Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Väsymissärön huomioon ottaminen tehollisen lovijännityksen menetelmässä

Saksa, Tuomo (2022)

Katso/Avaa
kandidaatintyo_tuomo_saksa.pdf (1.759Mb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Saksa, Tuomo
2022

School of Energy Systems, Konetekniikka

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022082656529

Tiivistelmä

Tämä kandidaatintyö toteutetaan LUT-yliopiston teräsrakenteiden laboratoriolle. Työssä selvitetään ENS-menetelmän mahdollisuutta ottaa huomioon väsymissärö. Selvitys tehdään tarkastelemalla kuormaa kantamatonta T-liitosta kahdella kuormitustyypillä. Väsymissärö mallinnetaan hitsin rajaviivalle ja sen vaikutusta tarkastellaan eri säröko’oilla. Rakenteen väsymisluokat määritetään hyödyntämällä FE-menetelmää. Elementtimallit noudattavat IIW:n antamaa ohjeistusta ENS-menetelmästä.

Määritettyjen väsymisluokkien oikeellisuutta arvioidaan vertaamalla niitä särönkasvuanalyysillä määritettyihin väsymisluokkiin. Särönkasvuanalyysi toteutetaan olemassa olevalla LEFM-mallilla. Sen väsymisluokat eri säröko’oille määritetään valmiilla laskentapohjalla.

Korjauskertoimen mahdollisuutta selvitetään eri analyyseillä määritettyjen väsymisluokkien välisellä suhteella. Tuloksista havaitaan väsymisluokkien suhdeluvun eroavan kuormitustyyppien välillä. Kuitenkin analyysitulosten välinen suhde lähestyy vakioarvoa kuormitustyypeittäin. Työn lopussa määritetään tämän perusteella jatkotutkimustarpeet.
 
This bachelor’s thesis is made for the Laboratory of Steel Structures of LUT University. The work explores ENS concepts possibility to take a fatigue crack into consideration. The survey will be done by studying non-load carrying T-joint with two loading types. The fatigue crack is being modelled on the weld toe. Effects of the fatigue crack are studied by changing its size. Fatigue classes of the structure are being defined by utilizing the FE method. FE models follow the instructions given by IIW.

The correctness of the defined fatigue classes is assessed by comparing them with the fatigue classes determined by the crack propagation analysis. Crack propagation analysis is implemented by using the existing LEFM model. Its fatigue classes are determined by using a ready-made calculation file.

The possibility of the correction factor is studied by evaluating the ratio of fatigue classes determined by various analyses. In terms of ratio between fatigue classes, it is observed to differ by different types of loads. The relationship between the analysis results approaches constant value by the load type. The need for further research will be determined on this basis at the end of the thesis.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [4995]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste