Vastuullisuuden varmistamisen käytänteet pienpaahtimon hankinnoissa
Kekki, Juuso (2022)
Kandidaatintutkielma
Kekki, Juuso
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022070451033
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022070451033
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia vastuullisuuden varmistamisen käytänteitä sekä vastuullista kahvin hankintaa pienpaahtimossa. Tarkoituksena on selvittää millä tavoin hankinnasta saadaan vastuullista, millaisia vastuullisuuden varmistamisen käytänteitä yritykset hyödyntävät sekä mitkä tekijät motivoivat kohdeyritystä hankkimaan vastuullisesti. Tutkimuksen kohdeyrityksenä on yksi suomalainen pienpaahtimo, joka toimii suomen kahvimarkkinoilla. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Teoriaosuus rakentuu aikaisemmista tieteellisistä julkaisuista ja kirjallisuudesta liittyen vastuulliseen hankintatoimeen. Empiriaosuus on toteutettu tapaustutkimuksena, jonka aineisto on kerätty puolistrukturoidun haastattelun avulla.
Tutkimuksien tulosten perusteella vastuullisuuden varmistamisen käytänteillä on suuri merkitys eritysesti sosiaalisen ja ympäristöllisen vastuullisuuden varmistamisessa. Toimittajayhteistyöt, toimittajien seuranta ja valvonta, eettiset käytännesäännöt sekä sertifikaatit ovat yleisimmin käytettyjä vastuullisuuskäytänteitä yrityksien keskuudessa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vastuullisessa hankinnassa on huomioitava taloudellinen, sosiaalinen sekä ympäristöllinen näkökulma vastuullisuuden saavuttamiseksi. Tuloksista selviää yhteiskunnallisten huolenaiheiden olevan motivaattori vastuullisuuden toteuttamiseen kohdeyrityksessä. The purpose of this bachelor's thesis is to study the sustainability ensuring practices and responsible procurement of coffee in a small roastery. The purpose is to find out how to make the procurement responsible, what kind of sustainability practices companies utilize and what factors motivate the target company to acquire responsibly. The target company of the study is one small Finnish roastery operating in the Finnish coffee market. The study has been carried out as a qualitative study. The theoretical part is based on previous scientific publications and literature related to responsible procurement. The empirical part has been carried out as a case study, the material of empirical has been collected through a semistructured interview.
Based on the results of research, practices to ensure sustainability are of great importance, especially in ensuring social and environmental responsibility. Supplier co-operation, supplier monitoring and control, ethical codes of conduct and certifications are the most commonly used corporate sustainability practices. The results of the study show that responsible procurement must take into account the economic, social and environmental aspects in order to achieve sustainability. The results show that social concerns are motivator for implementing responsibility in the target company.
Tutkimuksien tulosten perusteella vastuullisuuden varmistamisen käytänteillä on suuri merkitys eritysesti sosiaalisen ja ympäristöllisen vastuullisuuden varmistamisessa. Toimittajayhteistyöt, toimittajien seuranta ja valvonta, eettiset käytännesäännöt sekä sertifikaatit ovat yleisimmin käytettyjä vastuullisuuskäytänteitä yrityksien keskuudessa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vastuullisessa hankinnassa on huomioitava taloudellinen, sosiaalinen sekä ympäristöllinen näkökulma vastuullisuuden saavuttamiseksi. Tuloksista selviää yhteiskunnallisten huolenaiheiden olevan motivaattori vastuullisuuden toteuttamiseen kohdeyrityksessä.
Based on the results of research, practices to ensure sustainability are of great importance, especially in ensuring social and environmental responsibility. Supplier co-operation, supplier monitoring and control, ethical codes of conduct and certifications are the most commonly used corporate sustainability practices. The results of the study show that responsible procurement must take into account the economic, social and environmental aspects in order to achieve sustainability. The results show that social concerns are motivator for implementing responsibility in the target company.