Rakennusalan aliurakointiyritysten oppiminen : tuottavuusohjelman vaikutukset
Valtonen, Samuli (2022)
Diplomityö
Valtonen, Samuli
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062048064
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062048064
Tiivistelmä
Diplomityön aiheena on lean- ja tahtituotantomenetelmän käyttöönoton vaikutukset rakennusalan aliurakoitsijoiden oppimiseen ja jatkuvaan parantamiseen. Menetelmien käyttöönotto oli toimeksiantajayrityksessä nimetty tuottavuusohjelmaksi. Tuottavuusohjelmalla on haettu ratkaisua alalla yleisesti vallitsevaan tuottavuusongelmaan. Diplomityön tavoitteena on selvittää, kuinka ohjelma on vaikuttanut lean- ja tahtituotantoprojekteilla työskennelleiden aliurakoitsijoiden oppimiseen ja jatkuvaan parantamiseen. Työn toisena tavoitteena on antaa toimenpide-ehdotuksia, kuinka tilannetta voisi kehittää tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia eli laadullisia menetelmiä. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa tehtiin kirjallisuuskatsaus aiheeseen liittyen. Kirjallisuuskatsaus muodostui lean- ja tahtituotannon esittelystä, organisaation oppimisesta ja jatkuvan parantamisen käsitteestä. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluista saatujen tulosten perusteella tehtiin analyysi tuottavuusohjelman vaikutuksista oppimiseen. Analyysin perusteella annettiin johtopäätökset tilanteesta ja toimenpide-ehdotuksia tilanteen kehittämiseksi tulevaisuudessa.
Tulosten perusteella tuottavuusohjelma oli vaikuttanut aliurakoitsijoiden oppimiseen. Oppimista oli tapahtunut erityisesti ensimmäisten rakennushankkeiden yhteydessä, jossa menetelmät olivat olleet käytössä. Suurimmat vaikutukset olivat tulleet hankkeiden suunnitelmalliseen toteuttamiseen, ennakoimiseen ja kommunikaatioon. Ohjelma oli vaikuttanut asenteisiin positiivisesti. Jatkuva parantaminen oli tuottavuusohjelmassa jäänyt heikolle tasolle, mutta potentiaalia tulevaisuuden kehittämiseen on paljon. The subject of this thesis is construction subcontractor’s learning and continuous improvement after the introduction of lean and takt time productivity program. The introduction of the method program is called the productivity program. It has aimed to be a solution in the common problems in productivity for this thesis' employer company. The aim of this thesis is to find how the productivity program affects the learning and continuous improvement of subcontractors who have worked in lean and takt time projects. Furthermore this thesis aims to give recommendations on how to further develop learning and continuous improvement of construction subcontractors in the future.
This research is a case study and uses qualitative methods. A literature review related to the subject was conducted in the theoretical part of this thesis. The literature review consists of the introduction of lean and takt time, as well as organizational learning and continuous improvement. The empirical data was collected using semi-structured theme interviews. An analysis on the effect that the productivity program had on learning was conducted based on the results of the interviews. Based on the analysis the situation was discussed and recommendations for future developments were given.
The productivity program had affected the learning of subcontractors based on the results. Learning had occurred especially in the first construction projects in which the methods were used. The biggest effects happened in project's plan's execution, anticipation and communication. The program also affected attitudes positively. Continuous improvement had stayed on low levels in the productivity program but there is great potential for future development.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia eli laadullisia menetelmiä. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa tehtiin kirjallisuuskatsaus aiheeseen liittyen. Kirjallisuuskatsaus muodostui lean- ja tahtituotannon esittelystä, organisaation oppimisesta ja jatkuvan parantamisen käsitteestä. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluista saatujen tulosten perusteella tehtiin analyysi tuottavuusohjelman vaikutuksista oppimiseen. Analyysin perusteella annettiin johtopäätökset tilanteesta ja toimenpide-ehdotuksia tilanteen kehittämiseksi tulevaisuudessa.
Tulosten perusteella tuottavuusohjelma oli vaikuttanut aliurakoitsijoiden oppimiseen. Oppimista oli tapahtunut erityisesti ensimmäisten rakennushankkeiden yhteydessä, jossa menetelmät olivat olleet käytössä. Suurimmat vaikutukset olivat tulleet hankkeiden suunnitelmalliseen toteuttamiseen, ennakoimiseen ja kommunikaatioon. Ohjelma oli vaikuttanut asenteisiin positiivisesti. Jatkuva parantaminen oli tuottavuusohjelmassa jäänyt heikolle tasolle, mutta potentiaalia tulevaisuuden kehittämiseen on paljon.
This research is a case study and uses qualitative methods. A literature review related to the subject was conducted in the theoretical part of this thesis. The literature review consists of the introduction of lean and takt time, as well as organizational learning and continuous improvement. The empirical data was collected using semi-structured theme interviews. An analysis on the effect that the productivity program had on learning was conducted based on the results of the interviews. Based on the analysis the situation was discussed and recommendations for future developments were given.
The productivity program had affected the learning of subcontractors based on the results. Learning had occurred especially in the first construction projects in which the methods were used. The biggest effects happened in project's plan's execution, anticipation and communication. The program also affected attitudes positively. Continuous improvement had stayed on low levels in the productivity program but there is great potential for future development.