Implementing organizational structure change in supply chain management team
Pellinen, Saara (2022)
Pro gradu -tutkielma
Pellinen, Saara
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061346026
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061346026
Tiivistelmä
Goal of this research is to broaden up the view how the organization structure change can be implemented in company permanently and effectively with employees in mind and increase the knowledge in organizational change management and strategic management field. Its aim is also to point out the differences in leadership models and point out which can be done from management side to support the change in companies. In this study the initiatives are studied mostly from employee’s point of view and evaluated how the initiatives are affecting employee’s resistance level. Research is done as a case study for the case company, where is ongoing organizational structure change. The research method was half-structured data collection form with support of open interviews and company’s data.
The results from the done research are in line with earlier studies about implementing the organizational change and the theory about organizational change. Results pointed out the importance of the communication and leadership during the change process, which were pointed out to be crucial factors for organizational change to succeed. Communication and well-formed leadership are key drivers to reduce the resistance against the organizational change and engage the employees to the process. Leadership includes many different dimensions and improving those would have positive effects to the implementation. The main dimensions include aspects as communicating, informing, enabling, and engaging. During the organizational change process should be implemented guiding team to support the employee level during the change. This team could help engaging the employees and provide for them needed information about the change. Tämän tutkimuksen tavoitteena on avartaa näkemystä siitä, miten organisaatiorakennemuutos voidaan toteuttaa yrityksessä pysyvästi ja tehokkaasti työntekijät huomioiden. Tutkimuksen tavoitteena on myös tuoda esiin eroja johtamismalleissa ja osoittaa, mitä johdon puolelta tulisi tehdä muutoksen tukemiseksi. Tässä tutkimuksessa aiheita tarkastellaan työntekijöiden näkökulmasta ja arvioidaan kuinka muutoksen eri tekijät vaikuttavat työntekijöiden muutosvastarintaan. Tutkimus on tehty tapaustutkimuksen eräälle yritykselle, jossa on meneillään laaja organisaatio rakennemuutos. Tutkimusmenetelmänä on puolistrukturoitu tiedon keräys lomake, jonka tukena on hyödynnetty myös avoimia haastatteluja sekä yrityksen eri tietolähteitä.
Tutkimuksessa kerätyt tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa, jotka käsittelevät organisaatiomuutoksen toteuttamista, sekä myös organisaatiorakenne muutoksia käsittelevän teorian osalta. Tutkimuksessa kerätyt tulokset korostivat kommunikaation ja johtamisen tärkeyttä muutosprosessin aikana. Nämä tekijät todettiin myös keskeisiksi organisaatio rakennemuutoksen onnistumisen kannalta. Kommunikaatio ja hyvin suunniteltu johtajuus ovat avaintekijöitä, jotka vähentävät vastustusta organisaatiomuutosta vastaan sekä sitouttavat työntekijöitä muutosprosessiin. Johtajuus sisältää monia eri ulottuvuuksia ja niiden kehittäminen vaikuttaisi positiivisesti muutoksen implementoimiseen. Pääulottuvuuksia ovat muun muassa kommunikointi, tiedottaminen, mahdollistaminen sekä osallistuminen. Muutosprosessin alussa tulisi muodostaa tukitiimi, jonka tarkoituksena on tukea työntekijätasoa muutoksen aikana sekä vastat heitä askarruttaviin kysymyksiin muutosprosessista.
The results from the done research are in line with earlier studies about implementing the organizational change and the theory about organizational change. Results pointed out the importance of the communication and leadership during the change process, which were pointed out to be crucial factors for organizational change to succeed. Communication and well-formed leadership are key drivers to reduce the resistance against the organizational change and engage the employees to the process. Leadership includes many different dimensions and improving those would have positive effects to the implementation. The main dimensions include aspects as communicating, informing, enabling, and engaging. During the organizational change process should be implemented guiding team to support the employee level during the change. This team could help engaging the employees and provide for them needed information about the change.
Tutkimuksessa kerätyt tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa, jotka käsittelevät organisaatiomuutoksen toteuttamista, sekä myös organisaatiorakenne muutoksia käsittelevän teorian osalta. Tutkimuksessa kerätyt tulokset korostivat kommunikaation ja johtamisen tärkeyttä muutosprosessin aikana. Nämä tekijät todettiin myös keskeisiksi organisaatio rakennemuutoksen onnistumisen kannalta. Kommunikaatio ja hyvin suunniteltu johtajuus ovat avaintekijöitä, jotka vähentävät vastustusta organisaatiomuutosta vastaan sekä sitouttavat työntekijöitä muutosprosessiin. Johtajuus sisältää monia eri ulottuvuuksia ja niiden kehittäminen vaikuttaisi positiivisesti muutoksen implementoimiseen. Pääulottuvuuksia ovat muun muassa kommunikointi, tiedottaminen, mahdollistaminen sekä osallistuminen. Muutosprosessin alussa tulisi muodostaa tukitiimi, jonka tarkoituksena on tukea työntekijätasoa muutoksen aikana sekä vastat heitä askarruttaviin kysymyksiin muutosprosessista.