The differences in the social media marketing communications between Finnish electronic retailers
Taattola, Kasper (2022)
Kandidaatintutkielma
Taattola, Kasper
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022090156976
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022090156976
Tiivistelmä
The importance of social media for firms has grown immensely and continues to do so in the future. The goal of this thesis is to gain an understanding on how Finnish electronic retailers utilize social media and the possible differences they have. The theoretical background for this study is based on research on social media and marketing communication.
This study was conducted using qualitative content analysis. A month of data was gathered from the retailers’ social media pages which was both analysed and used as a sample for the semi structured interviews conducted.
The interviews and the analysis both showed that Gigantti and Power have a very different way of utilizing social media, both had similar activity levels, one was informative and the other entertaining with the media they posted. Both retailers have improvements to make on interaction with customer, but Power was slightly superior on that front. The interviews showed a slightly negative reaction to the retailers’ social media communication. Sosiaalisen median merkitys yrityksille on kasvanut valtavasti ja jatkaa kasvamista myös tulevaisuudessa. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on ymmärtää miten suomalaiset elektroniikkajälleenmyyjät hyödyntävät sosiaalista mediaa ja mahdolliset eroavaisuudet näiden välillä. Tutkielman teoriatausta perustuu tutkimuksiin sosiaalisesta mediasta ja markkinointiviestinnästä.
Tutkielma on toteutettu laadullisena sisältöanalyysinä. Kuukauden verran dataa kerättiin jälleenmyyjien sosiaalisen median sivuilta, joka sekä analysoitiin että käytettiin myös näytteenä toteutetuissa puolistrukturoiduissa haastatteluissa.
Haastattelut sekä analyysi osoittavat, että Gigantilla ja Powerilla on hyvin erilaiset tavat hyödyntää sosiaalista mediaa. Molemmilla jälleenmyyjillä oli samanlaiset aktiivisuustasot, toisen ollessa informatiivinen ja toisen viihdyttävä median suhteen, jota lähettivät. Molemmilla jälleenmyyjillä on parannettavaa asiakkaiden vuorovaikuttamisen suhteen, mutta Power oli hivenen parempi tässä. Haastattelut osoittivat jokseenkin negatiivisen reaktion jälleenmyyjien sosiaalisen median kommunikaatiota kohtaan.
This study was conducted using qualitative content analysis. A month of data was gathered from the retailers’ social media pages which was both analysed and used as a sample for the semi structured interviews conducted.
The interviews and the analysis both showed that Gigantti and Power have a very different way of utilizing social media, both had similar activity levels, one was informative and the other entertaining with the media they posted. Both retailers have improvements to make on interaction with customer, but Power was slightly superior on that front. The interviews showed a slightly negative reaction to the retailers’ social media communication.
Tutkielma on toteutettu laadullisena sisältöanalyysinä. Kuukauden verran dataa kerättiin jälleenmyyjien sosiaalisen median sivuilta, joka sekä analysoitiin että käytettiin myös näytteenä toteutetuissa puolistrukturoiduissa haastatteluissa.
Haastattelut sekä analyysi osoittavat, että Gigantilla ja Powerilla on hyvin erilaiset tavat hyödyntää sosiaalista mediaa. Molemmilla jälleenmyyjillä oli samanlaiset aktiivisuustasot, toisen ollessa informatiivinen ja toisen viihdyttävä median suhteen, jota lähettivät. Molemmilla jälleenmyyjillä on parannettavaa asiakkaiden vuorovaikuttamisen suhteen, mutta Power oli hivenen parempi tässä. Haastattelut osoittivat jokseenkin negatiivisen reaktion jälleenmyyjien sosiaalisen median kommunikaatiota kohtaan.