Maintenance debt : evaluation methods and cases in Finnish infrastructure and industry
Vainio, Aleksi (2022)
Diplomityö
Vainio, Aleksi
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061446335
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061446335
Tiivistelmä
Maintenance debt is a topic that has not seen much focus in scientific research. Yet in recent times, the term is often talked about in news and articles. Reports on the state of Finnish infrastructure have brought attention to the fact that crucial infrastructure assets are aging, and investments are not at sufficient levels. Additionally, investments in the Finnish industry have been lower than capital deprecation for several years, leading to a decrease in physical capital.
The purpose of this thesis is to define and present a classification of maintenance debt as well as what methods exist for estimating the amount of maintenance debt. Additionally, practical cases in industry and infrastructure are analyzed with the goal of evaluating the amount of maintenance debt based on financial statement data.
The key results of the thesis include classifying maintenance debt into 3 sub-categories: operational, refurbishment, and improvement debt. In addition, four different evaluation methods are presented: the maintenance backlog, replacement cost, technical value, and balance sheet value models. The balance sheet value model was used in the case studies of two companies, allowing maintenance debt evaluations to be made based on financial statement data. However, several limitations and other observations were made regarding the results. Kunnossapitovelka on aihe, johon ei ole juurikaan kiinnitetty huomiota tieteellisessä kirjallisuudessa. Termi on kuitenkin varsin ajankohtainen ja siitä puhutaan usein uutisissa sekä artikkeleissa. Suomen infrastruktuurin tilaraportit ovat kiinnittäneet huomiota siihen, että keskeiset infrastruktuurit kuten rakennukset, tiet ja vesiverkostot ikääntyvät samalla kun korjausinvestoinnit eivät ole riittävällä tasolla. Lisäksi investoinnit suomalaiseen teollisuuteen ovat olleet useiden vuosien ajan pääoman alenemista pienemmät, mikä on johtanut fyysisen pääoman häviämiseen Suomen teollisuudesta.
Tämän diplomityön tarkoituksena on määritellä kunnossapitovelka käsitteenä, esittää sen luokittelu sekä eritellä mitä menetelmiä voidaan käyttää sen määrän laskentaan. Lisäksi analysoidaan käytännön tapaukset teollisuudessa ja infrastruktuurissa, joissa tavoitteena on laskea korjausvelan määrä tilinpäätöstietojen perusteella.
Diplomityön keskeisiä tuloksia ovat kunnossapitovelan luokittelu kolmeen alaluokkaan: operatiivinen-, kunnostus- sekä parannusvelka. Lisäksi esitetään neljä erilaista laskentamenetelmää: korjausvelka-, jälleenhankintahinta-, tekninen arvo- ja tasearvomalli. Kahdesta eri yrityksestä tehdyissä case tutkimuksissa käytettiin tasearvomallia, jonka avulla tilinpäätöstietojen pohjalta voitiin tehdä kunnossapitovelkalaskelmat, mutta tuloksista huomattiin myös useita arviointitavan puutteita ja huomioitavia tekijöitä.
The purpose of this thesis is to define and present a classification of maintenance debt as well as what methods exist for estimating the amount of maintenance debt. Additionally, practical cases in industry and infrastructure are analyzed with the goal of evaluating the amount of maintenance debt based on financial statement data.
The key results of the thesis include classifying maintenance debt into 3 sub-categories: operational, refurbishment, and improvement debt. In addition, four different evaluation methods are presented: the maintenance backlog, replacement cost, technical value, and balance sheet value models. The balance sheet value model was used in the case studies of two companies, allowing maintenance debt evaluations to be made based on financial statement data. However, several limitations and other observations were made regarding the results.
Tämän diplomityön tarkoituksena on määritellä kunnossapitovelka käsitteenä, esittää sen luokittelu sekä eritellä mitä menetelmiä voidaan käyttää sen määrän laskentaan. Lisäksi analysoidaan käytännön tapaukset teollisuudessa ja infrastruktuurissa, joissa tavoitteena on laskea korjausvelan määrä tilinpäätöstietojen perusteella.
Diplomityön keskeisiä tuloksia ovat kunnossapitovelan luokittelu kolmeen alaluokkaan: operatiivinen-, kunnostus- sekä parannusvelka. Lisäksi esitetään neljä erilaista laskentamenetelmää: korjausvelka-, jälleenhankintahinta-, tekninen arvo- ja tasearvomalli. Kahdesta eri yrityksestä tehdyissä case tutkimuksissa käytettiin tasearvomallia, jonka avulla tilinpäätöstietojen pohjalta voitiin tehdä kunnossapitovelkalaskelmat, mutta tuloksista huomattiin myös useita arviointitavan puutteita ja huomioitavia tekijöitä.