Digitaalisen transformaation johtaminen: strategiasta käytäntöön
Holopainen, Mira; Saunila, Minna; Ukko, Juhani; Rantala, Tero; Sore, Sariseelia; Sandelin, Jan-Erik; Vainio, Aki (2022-09-26)
Publishers version
Holopainen, Mira
Saunila, Minna
Ukko, Juhani
Rantala, Tero
Sore, Sariseelia
Sandelin, Jan-Erik
Vainio, Aki
26.09.2022
143
Lappeenranta-Lahti University of Technology LUT
LUT Scientific and Expertise Publications Tutkimusraportit – Research Reports
School of Engineering Science
Kaikki oikeudet pidätetään.
© Kirjoittajat
© Kirjoittajat
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-335-845-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-335-845-4
Tiivistelmä
Yritykset ovat digitalisoineet ja automatisoineet toimintojaan, tuottei¬taan ja palveluitaan jo pitkään. Yritykset digitalisoituvat kuitenkin eri vauhtia ja niillä on hyvin erilaisia tarpeita digitaalisuuden hyödyntä¬miselle. Digitaalisuus voi liittyä sisäisten prosessien automatisointiin tai tuotekehitykseen uusien tuote- ja palveluinnovaatioiden muodossa. Toisaalta digitaalisuus voi liittyä toimitusketjuun tai asiakasrajapintaan, kuten myyntiin ja markkinointiin. Yhteistä kaikelle digitaalisuudelle on, että ne tulevat olemaan aiempaa enemmän strategisen tason asioita ja niitä tulee myös pystyä mittaamaan ja johtamaan.
Digitaalisuuden hyödyntäminen Päijät-Hämeessä lisääntyy pikkuhiljaa. Monet yritykset kuitenkin ottavat digitaalisia työvälineitä käyttöön miettimättä todellisia tarpeita digitaalisuudelle tai ottamatta selvää millaisia mahdollisuuksia on olemassa. Digitaalisuuden hyödyntämisen tulisi aina perustua konkreettiseen tarpeeseen ja sen tulisi aina olla yhteydessä yrityksen strategiaan.
Opas on kirjoitettu Digitaalisen transformaation johtaminen (digiUP) -hankkeessa, jonka tavoitteena on kehittää työkaluja ja menetelmiä, joiden avulla yritykset pystyvät yhdistämään digitaalisen kehittämisen ja digitalisaatiolle asetetut tavoitteet osaksi koko yrityksen strategiaa sekä pitkän tähtäimen strategisia tavoitteita. Hankkeen toteuttajina toi¬mivat LUT-yliopisto ja LAB-ammattikorkeakoulu. Hanketta rahoittavat Euroopan aluekehitysrahasto ja Päijät-Hämeen liitto. Opas perustuu Digitaalinen liiketoiminta -kyselyn tuloksiin sekä päijäthämäläisten yritysten joukosta kerättyihin käytännön kokemuksiin.
Digitaalisuuden hyödyntäminen Päijät-Hämeessä lisääntyy pikkuhiljaa. Monet yritykset kuitenkin ottavat digitaalisia työvälineitä käyttöön miettimättä todellisia tarpeita digitaalisuudelle tai ottamatta selvää millaisia mahdollisuuksia on olemassa. Digitaalisuuden hyödyntämisen tulisi aina perustua konkreettiseen tarpeeseen ja sen tulisi aina olla yhteydessä yrityksen strategiaan.
Opas on kirjoitettu Digitaalisen transformaation johtaminen (digiUP) -hankkeessa, jonka tavoitteena on kehittää työkaluja ja menetelmiä, joiden avulla yritykset pystyvät yhdistämään digitaalisen kehittämisen ja digitalisaatiolle asetetut tavoitteet osaksi koko yrityksen strategiaa sekä pitkän tähtäimen strategisia tavoitteita. Hankkeen toteuttajina toi¬mivat LUT-yliopisto ja LAB-ammattikorkeakoulu. Hanketta rahoittavat Euroopan aluekehitysrahasto ja Päijät-Hämeen liitto. Opas perustuu Digitaalinen liiketoiminta -kyselyn tuloksiin sekä päijäthämäläisten yritysten joukosta kerättyihin käytännön kokemuksiin.
Lähdeviite
Holopainen, M., Saunila, M., Ukko, J., Rantala, T., Sore, S., Sandelin, J-E. and Vainio, A. (2022) Digitaalisen transformaation johtaminen: strategiasta käytäntöön. LUT Scientific and Expertise Publications Tutkimusraportit - Research Reports No. 143, ISSN-L 2243-3376 ISSN 2243-3376 ISBN 978-952-335-845-4 (PDF).