Siniselle merelle uudella liiketoimintakonseptilla ja omalla tuotemerkillä
Holmén, Jonne (2022)
Katso/ Avaa
Sisältö avataan julkiseksi: 19.06.2024
Diplomityö
Holmén, Jonne
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062148136
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062148136
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tarkoituksena oli tutkia verkkokaupan menestystekijöitä ja -ilmiöitä sekä omien tuotemerkkien vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan. Diplomityössä perehdyttiin verkkokauppaan konseptina ja sen strategiaan, tarkoituksena yhdistää tämä uuden liiketoiminnan rakentamiseen ja siihen liittyviin lainalaisuuksiin. Työn tavoitteena oli selvittää tekijät, joilla voidaan löytää verkkokaupalle uusia kilpailutekijöitä ja tunnistaa sitä heikentäviä faktoreita. Lopputuloksena luotiin yritykselle uusi liiketoimintakonsepti.
Työn teoreettinen viitekehys käsittää private label tuotteet, perinteiseksi nimettyjä liiketoimintastrategioita, uudehkon Sinisen meren strategiamallin ja verkkokauppaa liiketoimintana. Empiirisessä osiossa syntyi yritykselle kokonaan uusi markkina ja liiketoimintakonsepti - arvoinnovaatio.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista menetelmää, joka yhdistää teoriaa, verkkokaupan web-analytiikkaa ja sen liiketalouden mittareita sekä julkisesti saatavilla olevia yritys- ja tilinpäätöstietoja. Työn perustavana elementtinä toimii Kimin ja Mauborgnen Sinisen meren strategia, jota soveltamalla kehitettiin yritykselle uusi myyntituote, joka avaa sille ennalta kokemattoman uuden markkinan.
Työ prosessina ei ollut suoraviivainen vaan monelta osin rinnakkainen ja iteratiivinen. Näin ollen oli mielenkiintoista tarkastella Sinisen meren strategian menetelmiä ja hyödyntää sitä omassa liiketoiminnassa. Uuden liiketoiminnan löytäminen Sinisen meren työkaluja hyödyntäen ei huomattavasti eroa perinteisistä malleista, vaan tarjoavat vaihtoehtoisen ”modernin” tavan strategiselle suunnittelulle. The purpose of this thesis was to study the success factors and phenomena of e-commerce and the effects of Private labels on the company's business. The thesis explored e-commerce as a concept and its strategy, combining this with building a new business. The aim of the work was to find out factors that can be used to find competitiveness for e-commerce and to identify factors that weaken it. As a result, a new business concept was created for the company.
The theoretical framework of the work includes Private label products, traditionally designated business strategies, Blue Ocean strategy model and e-commerce as a business model. In the empirical section, a completely new market and business concept innovation emerged for the company.
The study used a qualitative method that combines theory, e-commerce web analytics and its business metrics, as well as publicly available business and financial statement data. The basic element of the work is Kim’s and Mauborgne's Blue Ocean Strategy, which was used to develop a sales concept for the company, which opens new market for it.
The work as a process was not linear, therefore in many ways parallel and iterative. It was interesting to look at the methods of the Blue Ocean strategy and utilize it in my own business. Finding a new business using the tools of the Blue Ocean is not significantly different from traditional models but offers an “modern” alternative for strategic planning.
Työn teoreettinen viitekehys käsittää private label tuotteet, perinteiseksi nimettyjä liiketoimintastrategioita, uudehkon Sinisen meren strategiamallin ja verkkokauppaa liiketoimintana. Empiirisessä osiossa syntyi yritykselle kokonaan uusi markkina ja liiketoimintakonsepti - arvoinnovaatio.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista menetelmää, joka yhdistää teoriaa, verkkokaupan web-analytiikkaa ja sen liiketalouden mittareita sekä julkisesti saatavilla olevia yritys- ja tilinpäätöstietoja. Työn perustavana elementtinä toimii Kimin ja Mauborgnen Sinisen meren strategia, jota soveltamalla kehitettiin yritykselle uusi myyntituote, joka avaa sille ennalta kokemattoman uuden markkinan.
Työ prosessina ei ollut suoraviivainen vaan monelta osin rinnakkainen ja iteratiivinen. Näin ollen oli mielenkiintoista tarkastella Sinisen meren strategian menetelmiä ja hyödyntää sitä omassa liiketoiminnassa. Uuden liiketoiminnan löytäminen Sinisen meren työkaluja hyödyntäen ei huomattavasti eroa perinteisistä malleista, vaan tarjoavat vaihtoehtoisen ”modernin” tavan strategiselle suunnittelulle.
The theoretical framework of the work includes Private label products, traditionally designated business strategies, Blue Ocean strategy model and e-commerce as a business model. In the empirical section, a completely new market and business concept innovation emerged for the company.
The study used a qualitative method that combines theory, e-commerce web analytics and its business metrics, as well as publicly available business and financial statement data. The basic element of the work is Kim’s and Mauborgne's Blue Ocean Strategy, which was used to develop a sales concept for the company, which opens new market for it.
The work as a process was not linear, therefore in many ways parallel and iterative. It was interesting to look at the methods of the Blue Ocean strategy and utilize it in my own business. Finding a new business using the tools of the Blue Ocean is not significantly different from traditional models but offers an “modern” alternative for strategic planning.