Sähköautojen lataustehojen vaikutukset palvelurakennuksien sähköliittymiin
Tojkander, Marko (2022)
Diplomityö
Tojkander, Marko
2022
School of Energy Systems, Sähkötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062048046
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062048046
Tiivistelmä
Kiinteistön omistajilla on lisääntyvän sähköautokannan vuoksi tarve ja lain puolesta velvoite hankkia pysäköintipaikoille latauspisteitä. Työn tavoitteena on määrittää palvelurakennuksille soveltuvimmat latausjärjestelmäratkaisut, huomioiden latauskuorman vaikutukset kiinteistöliittymän tehokapasiteettiin. Työ aloitetaan selvittämällä kiinteistön omistajaa koskevat säädöksien velvoitteet, eri latausratkaisujen investointi- ja ylläpitokustannuksien tekijät, sekä määrittämällä näiden perusteella latauspisteen käytölle hinnoittelutekijät. Sähköliittymien taustakuormat kootaan yhteen ja luodaan löydöksistä tilastollinen yhteenveto vapaan tehokapasiteetin kuvaamiseksi. Sähköautojen lataustehoon vaikuttavat tekijät määritetään, muodostetaan laskentaa varten lähtötiedoista jakaumat ja mallinnetaan tilastollisesti lataustapahtumien kerrostumisen selvittämiseksi. Lopuksi kiinteistöjen taustakuormat ja mallinnuksessa saadut lataustehot yhdistetään sähköliittymän kuormittumisen selvittämiseksi. Tutkimuksessa saatujen tuloksien perusteella tilastollisesta tarkastelutavasta ja latausjärjestelmän dynaamisella kuormanhallinnan avulla on mahdollista saavuttaa merkittäviä materiaali ja kustannussäästöjä. The number of electric cars is increasing every year. The property owner needs to add EV charging devices onto the parking areas due to the increasing need and regulations. In this thesis work, the effects of the charging load are investigated in real estate electricity network and adequacy is assessed. The work begins with an explanation of the obligations imposed by national law in Chapter 2. The operators and service providers around the charging infrastructure, the investment and maintenance costs, and the factors related to the pricing of charging are studied in Chapter 3. In Chapter 4 the electrical loads in existing buildings electricity network are examined at the time before adding charging systems, then researching free power capacity of the sites and creating a statistical summary of these findings. Chapter 5 defines the factors that affect the charging power of electric cars and then charging periods are simulated to determining maximum electric power for each hour. Chapter 6 combines the load of the sites and results of charging power to determine the total power of the mains connection point. The study found benefits when sizing needed power by statistical analysis or when using power management system in recharging.