Tekoäly ja sen soveltaminen virtuaalisissa talousjärjestelmissä
Kunnari, Tommi (2022)
Kandidaatintyö
Kunnari, Tommi
2022
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022082255893
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022082255893
Tiivistelmä
Työssä tutkitaan virtuaalisia talousjärjestelmiä sekä tekoälyn hyödyntämistä näiden toiminnassa. Keskeisinä tutkimuskysymyksinä esitetään, miten virtuaaliset talousjärjestelmät voitaisiin jaotella ominaisuuksiensa perusteella, sekä millainen rooli tekoälyllä on molemmissa järjestelmätyypeissä, ja millaisia asioita järjestelmien vaatimusmäärittelyssä tulee ottaa huomioon.
Teknisenä toteutuksena toteutetaan yksinkertaista tekoälyä hyödyntävä virtuaalinen talousjärjestelmä roolipeli-videopeliprojektiin. Teknisen osuuden lopuksi tarkastellaan toteutuksen aikana havaittuja ongelmakohtia, onnistumisia, sekä muita tehtyjä havaintoja. Havaittiin muun muassa, että eri talousjärjestelmätyypit voivat mahdollistaa uniikkeja pelimekaniikkoja, jotka osaltaan parantavat käyttäjän kokemusta tuotteesta.
Työn tuloksina havaittiin järjestelmätyypit erottaviksi tekijöiksi tekoälyn osuus toteutuksesta, järjestelmän itseohjautuvuus, käyttäjälähtöisyys, sekä automaation määrä. Jakaviksi ominaisuuksiksi erotettiin käyttäjän- ja tietokoneen vaikutusvalta järjestelmässä, joita säätelemällä voidaan suunnitella eri talousjärjestelmätyyppien mekaniikkoja yhdistelevä, projektin tarpeita vastaava talousjärjestelmä. Lopuksi ehdotettiin, että talousjärjestelmätyypit voisi jaotella termeillä käyttäjä- tai konevetoinen talousjärjestelmä. Käyttäjävetoisessa korostuisi käyttäjän vaikutusvalta järjestelmän toimintaan, kun konevetoisessa taas tietokoneen ohjaaman tekoälyn vaikutus olisi keskeisessä asemassa. The thesis examines virtual financial systems and the use of artificial intelligence in their operation. The main research questions are how virtual financial systems could be divided into different types based on their characteristics, what role artificial intelligence plays in these system types, and what kind of things should be considered when defining the requirements of the systems.
The technical implementation is a virtual economy system that utilizes basic artificial intelligence for a role-playing video game project. The technical part will be concluded with a discussion of the problems encountered during the implementation, the successes and other observations made. It was found, among other things, that different types of economic systems can enable unique game mechanics that partially enhance the user's experience of the product.
The results of the work identified some of the distinguishing features between differing system types: the contribution of artificial intelligence to the implementation, the self-driving nature of the system, user-orientation, and the amount of automation. The user and computer influence on the system were identified as divisive characteristics, which can be controlled to design an economic system that combines the characteristics of different system types and meets the needs of the project. In the end, it was proposed that virtual economic systems could be divided with terms user-driven- and machine-driven system. The influence of the user would be a key factor in the functioning of the user-driven system, while in machine-driven systems the main driving force would be the computer-driven artificial intelligence.
Teknisenä toteutuksena toteutetaan yksinkertaista tekoälyä hyödyntävä virtuaalinen talousjärjestelmä roolipeli-videopeliprojektiin. Teknisen osuuden lopuksi tarkastellaan toteutuksen aikana havaittuja ongelmakohtia, onnistumisia, sekä muita tehtyjä havaintoja. Havaittiin muun muassa, että eri talousjärjestelmätyypit voivat mahdollistaa uniikkeja pelimekaniikkoja, jotka osaltaan parantavat käyttäjän kokemusta tuotteesta.
Työn tuloksina havaittiin järjestelmätyypit erottaviksi tekijöiksi tekoälyn osuus toteutuksesta, järjestelmän itseohjautuvuus, käyttäjälähtöisyys, sekä automaation määrä. Jakaviksi ominaisuuksiksi erotettiin käyttäjän- ja tietokoneen vaikutusvalta järjestelmässä, joita säätelemällä voidaan suunnitella eri talousjärjestelmätyyppien mekaniikkoja yhdistelevä, projektin tarpeita vastaava talousjärjestelmä. Lopuksi ehdotettiin, että talousjärjestelmätyypit voisi jaotella termeillä käyttäjä- tai konevetoinen talousjärjestelmä. Käyttäjävetoisessa korostuisi käyttäjän vaikutusvalta järjestelmän toimintaan, kun konevetoisessa taas tietokoneen ohjaaman tekoälyn vaikutus olisi keskeisessä asemassa.
The technical implementation is a virtual economy system that utilizes basic artificial intelligence for a role-playing video game project. The technical part will be concluded with a discussion of the problems encountered during the implementation, the successes and other observations made. It was found, among other things, that different types of economic systems can enable unique game mechanics that partially enhance the user's experience of the product.
The results of the work identified some of the distinguishing features between differing system types: the contribution of artificial intelligence to the implementation, the self-driving nature of the system, user-orientation, and the amount of automation. The user and computer influence on the system were identified as divisive characteristics, which can be controlled to design an economic system that combines the characteristics of different system types and meets the needs of the project. In the end, it was proposed that virtual economic systems could be divided with terms user-driven- and machine-driven system. The influence of the user would be a key factor in the functioning of the user-driven system, while in machine-driven systems the main driving force would be the computer-driven artificial intelligence.