Muutoksen johtaminen kohdeyrityksen palkkahallinnossa
Närvä, Emma (2022)
Pro gradu -tutkielma
Närvä, Emma
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081153569
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081153569
Tiivistelmä
Muutos on tärkeä osa jokapäiväistä elämäämme. Teknologian muuttaessa liiketoimintamalleja sekä markkinoiden muuttuessa globaalimpaan ja kilpailullisempaan suuntaan, strateginen sopeutumiskyky ja siihen liittyvät muutosaloitteet ovat tulleet organisaatioiden vaatimukseksi. Muutosjohtamisen teema on erittäin olennainen osa muutoksen toteuttamista. Onnistuneessa muutoksen hallinnassa organisaation tulee tunnistaa tavoiteltavat muutokset ja tavat, miten muutosten toteuttaminen hallitaan tehokkaasti. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kohdeyrityksessä toteutettua palkkahallinnon muutoshankkeen läpiviemistä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten muutoshanke on johdettu kohdeyrityksessä. Muutoshankkeen hallintaa tutkitaan keskeisimpien onnistumisten ja haasteiden kautta. Lisäksi muutoshanketta heijastetaan kahteen muutosjohtamisen malliin ja tutkitaan, onko hankkeen implementoinnissa nähtävissä muutosmallien vaiheiden soveltamista.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään muutosjohtamisen käytäntöjä sekä muutosvastustusta ja sen käsittelemistä. Lisäksi teoriaosuudessa syvennytään kahteen muutosjohtamisen malliin, joiden kautta muutosprosessien vaiheita käydään tarkemmin läpi. Tutkimus toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena, jossa haastatellaan muutoshankkeeseen osallistuneita muutoksen toteuttajia ja palkkahallinnon työntekijöitä. Teemahaastatteluiden pohjalta saadut tulokset osoittavat, että kohdeyrityksessä toteutetun muutoshankkeen implementoinnissa onnistuttiin kohtalaisesti. Muutosprosessin hallinnan keskeisimmät onnistumiset liittyivät yhteistyöhön ja muutoshankkeen suunnitelmaan. Suurimmiksi kompastuskiviksi nostettiin muutosjohtajan ja tuen puute sekä heikko viestintä. Kohdeyrityksessä toteutetussa muutoksessa on nähtävissä molempien muutosjohtamisen mallien osittaista soveltamista. Tutkimustulokset osoittavat, ettei muutosmallin soveltaminen kuitenkaan takaa virheetöntä muutoksen hallinnan lopputulosta. Change is an important part of our everyday life. As technology changes business models and markets are changing into a more global and competitive direction, strategic adaptability and change initiatives related to it have become a requirement for organizations. The theme of change management is an essential part of implementing change. In successful change management the organization must identify the desired changes and ways to effectively manage them. This study examines a change project implemented in the target company’s payroll administration. The aim of the research is to find out how the change process has been managed. The change management is studied through the most important successes and challenges. In addition, the change process is reflected in two change management models and investigated whether the application of the different phases of the models can be seen in the implementation of the target company’s process.
The theoretical part of the study discusses the practices of change management, resistance to change and how to deal with it. In addition, two change management models are presented, through which the stages of change processes are discussed in more detail. The research is carried out as a qualitative case study, in which change implementers and payroll employees who participated in the change project are interviewed. The results show that the implementation of the change project was moderately successful. The most important successes of the change process are related to cooperation and the plan. The biggest challenges are the lack of a change leader and support as well as communication. Partial application of both change management models could be seen in the change implementation. However, the research results show that the application of the model does not guarantee a flawless change management result.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään muutosjohtamisen käytäntöjä sekä muutosvastustusta ja sen käsittelemistä. Lisäksi teoriaosuudessa syvennytään kahteen muutosjohtamisen malliin, joiden kautta muutosprosessien vaiheita käydään tarkemmin läpi. Tutkimus toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena, jossa haastatellaan muutoshankkeeseen osallistuneita muutoksen toteuttajia ja palkkahallinnon työntekijöitä. Teemahaastatteluiden pohjalta saadut tulokset osoittavat, että kohdeyrityksessä toteutetun muutoshankkeen implementoinnissa onnistuttiin kohtalaisesti. Muutosprosessin hallinnan keskeisimmät onnistumiset liittyivät yhteistyöhön ja muutoshankkeen suunnitelmaan. Suurimmiksi kompastuskiviksi nostettiin muutosjohtajan ja tuen puute sekä heikko viestintä. Kohdeyrityksessä toteutetussa muutoksessa on nähtävissä molempien muutosjohtamisen mallien osittaista soveltamista. Tutkimustulokset osoittavat, ettei muutosmallin soveltaminen kuitenkaan takaa virheetöntä muutoksen hallinnan lopputulosta.
The theoretical part of the study discusses the practices of change management, resistance to change and how to deal with it. In addition, two change management models are presented, through which the stages of change processes are discussed in more detail. The research is carried out as a qualitative case study, in which change implementers and payroll employees who participated in the change project are interviewed. The results show that the implementation of the change project was moderately successful. The most important successes of the change process are related to cooperation and the plan. The biggest challenges are the lack of a change leader and support as well as communication. Partial application of both change management models could be seen in the change implementation. However, the research results show that the application of the model does not guarantee a flawless change management result.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Strategic Change Management Readiness Evaluation in Organizations
Vainio, Sami (2012)The objective of this study and paper was to find out how the strategic change management readiness in organizations can be evaluated. Based on theory and prior CMP model, the framework of strategic change management and ... -
Operatiivinen näkökulma muutoksen onnistumisen edellytyksiin organisaation toimintamallin uudistuksessa
Innanen, Anne-Mari (2020)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan muutosjohtamista ja sen onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Muutokset vaikuttavat organisaatioiden toimintaa ja onnistuessaan lisäävät kannattavuutta, tehokkuutta ja kilpailuetua. Tutkimuksen ... -
Developing a process to manage product-related changes in sustainable business
Vilkko, Niko (2021)Competition from emerging markets, new technologies and customer needs make organizations change their operations and products. Also, sustainable development is a driver for organizations to change their operations towards ...