Sustainable grocery trade : what makes grocery trade sustainable?
Kolsi, Noora (2022)
Pro gradu -tutkielma
Kolsi, Noora
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060643502
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060643502
Tiivistelmä
Sustainability is becoming increasingly important for businesses today, as climate change and environmental awareness affect consumer attitudes and choices. Companies are under strong pressure to stay on the cutting edge of the sustainability and meet stakeholder expectations. In recent years, sustainable development has been on the rise. In the grocery trade, sustainability is part of the company's daily life and involved in daily work.
The goal of this master's thesis is to figure out what factors affect the sustainability of the grocery trade, i.e., to study what makes the grocery trade sustainable. Research focuses on the factors that drive a company towards sustainability. In addition, the research focuses on the sustainable development functions and practices and strategies of the grocery trade. Research focuses on environmental and social sustainability. The background to the empirical part of the study comes from a literature review. The study itself has been conducted as an interview study using a semi-structured method. The material was collected through four interviews and a qualitative research method was used in the study. In addition to the interviews, the study used the corporate responsibility reports of the case companies.
The results of the study show that sustainability is very important for the grocery trade and consists of many different components. Stakeholders want companies to act responsibly and avoid negative impacts on the surrounding society. Rules and laws dictate what companies need to consider in their own business. The literature has shown that key factors influencing sustainability help companies achieve a higher level of sustainability.
The functions and practices of the sustainable development of the grocery trade focus on environmental and social practices. The main environmental practices are environmental requirements and investment, and the main social practices are auditing, appropriate and fair wages, certification, codes of conduct, ensuring human rights and working conditions, fair trade agreements, the fight against corruption, good working conditions and suppliers.
In the past, companies have paid attention to environmental aspects, but now the importance of social sustainability has also increased. It is increasingly being reported and has risen alongside environmental sustainability. In the coming years, companies that integrate sustainability into their business and pay attention to climate issues will be successful. Kestävyys on nykypäivänä yrityksille yhä tärkeämpää, sillä ilmastonmuutos ja ympäristötietoisuus vaikuttavat kuluttajien asenteisiin ja valintoihin. Yrityksillä on kovia paineita pysyä kestävyyden aallon harjalla ja vastata sidosryhmien odotuksiin. Viime vuosina kestävä kehitys on ollut nousussa. Päivittäistavarakaupassa kestävyys on osa yrityksen arkea ja mukana päivittäisessä työssä.
Tämän pro gradun tavoitteena on selvittää mitkä tekijät vaikuttavat päivittäistavarakaupan kestävyyteen, toisin sanoen tutkia mikä tekee päivittäistavarakaupasta kestävän. Tutkimus keskittyy yrityksen tekijöihin, jotka ohjaavat yritystä kohti kestävyyttä. Lisäksi tutkimus keskittyy päivittäistavarakaupan kestävän kehityksen toimintoihin ja käytäntöihin sekä strategioihin. Tutkimuksessa keskitytään ympäristölliseen ja sosiaaliseen kestävyyteen. Kirjallisuuskatsaus antaa taustaa tutkimuksen empiiriselle osalle ja itse tutkimus tehtiin puolistrukturoituna haastattelututkimuksena. Aineisto kerättiin neljän haastattelun avulla ja tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastattelujen lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin tapausyritysten vastuullisuusraportteja.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kestävyys on päivittäistavarakaupalle erittäin tärkeä ja koostuu monista eri komponenteista. Sidosryhmät haluavat yritysten toimivan vastuullisesti ja välttävän kielteisiä vaikutuksia ympäröivään yhteiskuntaan. Säännöt ja lait määräävät, mitä yritysten tulee ottaa huomioon omassa liiketoiminnassaan. Kirjallisuus on osoittanut, että kestävään kehitykseen vaikuttavat keskeiset tekijät auttavat yrityksiä saavuttamaan korkeamman kestävän tason.
Päivittäistavarakaupan kestävän kehityksen toiminnot ja käytännöt keskittyvät ympäristö- ja sosiaalisiin käytäntöihin. Tärkeimmät ympäristökäytännöt ovat ympäristövaatimukset ja investoinnit, ja tärkeimmät sosiaaliset käytännöt ovat auditointi, asianmukaiset ja oikeudenmukaiset palkat, sertifiointi, käytännesäännöt, ihmisoikeuksien ja työolojen varmistaminen, reilun kaupan sopimukset, korruption torjunta, hyvät työolot ja tavarantoimittajat. Aiemmin yritykset ovat kiinnittäneet huomiota ympäristönäkökohtiin, mutta nyt myös sosiaalisen kestävyyden merkitys on kasvanut. Siitä raportoidaan yhä enemmän, ja se on noussut ympäristön kestävyyden rinnalla. Tulevina vuosina menestyvät yritykset, jotka integroivat kestävän kehityksen osaksi liiketoimintaansa ja kiinnittävät huomiota ilmastokysymyksiin.
