Sustainable supplier development in protective glove purchasing
Vaurasalo, Elisabet (2022)
Pro gradu -tutkielma
Vaurasalo, Elisabet
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022090257103
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022090257103
Tiivistelmä
Sustainability is increasingly present in the business operations and covers not only the internal operations of the companies but the entire supply chain and the parties operating there, such as suppliers. The increased sustainability-related awareness and requirements of customers also drive companies strongly towards increased sustainable operations. The aim of this master’s thesis is to understand how companies can ensure their environmental and social sustainability through supplier development. The study is a qualitative case study focusing on the drivers and barriers of sustainability and supplier development. In addition, the practices of supplier development are examined in terms of sustainability. An in-depth literature review of the study is the basis for the interview framework and the empirical part of the research. The empirical part focuses on the case of protective glove purchasing.
The results present that customers are one of the strongest drivers of companies in adapting sustainability as part of the business operations. In addition to customers, companies address potential economic benefits. Third driver is the prevention of risks and economic losses by adapting sustainable goals and practices. In order to be truly sustainable, sustainability must be adapted as part of company’s supply chains. This requires close and trustful relationship, in other words collaboration, between the buyer and supplier. Trust is indeed one of the key factors for implementing sustainability, and its lack is seen as a barrier to sustainable supplier development. Hence, if the sustainable performance or delivered product of supplier is not as agreed, there is a risk of loss of reputation and customers, and further economic losses from lost sales and possible sanctions. Vastuullisuus on yhä enenevissä määrin esillä yritystoiminnassa ja se kattaa myös yrityksen sisäisten toimintojen lisäksi koko hankintaketjun sekä siellä toimivat osapuolet, kuten toimittajat. Asiakkaiden lisääntynyt kiinnostus sekä vastuullisuusvaatimukset ajavat myös yrityksiä vahvasti kohti vastuullisempaa toimintaa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten yritykset voivat varmentaa ympäristö ja sosiaalista vastuullisuuttaan toimittajakehittämisen kautta. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka keskittyy vastuullisuuden ja toimittajakehittämisen ajureihin sekä estäjiin, ja käytänteisiin, joilla vastuullisuutta voidaan viedä hankintaketjuihin toimittajakehittämisen kautta. Tutkimuksessa on syvällinen kirjallisuuskatsaus, jonka pohjalta haastattelurunko sekä tutkimuksen empiirinen osa ovat rakentuneet.
Tulokset osoittavat, että asiakkaat ovat yrityksien yksi vahvimmista ajureista vastuullisuuden adaptoimisessa. Asiakkaiden lisäksi yritykset tunnistaa mahdolliset taloudelliset hyödyt sekä vastuullisuudesta johtuvat riskit, joita voidaan hallita ottamalla käyttöön vastuullisempia toimintatapoja sekä tavoitteita. Jotta yrityksen vastuullisuus on enemmän kuin sanoja, on vastuullisuustoimet vietävä osaksi yrityksen hankintaketjuja. Tämän toteuttaminen vaatii laajamittaista, läheistä ja luottamuksellista suhdetta ostavan yrityksen ja toimittajan välillä. Luottamus onkin yksi avaintekijöistä vastuullisuuden toteuttamiselle ja sen puute nähdäänkin esteenä vastuulliselle toimittajakehittämiselle. Mikäli paljastuu, ettei toimittajan toiminta, taikka toimitetut tuotteet ole sitä mitä sovittu, on riskinä maineen sekä asiakkaiden menetys ja tätä seuraavat taloudelliset tappiot menetetystä myynnistä ja mahdollisista viranomaissanktioista.
The results present that customers are one of the strongest drivers of companies in adapting sustainability as part of the business operations. In addition to customers, companies address potential economic benefits. Third driver is the prevention of risks and economic losses by adapting sustainable goals and practices. In order to be truly sustainable, sustainability must be adapted as part of company’s supply chains. This requires close and trustful relationship, in other words collaboration, between the buyer and supplier. Trust is indeed one of the key factors for implementing sustainability, and its lack is seen as a barrier to sustainable supplier development. Hence, if the sustainable performance or delivered product of supplier is not as agreed, there is a risk of loss of reputation and customers, and further economic losses from lost sales and possible sanctions.
Tulokset osoittavat, että asiakkaat ovat yrityksien yksi vahvimmista ajureista vastuullisuuden adaptoimisessa. Asiakkaiden lisäksi yritykset tunnistaa mahdolliset taloudelliset hyödyt sekä vastuullisuudesta johtuvat riskit, joita voidaan hallita ottamalla käyttöön vastuullisempia toimintatapoja sekä tavoitteita. Jotta yrityksen vastuullisuus on enemmän kuin sanoja, on vastuullisuustoimet vietävä osaksi yrityksen hankintaketjuja. Tämän toteuttaminen vaatii laajamittaista, läheistä ja luottamuksellista suhdetta ostavan yrityksen ja toimittajan välillä. Luottamus onkin yksi avaintekijöistä vastuullisuuden toteuttamiselle ja sen puute nähdäänkin esteenä vastuulliselle toimittajakehittämiselle. Mikäli paljastuu, ettei toimittajan toiminta, taikka toimitetut tuotteet ole sitä mitä sovittu, on riskinä maineen sekä asiakkaiden menetys ja tätä seuraavat taloudelliset tappiot menetetystä myynnistä ja mahdollisista viranomaissanktioista.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Software Sustainability by Design
Oyedeji, Shola
Acta Universitatis Lappeenrantaensis (Lappeenranta-Lahti University of Technology LUT, 05.12.2019)In our current world, software impacts almost everything; it connects people and forms the cornerstone for the economy, as such, has an impact on sustainability and the emerging sustainable development goals (SDGs). ... -
Vastuullisuusteemojen vaikutus elintarvikealan toimittajavalinnassa
Lindholm, Teemu (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia vastuullisuusteemojen vaikutusta elintarvikealan toimittajavalintaan. Tarkoituksena on selvittää, miten vastuullisuuden dimensiot ovat sidoksissa toimittajavalinnan ... -
Promoting sustainable development as a packaging manufacturer in the EU and the US regulatory environments
Pasonen, Jarno (2023)The global packaging industry is facing a phase of transformation. The amount of packaging waste should be reduced, as a significant part of, for example, the plastic waste in the seas originates from packaging, but many ...