Yhdessä enemmän kuin kumpikaan yksinään? Intuition ja data-analytiikan vuorovaikutus liiketoiminnan päätöksenteossa : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Grönholm, Katri (2022)
Pro gradu -tutkielma
Grönholm, Katri
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101161530
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101161530
Tiivistelmä
Menestyminen nykypäivän kompleksisissa, epävarmoissa ja nopeasti muuttuvissa liiketoimintaympäristöissä edellyttää organisaatioilta kykyä tehdä viisaita päätöksiä. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on edistää ymmärrystä siitä, kuinka datavetoinen ja intuitiivinen lähestymistapa voivat yhdessä tuottaa enemmän etuja ja laadukkaampia päätöksiä kuin kumpikaan lähestymistapa yksin.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Katsaus kokoaa ja syntetisoi tietoa siitä, mitä intuitiivisen ja datavetoisen lähestymistavan yhdistämisestä liiketoiminnan päätöksenteossa olemassa olevan empiirisen tutkimuksen perusteella tiedetään. Analyysimenetelmänä sovellettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja tuloksia tarkasteltiin neljällä analyysitasolla. Ensimmäinen analyysitaso käsittelee datavetoisen ja intuitiivisen lähestymistavan yhdistämisen etuja, toinen tarkastelee intuition ja data-analytiikan vuorovaikutusta ja tasapainoa päätöksentekoprosesseissa, kolmas keskittyy kognitiivisiin vinoumiin datavetoisissa päätöksentekoprosesseissa sekä yksilön datan tulkinnassa ja viimeinen taso käsittelee havaintoja siitä, kuinka intuition ja analytiikan tehokasta vuorovaikutusta voidaan tukea ja edistää.
Tutkimus tarjoaa monipuolisen ja poikkitieteellisen katsauksen analytiikan ja intuition yhdistämisestä liiketoiminnan päätöksenteossa, sekä näiden yhdistämistä käsittelevän tutkimuksen nykytilasta. Kun organisaatiot omaksuvat datavetoisia käytäntöjä, on olennaista kiinnittää huomiota siihen, kuinka analytiikka yhdistyy kognitioon ja inhimillisiin päätöksentekomekanismeihin. Intuition ja analytiikan asianmukainen vuorovaikutus voi parantaa päätöksenteon laatua, lisätä organisaation luovuutta ja innovatiivisuutta, edistää kilpailukykyä ja johtaa niin analyyttiset oivallukset kuin arvokkaan intuitiivisen tiedon integroiviin viisaisiin päätöksiin. Sen sijaan, jos lähestymistapojen välillä vallitsee vastakkainasettelua, negatiivista dynamiikkaa ja vuorovaikutus on tiedostamatonta, vaikutukset voivat olla päinvastaisia. Succeeding in today's complex, uncertain and rapidly changing business environments requires organizations the ability to make wise decisions. The aim of this master’s thesis is to increase the understanding of how data-driven and intuitive approach can together create more benefits and higher quality decisions than either alone.
The research was conducted as a systematic literature review. Based on existing empirical research the review collects and synthesizes knowledge on what is known about combining intuitive and data-driven approach in business decision-making. An inductive content analysis was applied, and the findings were organized into four levels of analysis. The first level of analysis covers the benefits of combining data-driven and intuitive approach, the second focuses on the interaction and balance between intuition and data-analytics in decision-making processes, the third level concentrates on cognitive biases in data-driven decision-making processes and in human data interpretation, and the final level covers the findings of how effective interaction between intuition and analytics can be supported and promoted.
The research offers a comprehensive and interdisciplinary overview of the combination of analytics and intuition in business decision-making, as well as the current state of research on the phenomenon. As organizations adopt data-driven practices, it is essential to pay attention to how analytics combine with cognition and human decision-making mechanisms. The appropriate interaction between intuition and analytics can improve decision-making quality, increase organizational creativity and innovation, promote competitiveness, and lead to wise decisions integrating analytical insights and valuable intuitive knowledge. In contrast, if there is confrontation, negative dynamics, and the interaction is unconscious, the effects may be opposite.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Katsaus kokoaa ja syntetisoi tietoa siitä, mitä intuitiivisen ja datavetoisen lähestymistavan yhdistämisestä liiketoiminnan päätöksenteossa olemassa olevan empiirisen tutkimuksen perusteella tiedetään. Analyysimenetelmänä sovellettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja tuloksia tarkasteltiin neljällä analyysitasolla. Ensimmäinen analyysitaso käsittelee datavetoisen ja intuitiivisen lähestymistavan yhdistämisen etuja, toinen tarkastelee intuition ja data-analytiikan vuorovaikutusta ja tasapainoa päätöksentekoprosesseissa, kolmas keskittyy kognitiivisiin vinoumiin datavetoisissa päätöksentekoprosesseissa sekä yksilön datan tulkinnassa ja viimeinen taso käsittelee havaintoja siitä, kuinka intuition ja analytiikan tehokasta vuorovaikutusta voidaan tukea ja edistää.
Tutkimus tarjoaa monipuolisen ja poikkitieteellisen katsauksen analytiikan ja intuition yhdistämisestä liiketoiminnan päätöksenteossa, sekä näiden yhdistämistä käsittelevän tutkimuksen nykytilasta. Kun organisaatiot omaksuvat datavetoisia käytäntöjä, on olennaista kiinnittää huomiota siihen, kuinka analytiikka yhdistyy kognitioon ja inhimillisiin päätöksentekomekanismeihin. Intuition ja analytiikan asianmukainen vuorovaikutus voi parantaa päätöksenteon laatua, lisätä organisaation luovuutta ja innovatiivisuutta, edistää kilpailukykyä ja johtaa niin analyyttiset oivallukset kuin arvokkaan intuitiivisen tiedon integroiviin viisaisiin päätöksiin. Sen sijaan, jos lähestymistapojen välillä vallitsee vastakkainasettelua, negatiivista dynamiikkaa ja vuorovaikutus on tiedostamatonta, vaikutukset voivat olla päinvastaisia.
The research was conducted as a systematic literature review. Based on existing empirical research the review collects and synthesizes knowledge on what is known about combining intuitive and data-driven approach in business decision-making. An inductive content analysis was applied, and the findings were organized into four levels of analysis. The first level of analysis covers the benefits of combining data-driven and intuitive approach, the second focuses on the interaction and balance between intuition and data-analytics in decision-making processes, the third level concentrates on cognitive biases in data-driven decision-making processes and in human data interpretation, and the final level covers the findings of how effective interaction between intuition and analytics can be supported and promoted.
The research offers a comprehensive and interdisciplinary overview of the combination of analytics and intuition in business decision-making, as well as the current state of research on the phenomenon. As organizations adopt data-driven practices, it is essential to pay attention to how analytics combine with cognition and human decision-making mechanisms. The appropriate interaction between intuition and analytics can improve decision-making quality, increase organizational creativity and innovation, promote competitiveness, and lead to wise decisions integrating analytical insights and valuable intuitive knowledge. In contrast, if there is confrontation, negative dynamics, and the interaction is unconscious, the effects may be opposite.