The goal of this master's thesis is to figure out what factors affect the sustainability of the grocery trade, i.e., to study what makes the grocery trade sustainable. Research focuses on the factors that drive a company towards sustainability. In addition, the research focuses on the sustainable development functions and practices and strategies of the grocery trade. Research focuses on environmental and social sustainability. The background to the empirical part of the study comes from a literature review. The study itself has been conducted as an interview study using a semi-structured method. The material was collected through four interviews and a qualitative research method was used in the study. In addition to the interviews, the study used the corporate responsibility reports of the case companies.
The results of the study show that sustainability is very important for the grocery trade and consists of many different components. Stakeholders want companies to act responsibly and avoid negative impacts on the surrounding society. Rules and laws dictate what companies need to consider in their own business. The literature has shown that key factors influencing sustainability help companies achieve a higher level of sustainability.
The functions and practices of the sustainable development of the grocery trade focus on environmental and social practices. The main environmental practices are environmental requirements and investment, and the main social practices are auditing, appropriate and fair wages, certification, codes of conduct, ensuring human rights and working conditions, fair trade agreements, the fight against corruption, good working conditions and suppliers.
In the past, companies have paid attention to environmental aspects, but now the importance of social sustainability has also increased. It is increasingly being reported and has risen alongside environmental sustainability. In the coming years, companies that integrate sustainability into their business and pay attention to climate issues will be successful.
Tämän pro gradun tavoitteena on selvittää mitkä tekijät vaikuttavat päivittäistavarakaupan kestävyyteen, toisin sanoen tutkia mikä tekee päivittäistavarakaupasta kestävän. Tutkimus keskittyy yrityksen tekijöihin, jotka ohjaavat yritystä kohti kestävyyttä. Lisäksi tutkimus keskittyy päivittäistavarakaupan kestävän kehityksen toimintoihin ja käytäntöihin sekä strategioihin. Tutkimuksessa keskitytään ympäristölliseen ja sosiaaliseen kestävyyteen. Kirjallisuuskatsaus antaa taustaa tutkimuksen empiiriselle osalle ja itse tutkimus tehtiin puolistrukturoituna haastattelututkimuksena. Aineisto kerättiin neljän haastattelun avulla ja tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastattelujen lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin tapausyritysten vastuullisuusraportteja.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kestävyys on päivittäistavarakaupalle erittäin tärkeä ja koostuu monista eri komponenteista. Sidosryhmät haluavat yritysten toimivan vastuullisesti ja välttävän kielteisiä vaikutuksia ympäröivään yhteiskuntaan. Säännöt ja lait määräävät, mitä yritysten tulee ottaa huomioon omassa liiketoiminnassaan. Kirjallisuus on osoittanut, että kestävään kehitykseen vaikuttavat keskeiset tekijät auttavat yrityksiä saavuttamaan korkeamman kestävän tason.
Päivittäistavarakaupan kestävän kehityksen toiminnot ja käytännöt keskittyvät ympäristö- ja sosiaalisiin käytäntöihin. Tärkeimmät ympäristökäytännöt ovat ympäristövaatimukset ja investoinnit, ja tärkeimmät sosiaaliset käytännöt ovat auditointi, asianmukaiset ja oikeudenmukaiset palkat, sertifiointi, käytännesäännöt, ihmisoikeuksien ja työolojen varmistaminen, reilun kaupan sopimukset, korruption torjunta, hyvät työolot ja tavarantoimittajat. Aiemmin yritykset ovat kiinnittäneet huomiota ympäristönäkökohtiin, mutta nyt myös sosiaalisen kestävyyden merkitys on kasvanut. Siitä raportoidaan yhä enemmän, ja se on noussut ympäristön kestävyyden rinnalla. Tulevina vuosina menestyvät yritykset, jotka integroivat kestävän kehityksen osaksi liiketoimintaansa ja kiinnittävät huomiota ilmastokysymyksiin.