Verkkokauppayrityksen hiilijalanjälki ja mahdollisuudet hiilineutraalisuuteen : case: PlusYkkönen Oy
Klemola, Saul (2022)
Kandidaatintyö
Klemola, Saul
2022
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060844884
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060844884
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on koota ja selventää verkkokauppayritysten hiilijalanjälkilaskennan vaiheet, mahdollisuudet hiilijalanjäljen pienentämiseen sekä hiilineutraalisuuteen tähtäävän hiilikompensaation edellytykset. Näiden perusteella lasketaan case-yritys PlusYkkönen Oy:n hiilijalanjälki ja selvitetään mahdollisuudet hiilineutraalisuuteen. Case-yrityksen hiilijalanjälkilaskennan perusteella huomataan liikenteen olevan merkittävin päästölähde, sillä se muodostaa yli kaksi kolmasosaa yrityksen 5285 kg CO2-ekv kokonaispäästöistä. Merkittävimmiksi päästövähennystoimiksi arvioidaan julkiseen liikenteeseen siirtyminen työmatkoilla, lentorahdista luopuminen sekä muovijätteiden lajittelu. Näillä saadaan aikaan noin 1658 kg CO2-ekv:n päästövähennykset. Vähennysten jälkeinen 3627 kg CO2-ekv:n hiilijalanjälki voidaan kompensoida, jotta yritys saavuttaa hiilineutraalisuuden. Kompensaatio kustantaisi yritykselle esimerkin mukaisen kotimaisen hankkeen osalta 159 € ja ulkomaisen hankkeen osalta 33 €. Hankkeiden välinen hintaero selittyy niiden käyttämillä menetelmillä, mikä näkyy päästövähennysten tai nielujen luotettavuudessa, pysyvyydessä ja lisäisyydessä. The aim of this study is to compile and clarify the stages of carbon footprint calculation, potential ways to reduce carbon footprint and preconditions for carbon neutrality of e-commerce companies. On the basis of these, the carbon footprint of the case study company PlusYkkönen Oy is calculated and the possibilities for carbon neutrality are reviewed. In the case study company's carbon footprint calculation, transportation is the most significant source of emissions, accounting for more than two-thirds of the total emissions of 5285 kg CO2-eq. The most significant emission reduction measures are estimated to be switching to public transport for commuting, switching of air cargo to alternative transportation and the sorting of plastic waste. These result in emission reductions of approximately 1658 kg CO2- eq. The carbon footprint of 3627 kg CO2-eq after the reductions can be offset by the company to achieve carbon neutrality. Carbon offsetting would cost the company 159 € for a domestic offset project and 33 € for a foreign offsetting project. The price difference between the projects is explained by the used methods, which reflects the reliability, permanence and additionality of the projects.