Musiikkiartistien ja yhtyeiden brändin vaikutus kappaleen kuulijakokemukseen
Auramo, Anselmi (2022)
Kandidaatintutkielma
Auramo, Anselmi
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102563227
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102563227
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia musiikkiartistien ja yhtyeiden brändin vaikutuksia siihen, miten kuulijat kokevat heidän julkaisemansa kappaleet. Tutkielma esittää myös määrittelyn artistien ja yhtyeiden brändin osatekijöille, sekä sille, miten ajan kulku vaikuttaa brändiin.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkielman aineisto on koottu kahdella haastattelulla, sekä löytyvien avointen lähteiden, kuten lehtiartikkelien perusteella. Tutkielman teoriassa perehdyttiin yleismarkkinoinnilliseen brändäykseen, henkilöbrändeihin sekä musiikkiteollisuuden historiaan markkinoinnin näkökulmasta.
Tutkimuksen tulokset määrittelevät musiikkiartistin ja yhtyeen brändit, sekä antavat osviittaa siitä, miten aika vaikuttaa brändin tilanteeseen. Esille tulee myös se, että musiikkiartistien ja yhtyeiden brändi asettaa odotuksia sille, minkälaista musiikkia he julkaisevat. The purpose of this bachelor’s thesis is to research the effect that music artist’s or band’s brand has on that how listeners experience the music that they have released. This thesis also presents a qualification for different aspects of brand in music, and what effect does the time has on them.
This thesis was conducted as a qualitive research. Data was collected via two interviews and from open internet sources, like magazines. Theory for the thesis consist of general marketing, personal brands and history of marketing in music industry.
Results of the research qualify the brand of music artists’ and bands’ and give some explanation for how time affects the situation of the brand. The effect of brand in music is that it sets expectations for music, that an artist or band releases.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkielman aineisto on koottu kahdella haastattelulla, sekä löytyvien avointen lähteiden, kuten lehtiartikkelien perusteella. Tutkielman teoriassa perehdyttiin yleismarkkinoinnilliseen brändäykseen, henkilöbrändeihin sekä musiikkiteollisuuden historiaan markkinoinnin näkökulmasta.
Tutkimuksen tulokset määrittelevät musiikkiartistin ja yhtyeen brändit, sekä antavat osviittaa siitä, miten aika vaikuttaa brändin tilanteeseen. Esille tulee myös se, että musiikkiartistien ja yhtyeiden brändi asettaa odotuksia sille, minkälaista musiikkia he julkaisevat.
This thesis was conducted as a qualitive research. Data was collected via two interviews and from open internet sources, like magazines. Theory for the thesis consist of general marketing, personal brands and history of marketing in music industry.
Results of the research qualify the brand of music artists’ and bands’ and give some explanation for how time affects the situation of the brand. The effect of brand in music is that it sets expectations for music, that an artist or band releases.