Improving supply chain transparency through supplier collaboration : evidence from Finnish sustainability-oriented clothing companies
Suvanen, Aino (2022)
Pro gradu -tutkielma
Suvanen, Aino
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022082356025
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022082356025
Tiivistelmä
The importance of sustainability in the clothing industry has increased, and an increasing amount of consumers demand sustainability and transparency from the companies operating in this industry. Therefore, companies in the clothing industry have become interested in improving the transparency of their supply chains. However, the companies cannot implement supply chain transparency alone, so collaboration and information exchange between the companies is essential in order to implement transparency.
The objective of this study was to find out how the companies in the clothing industry could improve their supply chain transparency in collaboration with their suppliers. In addition, the study investigated what kind of goals of development the companies in the clothing industry have for supply chain transparency and how the companies create collaborative relationships with their suppliers.
This research was conducted as a qualitative multiple case study. The primary data for this research was collected with semi-structured theme interviews from six sustainability-oriented case companies operating in the clothing industry in Finland. The research data was analysed with the content analysis method.
Empirical findings of the study reflect that supplier collaboration for achieving supply chain transparency is based on shared values and vision, strategy and management, close buyer-supplier relationships, effective communication, and information sharing. The results of the study provide practical suggestions for development for companies in the clothing industry that want to improve the transparency of their supply chains. In addition, the study creates a theoretical framework for supply chain transparency and supplier collaboration. Vastuullisuuden merkitys vaateteollisuudessa on kasvanut, ja yhä suurempi joukko kuluttajia vaatii vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä vaatealalla toimivilta yrityksiltä. Tämän vuoksi alan yritykset ovat alkaneet kiinnostua toimitusketjujensa läpinäkyvyyden kehittämisestä. Yritykset eivät kuitenkaan voi saada aikaan läpinäkyvyyttä toimitusketjuissaan yksin, joten yhteistyö sekä informaation vaihto toimittajien kanssa läpinäkyvyyden toteuttamiseksi on välttämätöntä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vaatealan yritykset voivat kehittää toimitusketjujensa läpinäkyvyyttä yhteistyössä toimittajiensa kanssa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kehitystavoitteita vaatealan yrityksillä on toimitusketjujen läpinäkyvyyden osalta, sekä miten yritykset luovat yhteistyösuhteita heidän toimittajien kanssa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena monitapaustutkimuksena. Ensisijainen tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla kuudelta vastuullisuusorientoituneelta yritykseltä, jotka toimivat vaatealalla Suomessa. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Empiiriset tulokset osoittavat, että toimittajayhteistyö läpinäkyvyyden saavuttamiseksi pohjautuu jaettuihin arvoihin ja visioon, strategiaan ja johtamiseen, läheisten toimittajasuhteiden luomiseen, tehokkaaseen kommunikaatioon ja informaation jakamiseen. Tutkimuksen tulokset antavat käytännön parannusehdotuksia vaateteollisuuden yrityksille, jotka haluavat parantaa toimitusketjujensa läpinäkyvyyttä. Lisäksi tutkimuksen tulokset luovat teoreettisen viitekehyksen toimitusketjun läpinäkyvyyden toteutumiselle toimittajayhteistyössä.
The objective of this study was to find out how the companies in the clothing industry could improve their supply chain transparency in collaboration with their suppliers. In addition, the study investigated what kind of goals of development the companies in the clothing industry have for supply chain transparency and how the companies create collaborative relationships with their suppliers.
This research was conducted as a qualitative multiple case study. The primary data for this research was collected with semi-structured theme interviews from six sustainability-oriented case companies operating in the clothing industry in Finland. The research data was analysed with the content analysis method.
Empirical findings of the study reflect that supplier collaboration for achieving supply chain transparency is based on shared values and vision, strategy and management, close buyer-supplier relationships, effective communication, and information sharing. The results of the study provide practical suggestions for development for companies in the clothing industry that want to improve the transparency of their supply chains. In addition, the study creates a theoretical framework for supply chain transparency and supplier collaboration.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vaatealan yritykset voivat kehittää toimitusketjujensa läpinäkyvyyttä yhteistyössä toimittajiensa kanssa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kehitystavoitteita vaatealan yrityksillä on toimitusketjujen läpinäkyvyyden osalta, sekä miten yritykset luovat yhteistyösuhteita heidän toimittajien kanssa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena monitapaustutkimuksena. Ensisijainen tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla kuudelta vastuullisuusorientoituneelta yritykseltä, jotka toimivat vaatealalla Suomessa. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Empiiriset tulokset osoittavat, että toimittajayhteistyö läpinäkyvyyden saavuttamiseksi pohjautuu jaettuihin arvoihin ja visioon, strategiaan ja johtamiseen, läheisten toimittajasuhteiden luomiseen, tehokkaaseen kommunikaatioon ja informaation jakamiseen. Tutkimuksen tulokset antavat käytännön parannusehdotuksia vaateteollisuuden yrityksille, jotka haluavat parantaa toimitusketjujensa läpinäkyvyyttä. Lisäksi tutkimuksen tulokset luovat teoreettisen viitekehyksen toimitusketjun läpinäkyvyyden toteutumiselle toimittajayhteistyössä.
