Strategic approach to procurement development
Rajala, Saara (2022)
Pro gradu -tutkielma
Rajala, Saara
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022080252535
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022080252535
Tiivistelmä
The aim of the thesis was to study the development of strategic procurement, by identifying the elements of the supply strategy and by implementing the supply strategy. The theoretical part of the work consists of related themes identified from the literature, these are strategic procurement, supply strategy, supply strategy elements, and implementation, including category management, ABC-analysis, portfolio analysis and spend analysis. The objective of the research was to create means of developing strategic procurement in the case company, considering the company’s industry and the nature of project business.
This study has been carried out as a qualitative study, which also has indications of quantitative study. The data collected for the study consists of five interviews, which were conducted with people working in the case company, as well as information obtained from the company’s ERP system.
The results of the study show that the supply strategy can be formulated and implemented in different ways, and company’s industry and the nature of purchases must be considered. In the construction industry, the share of procurement costs is large, and it have a significant impact on achieving productivity. This study emphasized the importance of cost analysis in the background of implementing supply strategy, as it can be used to identify the most strategic procurements based on consumption. Based on the results of the research, the creation of supply strategy, the classification of procurements and the organization of procurement can be recommended to the case company in order to help the development of strategic procurement. Pro Gradun tarkoituksena on tutkia strategisen hankintatoimen kehittämistä hankintastrategian elementtien tunnistamisen sekä hankintastrategian toteuttamisen avulla. Työn teoreettisen osan muodostavat kirjallisuudesta tunnistetut aiheeseen liittyvät teemat, joita ovat strateginen hankintatoimi, hankintastrategia, hankintastrategian elementit sekä toteuttaminen, sisältäen kategoriajohtamisen, ABC-analyysin, portfolioanalyysin sekä kuluanalyysin. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda strategisen hankinnan kehittämiskeinoja, sekä luoda kohdeyrityksille kehitysideoita huomioiden yrityksen toimiala ja projektitoiminnan luonne.
Tämä tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa on lisäksi viitteitä kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimukseen kerätty data koostuu viidestä haastattelusta, jotka toteutettiin kohdeyrityksessä työskenteleville henkilöille sekä yrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä saaduista tiedoista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että hankintastrategia voidaan muotoilla ja toteuttaa eri tavoin, ja sen muotoilussa tulee huomioida yrityksen toimiala sekä ostojen luonne. Rakennusalalla hankintojen osuus kustannuksista on suuri ja niillä on merkittävä vaikutus tuottavuuden saavuttamisessa. Tässä työssä korostettiinkin kuluanalyysin tärkeyttä hankintastrategian luomisen taustalla, sillä sen avulla voidaan tunnistaa strategisimmat hankinnat kulutuksen perusteella. Tutkimuksen tulosten pohjalta, kohdeyritykselle voidaan suositella strategisen hankintatoimen kehittämisen avuksi hankintastrategian luomista, hankintojen luokittelua sekä hankinnan organisointia.
This study has been carried out as a qualitative study, which also has indications of quantitative study. The data collected for the study consists of five interviews, which were conducted with people working in the case company, as well as information obtained from the company’s ERP system.
The results of the study show that the supply strategy can be formulated and implemented in different ways, and company’s industry and the nature of purchases must be considered. In the construction industry, the share of procurement costs is large, and it have a significant impact on achieving productivity. This study emphasized the importance of cost analysis in the background of implementing supply strategy, as it can be used to identify the most strategic procurements based on consumption. Based on the results of the research, the creation of supply strategy, the classification of procurements and the organization of procurement can be recommended to the case company in order to help the development of strategic procurement.
Tämä tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa on lisäksi viitteitä kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimukseen kerätty data koostuu viidestä haastattelusta, jotka toteutettiin kohdeyrityksessä työskenteleville henkilöille sekä yrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä saaduista tiedoista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että hankintastrategia voidaan muotoilla ja toteuttaa eri tavoin, ja sen muotoilussa tulee huomioida yrityksen toimiala sekä ostojen luonne. Rakennusalalla hankintojen osuus kustannuksista on suuri ja niillä on merkittävä vaikutus tuottavuuden saavuttamisessa. Tässä työssä korostettiinkin kuluanalyysin tärkeyttä hankintastrategian luomisen taustalla, sillä sen avulla voidaan tunnistaa strategisimmat hankinnat kulutuksen perusteella. Tutkimuksen tulosten pohjalta, kohdeyritykselle voidaan suositella strategisen hankintatoimen kehittämisen avuksi hankintastrategian luomista, hankintojen luokittelua sekä hankinnan organisointia.