Biodiversity management in Finnish food sector companies : how managing biodiversity impacts is integrated in corporate sustainability
Sinijärvi, Tuulia (2022)
Diplomityö
Sinijärvi, Tuulia
2022
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022091258301
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022091258301
Tiivistelmä
The objective of this thesis was to understand how managing biodiversity impacts is integrated in corporate sustainability in Finnish food sector. Agriculture and food sector is one of the biggest drivers for biodiversity loss. However, managing biodiversity and setting measurable targets to mitigate biodiversity loss is still developing.
A qualitative case study analysis was applied in this study. The data was gathered through semi-structured interviews and literature review of corporate sustainability reports. The case study sample included five largest Finnish food sector companies based on net revenue. Companies are representing dairy, meat and bakery sections in food industry.
Based on the findings, the case companies have started to integrate biodiversity in their corporate sustainability activities and the importance is expected to grow in the coming years. However, many current sustainability activities are primarily aiming to mitigate climate impact, and all case companies have committed to the Science Based Targets initiative for climate action.
Biodiversity management was included in all case companies’ sustainability reporting, yet the extent of the topic varied between the companies. Identifying the right indicators, measuring impact, and setting targets for biodiversity loss mitigation is in early days in all the studied companies. The case companies are still lacking a clear and consistent way to measure biodiversity impact. Only few have mentioned qualitative goals in their reports, yet none of the companies have quantitative targets on biodiversity. All case companies are leveraging global frameworks such as UN Sustainable Development Goals and Global Reporting Initiative related to sustainability and biodiversity management and are planning to use a specific biodiversity framework to measure and track their impact on nature.
All case companies are internally working on the topic and are already starting to collaborate with different stakeholders. Collaboration within the sector was seen important; all the companies mentioned especially collaboration with farmers to be significant. Most concrete activity in the case companies related to the impact of primary production on biodiversity, is the promotion of regenerative farming methods. Engagement and communication with consumers, or even internally with the employees, is however challenging, because biodiversity is a complex topic and difficult to simplify for most audiences. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, miten biodiversiteetin johtaminen on integroitu osaksi yritysvastuuta suomalaisissa elintarvikealan yrityksissä. Maatalous ja ruokasektori ovat yksi suurimmista luontokadon aiheuttajista, mutta biodiversiteetin johtaminen ja mitattavien tavoitteiden asettaminen on alan yrityksissä vielä alkutekijöissä.
Tutkimus on kvalitatiivinen case-tutkimus, jonka tiedot kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla sekä tutkimalla case-yritysten yritysvastuuraportteja. Tutkimusotokseen kuului viisi suurinta suomalaista elintarvikealan yritystä liikevaihdolla mitattuna. Yritykset edustavat meijeri-, liha- ja leipomosektoria.
Tulosten perusteella case-yritykset ovat alkaneet integroida biodiversiteettiä yritysvastuutoimintaansa ja sen merkityksen odotetaan kasvavan tulevina vuosina. Monet nykyiset kestävän kehityksen toiminnot tähtäävät kuitenkin ensisijaisesti ilmastovaikutusten lieventämiseen, kaikki case-yritykset ovat sitoutuneet Science Based Targets -aloitteeseen ilmastonmuutoksen torjumiseksi.
Biodiversiteetin johtaminen on osa kaikkien case-yritysten vastuullisuusraportointia, mutta aiheen laajuus vaihteli yritysten välillä. Oikeiden mittareiden tunnistaminen, vaikutusten mittaaminen ja tavoitteiden asettaminen biodiversiteetin parantamiseksi on vielä alkuvaiheessa kaikissa tutkituissa yrityksissä. Yrityksiltä puuttuu selkeä ja johdonmukainen tapa mitata biodiversiteettivaikutuksia. Vain osa case-yrityksistä on maininnut laadulliset tavoitteet raporteissaan, kvantitatiiviset biodiversiteettitavoitteet puuttuvat vielä kaikilta. Kaikki case-yritykset hyödyntävät YK:n kestävän kehityksen viitekehystä (SDGs) sekä Global Reporting Initiative -ohjeistoa biodiversiteetin johtamiseen, ja aikovat jatkossa hyödyntää myös erityisesti biodiversiteetin mittaamiseen ja seuraamiseen keskittyvää viitekehystä.
