Uuden yrityksen brändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Heiniö, Ida-Sofia (2022)
Kandidaatintutkielma
Heiniö, Ida-Sofia
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022090257116
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022090257116
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tarkoitus on tutkia uuden yrityksen brändinrakentamisprosessia ja sen eri vaiheita, ja selvittää miten yritykset voivat hyödyntää sosiaalista mediaa tässä prosessissa. Uusien yrityksien lähtökohdat ja resurssit ovat hyvin erilaiset kuin suuremmilla vakiintuneilla organisaatioilla. Tästä johtuen tulee niiden brändin rakentamista lähestyä myös eri tavalla. Sosiaalisen median muokkaama nykypäivän markkinoinninkenttä tarjoaakin uusille yrityksille mahdollisuuksia toteuttaa markkinointia ja brändin rakentamista nopeammin ja kustannustehokkaammin kuin koskaan aikaisemmin. Tutkittavaa aihetta tarkastellaan aiemman kirjallisuuden ja teorioiden avulla, joita peilataan tutkimuksessa hyödynnettävään case-yritykseen. Käsiteltäviin teorioihin kuuluu uusien yrityksien brändinrakentamisen ja sosiaalisen median markkinoinnin teoriaa. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja aineiston keruuseen on hyödynnetty teemahaastattelua. Haastateltavana on kotimaisen case-yrityksen perustaja ja markkinointipäällikkö, jolla on syvällinen tuntemus yrityksen brändin rakentamisesta.
Tutkielman tuloksien perusteella sosiaalinen media tarjoaa uusille yrityksille runsaasti mahdollisuuksia brändin rakentamisen saralla. Sosiaalisen median alhaiset kustannukset houkuttelevat aloittavia yrityksiä, joilla on vain rajallinen budjetti investoida markkinointiin. Olemalla sosiaalisessa mediassa aktiivinen ja vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa, yritys voi tehokkaasti kasvattaa bränditietoisuuttaan sekä kartoittaa mainetta uusilla markkinoilla. Etenkin kuluttajalähtöisen sisällön avulla aloittava yritys voi saavuttaa suuren määrän potentiaalisia asiakkaita hyvin nopeasti. This bachelor's thesis aims to study new businesses' brand building process and examine how social media can be utilized during this process. New businesses have very different resources than larger, more established organizations. For this reason, their brand building should also be approached differently. The rise of social media has drastically shaped the marketing landscape, and it offers new businesses opportunities to build their brand more efficiently and cost-effective than ever before. The subject is examined with the help of previous brand building literature and research, which is also used to analyze the case company utilized in this study. The theories discussed include brand building and social media marketing for new businesses. The research has been carried out as a qualitative study, and the data used has been collected through a theme interview. The interviewee is the founder and marketing manager of a domestic case company who has in-depth knowledge of brand building as an entrepreneur.
The results of the study reveal that social media offers several opportunities for new companies in the field of brand building. The low cost of social media attracts start-ups that often have only a limited budget to invest in marketing. By being active on social media and interacting with customers, start-ups and SME ́s can effectively increase their brand awareness and gain reputation in a new market. Especially through consumer-generated content on social media, start-ups have the ability to reach a large number of potential customers in a very short time.
Tutkielman tuloksien perusteella sosiaalinen media tarjoaa uusille yrityksille runsaasti mahdollisuuksia brändin rakentamisen saralla. Sosiaalisen median alhaiset kustannukset houkuttelevat aloittavia yrityksiä, joilla on vain rajallinen budjetti investoida markkinointiin. Olemalla sosiaalisessa mediassa aktiivinen ja vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa, yritys voi tehokkaasti kasvattaa bränditietoisuuttaan sekä kartoittaa mainetta uusilla markkinoilla. Etenkin kuluttajalähtöisen sisällön avulla aloittava yritys voi saavuttaa suuren määrän potentiaalisia asiakkaita hyvin nopeasti.
The results of the study reveal that social media offers several opportunities for new companies in the field of brand building. The low cost of social media attracts start-ups that often have only a limited budget to invest in marketing. By being active on social media and interacting with customers, start-ups and SME ́s can effectively increase their brand awareness and gain reputation in a new market. Especially through consumer-generated content on social media, start-ups have the ability to reach a large number of potential customers in a very short time.