Suorituskykymittaristo pk-sektorin henkilökuljetuspalveluyritykseen
Yrjänheikki, Jari (2022)
Katso/ Avaa
Sisältö avataan julkiseksi: 18.06.2024
Diplomityö
Yrjänheikki, Jari
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062047939
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062047939
Tiivistelmä
Suorituskyvyn johtaminen on menestyvän yrityksen keskeisimpiä prosesseja. Lähtökohtaisesti sen tarkoituksena on ohjata yritystä kohti strategiassa asetettuja tavoitteita. Suorituskyvyn johtaminen ei kuitenkaan onnistu ilman informaatiota liiketoiminnan tilasta, ja sen takia siihen liittyykin aina myös mittaamista ja arviointia.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on suunnitella kotimaan markkinoilla toimivalle pk-sektorin henkilökuljetusyrityksille kokonaisvaltainen suorituskyvyn mittausjärjestelmä, mikä tukee yrityksen johtamista. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena suomalaisessa case-organisaatiossa. Tutkimuksen tuloksena saavutettu suorituskykymittaristo on sovellettavissa tutkimuskontekstia vastaavissa pk-yrityksissä.
Tutkielmassa käydään läpi ohjeenomaisesti case-organisaatioon soveltuvan suorituskykymittariston suunnittelua. Mittariston suunnitteluun liittyy myös case-organisaation suorituskyvyn mittaamisen erityispiirteiden ja kriittisten menestystekijöiden selvittäminen. Tutkimuksessa kerätyn aineiston perusteella case-organisaatioon valittiin mittaustarkoitukseen soveltuva mittaristo sekä mittausulottuvuudet. Lisäksi mittaristoon määritetään kriittisistä menestystekijöistä johdetut yksittäiset mittarit.
Tutkimusanalyysin perusteella case-organisaatioon valittiin Sake-suorituskyky mittaristo, 5 mittausulottuvuutta ja yhteensä 19 yksittäistä suorituskykymittaria. Tutkimustulokset myös vahvistivat sitä oletusta, että palvelutuotannon suorituskyvyn mittaaminen on haastava toteuttaa samaan aikaan kokonaisvaltaisesti ja kustannustehokkaasti. Performance management is one of the key processes of a successful company. In principle, its purpose is to steer the company towards the objectives set out in the strategy. However, performance management cannot be done without information on the state of the business, which is why it always involves measurement and evaluation.
The aim of this study is to design a comprehensive performance measurement system for SME passenger transport companies operating on the domestic market, which supports the management of the company. The study has been carried out as a case study in a Finnish case organization. The performance metrics achieved as a result of the study are applicable to SMEs corresponding to the research context.
The thesis examines the design of a performance metric suitable for the case organization in a guideline. The design of the metric also involves identifying the specificities and critical success factors of measuring the performance of the case organization. Based on the data collected in the study, a suitable instrument panel and measurement dimensions were selected for the case organization for measurement purposes. In addition, individual indicators derived from critical success factors are defined in the metrics.
Based on the research analysis, the Sake performance metrics, 5 measurement dimensions and a total of 19 individual performance metrics were selected for the case organization. The research results also reinforced the assumption that measuring the performance of service production is challenging to implement at the same time in a holistic and cost-effective manner.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on suunnitella kotimaan markkinoilla toimivalle pk-sektorin henkilökuljetusyrityksille kokonaisvaltainen suorituskyvyn mittausjärjestelmä, mikä tukee yrityksen johtamista. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena suomalaisessa case-organisaatiossa. Tutkimuksen tuloksena saavutettu suorituskykymittaristo on sovellettavissa tutkimuskontekstia vastaavissa pk-yrityksissä.
Tutkielmassa käydään läpi ohjeenomaisesti case-organisaatioon soveltuvan suorituskykymittariston suunnittelua. Mittariston suunnitteluun liittyy myös case-organisaation suorituskyvyn mittaamisen erityispiirteiden ja kriittisten menestystekijöiden selvittäminen. Tutkimuksessa kerätyn aineiston perusteella case-organisaatioon valittiin mittaustarkoitukseen soveltuva mittaristo sekä mittausulottuvuudet. Lisäksi mittaristoon määritetään kriittisistä menestystekijöistä johdetut yksittäiset mittarit.
Tutkimusanalyysin perusteella case-organisaatioon valittiin Sake-suorituskyky mittaristo, 5 mittausulottuvuutta ja yhteensä 19 yksittäistä suorituskykymittaria. Tutkimustulokset myös vahvistivat sitä oletusta, että palvelutuotannon suorituskyvyn mittaaminen on haastava toteuttaa samaan aikaan kokonaisvaltaisesti ja kustannustehokkaasti.
The aim of this study is to design a comprehensive performance measurement system for SME passenger transport companies operating on the domestic market, which supports the management of the company. The study has been carried out as a case study in a Finnish case organization. The performance metrics achieved as a result of the study are applicable to SMEs corresponding to the research context.
The thesis examines the design of a performance metric suitable for the case organization in a guideline. The design of the metric also involves identifying the specificities and critical success factors of measuring the performance of the case organization. Based on the data collected in the study, a suitable instrument panel and measurement dimensions were selected for the case organization for measurement purposes. In addition, individual indicators derived from critical success factors are defined in the metrics.
Based on the research analysis, the Sake performance metrics, 5 measurement dimensions and a total of 19 individual performance metrics were selected for the case organization. The research results also reinforced the assumption that measuring the performance of service production is challenging to implement at the same time in a holistic and cost-effective manner.