Sidosryhmäyhteistyötä pidettiin tärkeänä ja kaikki case-yritykset mainitsivat erityisesti yhteistyön viljelijöiden kanssa merkittäväksi. Konkreettisin toiminta alkutuotannon biodiversiteettivaikutuksiin liittyen case-yrityksissä on uudistuvien viljelymenetelmien edistäminen. Toisaalta yhteistyö ja viestintä kuluttajien, ja jopa sisäisesti työntekijöiden kanssa nähtiin haastavana, koska aihe on moniulotteinen ja vaikeasti yksinkertaistettavissa.
A qualitative case study analysis was applied in this study. The data was gathered through semi-structured interviews and literature review of corporate sustainability reports. The case study sample included five largest Finnish food sector companies based on net revenue. Companies are representing dairy, meat and bakery sections in food industry.
Based on the findings, the case companies have started to integrate biodiversity in their corporate sustainability activities and the importance is expected to grow in the coming years. However, many current sustainability activities are primarily aiming to mitigate climate impact, and all case companies have committed to the Science Based Targets initiative for climate action.
Biodiversity management was included in all case companies’ sustainability reporting, yet the extent of the topic varied between the companies. Identifying the right indicators, measuring impact, and setting targets for biodiversity loss mitigation is in early days in all the studied companies. The case companies are still lacking a clear and consistent way to measure biodiversity impact. Only few have mentioned qualitative goals in their reports, yet none of the companies have quantitative targets on biodiversity. All case companies are leveraging global frameworks such as UN Sustainable Development Goals and Global Reporting Initiative related to sustainability and biodiversity management and are planning to use a specific biodiversity framework to measure and track their impact on nature.
All case companies are internally working on the topic and are already starting to collaborate with different stakeholders. Collaboration within the sector was seen important; all the companies mentioned especially collaboration with farmers to be significant. Most concrete activity in the case companies related to the impact of primary production on biodiversity, is the promotion of regenerative farming methods. Engagement and communication with consumers, or even internally with the employees, is however challenging, because biodiversity is a complex topic and difficult to simplify for most audiences.
Tutkimus on kvalitatiivinen case-tutkimus, jonka tiedot kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla sekä tutkimalla case-yritysten yritysvastuuraportteja. Tutkimusotokseen kuului viisi suurinta suomalaista elintarvikealan yritystä liikevaihdolla mitattuna. Yritykset edustavat meijeri-, liha- ja leipomosektoria.
Tulosten perusteella case-yritykset ovat alkaneet integroida biodiversiteettiä yritysvastuutoimintaansa ja sen merkityksen odotetaan kasvavan tulevina vuosina. Monet nykyiset kestävän kehityksen toiminnot tähtäävät kuitenkin ensisijaisesti ilmastovaikutusten lieventämiseen, kaikki case-yritykset ovat sitoutuneet Science Based Targets -aloitteeseen ilmastonmuutoksen torjumiseksi.
Biodiversiteetin johtaminen on osa kaikkien case-yritysten vastuullisuusraportointia, mutta aiheen laajuus vaihteli yritysten välillä. Oikeiden mittareiden tunnistaminen, vaikutusten mittaaminen ja tavoitteiden asettaminen biodiversiteetin parantamiseksi on vielä alkuvaiheessa kaikissa tutkituissa yrityksissä. Yrityksiltä puuttuu selkeä ja johdonmukainen tapa mitata biodiversiteettivaikutuksia. Vain osa case-yrityksistä on maininnut laadulliset tavoitteet raporteissaan, kvantitatiiviset biodiversiteettitavoitteet puuttuvat vielä kaikilta. Kaikki case-yritykset hyödyntävät YK:n kestävän kehityksen viitekehystä (SDGs) sekä Global Reporting Initiative -ohjeistoa biodiversiteetin johtamiseen, ja aikovat jatkossa hyödyntää myös erityisesti biodiversiteetin mittaamiseen ja seuraamiseen keskittyvää viitekehystä.
Sidosryhmäyhteistyötä pidettiin tärkeänä ja kaikki case-yritykset mainitsivat erityisesti yhteistyön viljelijöiden kanssa merkittäväksi. Konkreettisin toiminta alkutuotannon biodiversiteettivaikutuksiin liittyen case-yrityksissä on uudistuvien viljelymenetelmien edistäminen. Toisaalta yhteistyö ja viestintä kuluttajien, ja jopa sisäisesti työntekijöiden kanssa nähtiin haastavana, koska aihe on moniulotteinen ja vaikeasti yksinkertaistettavissa.