The differences in integrated marketing communication regarding internal combustion engine cars and ecological cars in Finland
Korkee, Martina (2022)
Kandidaatintutkielma
Korkee, Martina
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062148239
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062148239
Tiivistelmä
The purpose of this Bachelor’s thesis is to examine, how the integrated marketing communication differs between ecological cars and internal combustion engine cars in Finland. The research is executed as a qualitative research and the empirical material is collected by interviewing two employees who work with marketing communication in different car companies. The pattern of the interviews is semi structured. The research method is content analysis and the research is done as a case-study.
The increase of the atmospheric greenhouse gases, that are caused by humans, induce the growth of the greenhouse effect, which means the increment of the climate change. This causes the growth of the average temperature of the climate. Internal combustion engine cars increase the carbon dioxide emissions advancing the global warming. Therefore, it is important that there are cars available with ecological energy sources on the markets, that release less of harmful emissions for the environment, during driving. The automotive industry is in transition due to the developing of alternative energy sources.
The research results show that detailed differences were found in the IMC regarding internal combustion engine cars and ecological cars. Different features are brought up in the marketing of different types of cars and some communication channels are considered more suitable for certain types of cars, even though the usage of them is not different. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia sitä, miten integroitu markkinointiviestintä eroaa ekologisten autojen sekä polttomoottoriautojen välillä Suomessa. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja aineisto on kerätty haastattelemalla kahta autojen markkinointiviestinnän parissa työskentelevää työntekijää eri yrityksistä. Haastattelujen tyyli on puoli strukturoitu. Tutkimus metodina on sisällönanalyysi ja tutkimus on luonteeltaan tapaustutkimus.
Ihmisen aiheuttamien kasvihuonekaasujen pitoisuuden kasvu ilmakehässä aiheuttaa kasvihuoneilmiön voimistumisen eli ilmastonmuutoksen, jossa ilmaston keskilämpötila nousee. Perinteiset polttomoottori autot lisäävät osaltaan hiilidioksidipäästöjä, jotka edistävät ilmaston lämpenemistä. Tästä syystä on tärkeää, että markkinoilla on tarjolla myös ekologisia energialähteitä käyttäviä autoja, jotka vapauttavat ajon aikana vähemmän ympäristölle haitallisia päästöjä. Autoala onkin murroksessa vaihtoehtoisten energialähteiden kehittämisen myötä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että integroidussa markkinointiviestinnässä löytyi yksityiskohtaisia eroja polttomoottoriautojen sekä ekologisten autojen välillä. Markkinoinnissa painotetaan eri ominaisuuksia eri autotyylien kohdalla ja jotkin viestintäkanavat koetaan helpommiksi eri autojen kohdalla, vaikka niiden käytössä ei ole juuri eroavaisuuksia.
The increase of the atmospheric greenhouse gases, that are caused by humans, induce the growth of the greenhouse effect, which means the increment of the climate change. This causes the growth of the average temperature of the climate. Internal combustion engine cars increase the carbon dioxide emissions advancing the global warming. Therefore, it is important that there are cars available with ecological energy sources on the markets, that release less of harmful emissions for the environment, during driving. The automotive industry is in transition due to the developing of alternative energy sources.
The research results show that detailed differences were found in the IMC regarding internal combustion engine cars and ecological cars. Different features are brought up in the marketing of different types of cars and some communication channels are considered more suitable for certain types of cars, even though the usage of them is not different.
Ihmisen aiheuttamien kasvihuonekaasujen pitoisuuden kasvu ilmakehässä aiheuttaa kasvihuoneilmiön voimistumisen eli ilmastonmuutoksen, jossa ilmaston keskilämpötila nousee. Perinteiset polttomoottori autot lisäävät osaltaan hiilidioksidipäästöjä, jotka edistävät ilmaston lämpenemistä. Tästä syystä on tärkeää, että markkinoilla on tarjolla myös ekologisia energialähteitä käyttäviä autoja, jotka vapauttavat ajon aikana vähemmän ympäristölle haitallisia päästöjä. Autoala onkin murroksessa vaihtoehtoisten energialähteiden kehittämisen myötä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että integroidussa markkinointiviestinnässä löytyi yksityiskohtaisia eroja polttomoottoriautojen sekä ekologisten autojen välillä. Markkinoinnissa painotetaan eri ominaisuuksia eri autotyylien kohdalla ja jotkin viestintäkanavat koetaan helpommiksi eri autojen kohdalla, vaikka niiden käytössä ei ole juuri eroavaisuuksia.