Sähköautojen julkinen lataus ja toimintamalli latauksen kilpailutuksen järjestämiseksi kantakaupunkialueella
Ukkonen, Enni (2022)
Diplomityö
Ukkonen, Enni
2022
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102062630
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102062630
Tiivistelmä
Latausliiketoiminnan kehittäminen on tärkeää, sillä ladattavien autojen määrä kasvaa. Liikenteen sähköistyminen ei ole mahdollista ilman toimivia latausmahdollisuuksia kaupungeissa. Kantakaupungissa asuvilla ei usein ole omia parkkialueita. Tästä syystä kaupunkien on mahdollistettava latauspisteiden määrän kasvu kadunvarsilla. Diplomityön tarkoituksena oli kehittää toimintamalli latauksen kilpailutuksen järjestämiseksi kaupungeissa. Lisäksi etsittiin keinoja, joilla kaupungit voivat mahdollistaa latauspisteiden määrän kasvun ja tehdä kilpailutuksesta houkuttelevan latausratkaisuja ja -palveluja tarjoaville toimijoille. Markkinaehtoisesti latauspisteiden määrä kaupungin omistamilla kadunvarsilla ei pääse kasvamaan.
Teemahaastatteluiden ja toteutettujen kilpailutusten pohjalta luotiin toimintamalli latauspisteiden kilpailuttamiseksi. Toimintamallissa kaupunki tarjoaa pysäköintipaikkoja ja -alueita toimijalle latausinfrastruktuurin rakentamiseen ennalta määrättyjen kriteerien mukaisesti. Mallissa on esitelty selkeä kaupungin ja toimijan välinen vastuunjako, joka selkeyttää rooleja ja nopeuttaa kilpailutusten järjestämistä ja latausratkaisujen toteuttamista. Esimerkiksi latauslaitteiden sijainnit ja määrät tulisi määrittää yhteistyössä toimijan kanssa, kun taas varsinainen latauslaitteiden hankinta, asennus ja huolto, sekä latausverkoston ylläpito asiakaspalvelu mukaan lukien kuuluisi selkeästi toimijan vastuualueeseen. Kaupungin tärkeimmiksi vastuualueiksi toimintamalli esittää sähköliittymän rakennuttamisen, pysäköinnin valvonnan ja latauslaitteen sijoituspaikan ympäristön kunnossapidon. Developing the charging business is crucial, as the number of cars being charged is increasing. Electrification of traffic is not possible without functioning charging facilities in cities. Citizens in the inner city often do not have their own parking areas. For this reason, cities must increase the number of charging points on the roadsides. The purpose of this master’s thesis was to develop an operating model for organizing charging tenders in cities. In addition, conduct in which cities can enable the number of charging points to increase and make the tendering intriguing to operators offering charging solutions and services were researched. Under market-based conditions, the number of charging points on city-owned roadsides cannot increase.
Based on the focused interviews and the conducted tenders, an operational model was created for tendering the charging points. In the operating model, the city offers parking spaces and areas to the operator for the construction of charging infrastructure according to predetermined criteria. The operational model presents a clear division of responsibilities between the city and the operator, which clarifies roles and speeds up the organization of tenders and the implementation of charging solutions. For example, the locations and quantities of charging devices should be determined in cooperation with the operator, while the actual purchase, installation, and maintenance of charging devices, as well as the maintenance of the charging network, including customer service, would clearly fall under the operator's area of responsibility. The operating model shows the construction of the electricity connection, parking supervision and environmental maintenance of the location of the charging device as the city's most important areas of responsibility.
Teemahaastatteluiden ja toteutettujen kilpailutusten pohjalta luotiin toimintamalli latauspisteiden kilpailuttamiseksi. Toimintamallissa kaupunki tarjoaa pysäköintipaikkoja ja -alueita toimijalle latausinfrastruktuurin rakentamiseen ennalta määrättyjen kriteerien mukaisesti. Mallissa on esitelty selkeä kaupungin ja toimijan välinen vastuunjako, joka selkeyttää rooleja ja nopeuttaa kilpailutusten järjestämistä ja latausratkaisujen toteuttamista. Esimerkiksi latauslaitteiden sijainnit ja määrät tulisi määrittää yhteistyössä toimijan kanssa, kun taas varsinainen latauslaitteiden hankinta, asennus ja huolto, sekä latausverkoston ylläpito asiakaspalvelu mukaan lukien kuuluisi selkeästi toimijan vastuualueeseen. Kaupungin tärkeimmiksi vastuualueiksi toimintamalli esittää sähköliittymän rakennuttamisen, pysäköinnin valvonnan ja latauslaitteen sijoituspaikan ympäristön kunnossapidon.
Based on the focused interviews and the conducted tenders, an operational model was created for tendering the charging points. In the operating model, the city offers parking spaces and areas to the operator for the construction of charging infrastructure according to predetermined criteria. The operational model presents a clear division of responsibilities between the city and the operator, which clarifies roles and speeds up the organization of tenders and the implementation of charging solutions. For example, the locations and quantities of charging devices should be determined in cooperation with the operator, while the actual purchase, installation, and maintenance of charging devices, as well as the maintenance of the charging network, including customer service, would clearly fall under the operator's area of responsibility. The operating model shows the construction of the electricity connection, parking supervision and environmental maintenance of the location of the charging device as the city's most important areas of responsibility.