Epäeettiset suunnittelumallit Genshin Impact -videopelissä
Hämäläinen, Miska (2022)
Kandidaatintyö
Hämäläinen, Miska
2022
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081855775
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081855775
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan yhtä ennalta valittua videopeliä ja millä tavoilla se yrittää manipuloida pelaajaa jatkamaan pelaamista tai kuluttamaan rahaa edetäkseen nopeammin pelissä. Tätä tutkitaan perehtymällä pelin sisältöön, pelattavuuteen ja mikrotransaktioihin. Työssä käydään läpi mitä ovat epäeettiset suunnittelumallit, mistä ne ovat saaneet alkunsa ja miten erilaisia epäeettisiä suunnittelumalleja voidaan kategorisoida. Genshin Impact -videopeliä käytetään työssä tapaustutkimuksena. Lopuksi pohditaan ovatko Genshin Impact -pelin epäeettiset suunnittelumallit sellaisia, jotka vievät hauskuuden pelaamisesta. This work examines a pre-selected video game and the ways in which it tries to manipulate the player to keep playing or spend money to progress faster in the game. This will be explored by looking at the game's content, gameplay and microtransactions. The paper will discuss what unethical design patterns are, where they originated and how different unethical design patterns can be categorised. The Genshin Impact video game is used as a case study. Finally, it will be discussed whether the unethical design patterns in Genshin Impact are those that take the fun out of playing the game.