaan näkökulman tutkimista ja olisiko työntekijöitä mahdollista huomioida eri tavalla muutosprosessin aikana.
This thesis provides a comprehensive overview of mergers and acquisitions with a particular focus on areas that have an impact on how employees perceive the process. The objectives of the work, as well as the structure of the work, consist of two parts: a literature review to familiarize with the information already found on the subject and a case study in which the subject is studied through the interviews with employees of one of the case company’s logistics teams. The objectives of the work are to study mergers and acquisitions in general and to find the most significant ways in which companies can ensure that employees’ perspective is taken into account during these. In addition, the goal of the work is to find things from the target company’s merger that the employees were not completely satisfied with. The case study thus does not take a position on the profitability of the merger but focuses only on the experiences of employees.
Mergers and acquisitions are very different from each other, but usually a common abbreviation (M&A) is used. During this process, employees often feel that their point of view is not considered enough, which is often due to lack of communication. As a rule, observations presented earlier in theory are found to support the results obtained in the case study’s interviews. In the big picture, the interviewees experienced the merger positively, but especially the lack of communication aroused negative emotions. The solution to this is presented to be two-way communication, in which the opinions of employees are listened to and thus make them feel to be a part of the process. In addition, it would have been hoped that the trainings would have been more practical. The main topic of future research both universally and for the case company is presented with the study of the management’s perspective and whether it is possible to consider employees differently during mergers and acquisitions.
Tämä työ tarjoaa kokonaisvaltaisen katsauksen fuusioihin ja yritysostoihin keskittyen erityisesti osa-alueisiin, joilla on vaikutusta siihen kuinka työntekijät kokevat prosessin. Työn tavoitteet, kuten myös työn rakenne koostuvat kahdesta osasta: kirjallisuuskatsauksesta, jossa tutustutaan aiheesta jo löytyvään informaatioon, sekä tapaustutkimuksesta, jossa aihetta tutkitaan yhdelle kohdeyrityksen logistiikkatiimin työntekijöille pidettyjen haastatteluiden avulla. Työn tavoitteina on tutkia yhdistymisiä ja yrityskauppoja yleisesti sekä löytää merkittävimpiä tapoja, joilla yritykset voivat varmistaa työntekijöiden näkökulman huomioon ottamisen näiden aikana. Lisäksi työn tavoitteena on löytää tapaustutkimuksen kohdeyrityksen yhdistymisestä asioita, joihin työntekijät eivät olleet täysin tyytyväisiä. Tapaustutkimus ei täten ota kantaa yhdistymisen kannattavuuteen, vaan keskittyy ainoastaan työntekijöiden kokemuksiin.
Fuusiot ja yrityskaupat ovat keskenään hyvin erilaisia, mutta yleensä niistä käytetään yhteistä lyhennettä (englanniksi M&A). Kyseisen prosessin aikana työntekijät kokevat usein ettei heidän näkökulmaansa huomioida tarpeeksi, mikä johtuu useasti puutteellisesta kommunikaatiosta. Jo aiemmin teoriassa esitettyjen havaintojen huomataan pääsääntöisesti tukevan tapaustutkimuksen haastatteluissa saatuja tuloksia. Isossa kuvassa haastateltavat kokivat yhdistymisen positiivisesti, mutta etenkin kommunikaation puute herätti negatiivisia tuntemuksia. Tähän ratkaisuksi esitetään kaksisuuntaista kommunikaatiota, jossa työntekijöiden mielipiteitä kuunnellaan ja täten saadaan heidät tuntemaan itsensä osaksi prosessia. Lisäksi koulutusten olisi toivottu olevan käytännönläheisempiä. Tulevaisuuden tutkimuksen aiheeksi sekä yleismaailmallisesti, että tapaustutkimuksen yritykselle esitetään johtoportaan näkökulman tutkimista ja olisiko työntekijöitä mahdollista huomioida eri tavalla muutosprosessin aikana.