Arvoa tuottavan yhteistyön syntyminen samaan konserniin kuuluvien korkeakoulujen välille
Sund, Riikka (2022)
Pro gradu -tutkielma
Sund, Riikka
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022092660098
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022092660098
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin sitä, miten mahdollistetaan arvoa luovan yhteistyön syntyminen kahden samaan konserniin kuuluvan korkeakoulun välille tutkimus- ja tki-toiminnassa. Viime vuosina Suomeen on syntynyt kolme korkeakoulukonsernia, joissa yliopisto on emo-organisaatio ja ammattikorkeakoulu tytär. Niiden tarkoitus on vahvistaa korkeakouluja näiden tekemän yhteistyön kautta. Tutkimusta varten case-yliopiston ja -ammattikorkeakoulun henkilöstöltä kerättiin tietoa puolistrukturoidussa teemahaastatteluissa ja kyselylomakkeella. Kyseessä on empiirinen laadullinen case-tutkimus ja analyysimenetelmä on teoriaohjattu sisällön analyysi.
Työssä havaittiin, että korkeakoulujen välille on syntynyt melko tiivistä yhteistyötä tutkimuksessa ja tki-toiminnassa. Syntyneet verkostot ovat tiheitä ja yhteistyö on melko runsasta. Verkostoista on tunnistettavissa broker-asemassa olevia henkilöitä. Yhteistyö ei ole riippuvaista yhdestä toimijasta, vaan yhteistyötä tekeviä henkilöitä on paljon. Näin ollen sosiaaliseen pääomaan liittyvälle tiedon vaihtamisen ja yhdistämisen prosessille on olemassa edellytykset samoin kuin pysyvää kilpailuetua tuovan tietopääoman kehittymiselle.
Yhteistyötä tekevät henkilöt näkevät yhteistyön molempia osapuolia hyödyttävänä. Jatkossa yhteistyön toivottiin lisääntyvän ja tiivistyvän ja osapuolten erilaisten toiminnan tarkoitusten ohjaavan yhteistyötä. Osapuolten välillä ei nähty olevan merkittävää kilpailua kuin enintään yksittäisen rahoituslähteen osalta.
Tärkeimmäksi tulevaisuuden yhteistyötä edistäväksi asiaksi havaittiin toisen osapuolen tunteminen. Yhteistyön onnistumiseksi toimijoiden tulee löytää syy, miksi yhteistyö on edullista heille sen sijaan että tekisi yksin. This thesis examined how to enable the formation of value creating cooperation in research and RDI- activity between university and university of applied sciences belonging to the same group. In Finland there are three group of higher education institutions (HEI), all established recently. The meaning of these groups is to strengthen the HEIs through the cooperation within the group. The material of this study was gathered by interviewing, by the means of semi-structured interview, the staff of case HEIs and by using a questionnaire. This study is empirical qualitative case research and the used analysis method is theory-guided content analysis.
The result of the research shows that there is quite close cooperation between the case HEIs in research and RDI-activity. The networks are dense and cooperation is quite abundant. There are people in the network who can be recognized as brokers. The cooperation is not depending on one people, instead there are many persons acting actively in the network. Preconditions relating to the knowledge exchange and combine processes are met which enables the creation of new social and intellectual capital.
Persons involved in cooperation find it beneficiary for both HEIs. They wish that in the future there will be more cooperation and differing purposes of the university and university of applied sciences will guide the cooperation. No significant competition between the HEIs were recognized, however there is one source of funding where case-HEIs clearly compete with each other.
The most important factor enabling the future cooperation is knowing the other HEI’s activity and personnel. To be successful in cooperation, the personnel have to find the reason why to cooperate and why the cooperation leads to the better result than acting alone.
Työssä havaittiin, että korkeakoulujen välille on syntynyt melko tiivistä yhteistyötä tutkimuksessa ja tki-toiminnassa. Syntyneet verkostot ovat tiheitä ja yhteistyö on melko runsasta. Verkostoista on tunnistettavissa broker-asemassa olevia henkilöitä. Yhteistyö ei ole riippuvaista yhdestä toimijasta, vaan yhteistyötä tekeviä henkilöitä on paljon. Näin ollen sosiaaliseen pääomaan liittyvälle tiedon vaihtamisen ja yhdistämisen prosessille on olemassa edellytykset samoin kuin pysyvää kilpailuetua tuovan tietopääoman kehittymiselle.
Yhteistyötä tekevät henkilöt näkevät yhteistyön molempia osapuolia hyödyttävänä. Jatkossa yhteistyön toivottiin lisääntyvän ja tiivistyvän ja osapuolten erilaisten toiminnan tarkoitusten ohjaavan yhteistyötä. Osapuolten välillä ei nähty olevan merkittävää kilpailua kuin enintään yksittäisen rahoituslähteen osalta.
Tärkeimmäksi tulevaisuuden yhteistyötä edistäväksi asiaksi havaittiin toisen osapuolen tunteminen. Yhteistyön onnistumiseksi toimijoiden tulee löytää syy, miksi yhteistyö on edullista heille sen sijaan että tekisi yksin.
The result of the research shows that there is quite close cooperation between the case HEIs in research and RDI-activity. The networks are dense and cooperation is quite abundant. There are people in the network who can be recognized as brokers. The cooperation is not depending on one people, instead there are many persons acting actively in the network. Preconditions relating to the knowledge exchange and combine processes are met which enables the creation of new social and intellectual capital.
Persons involved in cooperation find it beneficiary for both HEIs. They wish that in the future there will be more cooperation and differing purposes of the university and university of applied sciences will guide the cooperation. No significant competition between the HEIs were recognized, however there is one source of funding where case-HEIs clearly compete with each other.
The most important factor enabling the future cooperation is knowing the other HEI’s activity and personnel. To be successful in cooperation, the personnel have to find the reason why to cooperate and why the cooperation leads to the better result than acting alone.