Resilience of Finnish SMEs: the role of digital capabilities to overcome the global crisis : case COVID-19
Jumppainen, Milja (2022)
Pro gradu -tutkielma
Jumppainen, Milja
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102563228
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102563228
Tiivistelmä
The pandemic of COVID-19 has influenced almost all of us somehow, as wide lockdowns and strict restrictions brought countries, businesses, and people one at a time making sudden halts. Unexpected changes in business environment required firms making rapid developments in their operations to adapt to new circumstances. One of the strategies of firms to manage and respond to the fundamental changes caused by COVID-19, has been relying on and increasing digitalization, as it offers more flexible business management and working arrangements in the era of social distancing and remote work.
The purpose of this thesis is to study and understand the role of digital capabilities in the resilience of Finnish small and medium-sized enterprises’ (SMEs) during COVID-19, and how digital transformation has enabled firms to respond to the uncertain situations. Resilience is examined from the perspectives of digitalization and digital capabilities, and these are studied in the context of the pandemic of COVID-19. A literature review was conducted as a theoretical part of the study, supporting the later empirical part. The data for the empirical part of the research was collected through a survey, which sampled Finnish SMEs operating in the industries of manufacturing, retail, and wholesale.
The results of the study indicate that digital capabilities are positively associated with firms’ resilience, and digital capabilities have had a significant role for firms to manage the crisis. Further, the results find a positive impact of technology on firms’ ability to manage the effects of the pandemic, and recognize three main ways for utilizing technology to survive from the rapid and unexpected event. The findings highlight that digital capabilities have improved firms’ resilience in COVID-19, and therefore this study suggests that firms should better aim to recognize their strengths and shortages regarding their digital capabilities, and to more carefully integrate digitalization as a solid part of firms’ operations. Embracing digital capabilities more extensively and transforming the business more digital would enable firms becoming more digitally mature, and thus more resilient in similar crisis in a future. Koronaviruspandemia (COVID-19) on vaikuttanut lähes jokaiseen meistä esimerkiksi kokoontumisrajoitusten, kontaktien välttämisen ja etätöiden kautta. Odottamattomat ja äkilliset muutokset liiketoimintaympäristössä vaativat yrityksiltä ja organisaatioilta nopeita toimia uusiin olosuhteisiin sopeutumiseksi. Monet yritykset alkoivatkin hyödyntää digitaalisia ratkaisuja entistä voimakkaammin, koska digitalisaation koettiin tarjoavan joustavampia työskentelytapoja ja työjärjestelyjä aikana, jolloin työskenneltiin laajalti kotoa käsin ja kollegoihin ja asiakkaisiin pidettiin yhteyttä pääasiassa puhelimitse tai tietokoneen välityksellä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia digitaalisten kyvykkyyksien roolia suomalaisten pienten ja keskisuurten yritysten (pk-yritykset) kriisinsietokyvyssä ja kestävyydessä (resilienssi) COVID-19 -pandemian aikana sekä ymmärtää, miten digitaalinen transformaatio on auttanut yrityksiä reagoimaan tällaisiin epävarmoihin tilanteisiin. Resilienssiä tarkastellaan digitalisaation ja digitaalisten kyvykkyyksien näkökulmien kautta COVID-19-pandemian aikana. Tutkimuksen aluksi tehtiin kirjallisuuskatsaus, joka tukee empiiristä osiota. Empiirisen osan tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla kyselyllä, jonka kohderyhmänä oli suomalaiset pk-yritykset teollisuuden, vähittäiskaupan ja tukkukaupan toimialoilta.
Tutkimustulokset osoittavat, että digitaalisilla kyvykkyyksillä on positiivinen yhteys yritysten resilienssin kanssa ja digitaalisilla kyvykkyyksillä on merkittävä rooli yrityksille niiden taklatessa koronakriisin vaikutuksia. Teknologia tukee yrityksiä kriisin vaikutusten hallitsemisessa, ja selviytyäkseen ennakoimattomasta tilanteesta, yritykset hyödyntävät teknologiaa pääasiassa kolmella tavalla. Tulokset osoittavat, että digitaaliset kyvykkyydet ovat parantaneet yritysten resilienssiä COVID-19 –pandemian aikana, ja siksi yhtenä johtopäätöksenä ehdotetaan, että yritysten tulisi paremmin pyrkiä tunnistamaan omien digitaalisten kyvykkyyksiensä vahvuudet ja puutteet. Lisäksi nähdään, että digitalisaatio tuli integroida entistä vahvemmin ja kiinteämmäksi osaksi yritysten toimintaa ja prosesseja. Digitaalisten kyvykkyyksien kehittäminen ja liiketoiminnan vahvempi digitalisointi voisi auttaa yrityksiä tekemään itsestään digikypsän ja siten paremmin resilientin samanlaisen kriisin iskiessä tulevaisuudessa.
The purpose of this thesis is to study and understand the role of digital capabilities in the resilience of Finnish small and medium-sized enterprises’ (SMEs) during COVID-19, and how digital transformation has enabled firms to respond to the uncertain situations. Resilience is examined from the perspectives of digitalization and digital capabilities, and these are studied in the context of the pandemic of COVID-19. A literature review was conducted as a theoretical part of the study, supporting the later empirical part. The data for the empirical part of the research was collected through a survey, which sampled Finnish SMEs operating in the industries of manufacturing, retail, and wholesale.
The results of the study indicate that digital capabilities are positively associated with firms’ resilience, and digital capabilities have had a significant role for firms to manage the crisis. Further, the results find a positive impact of technology on firms’ ability to manage the effects of the pandemic, and recognize three main ways for utilizing technology to survive from the rapid and unexpected event. The findings highlight that digital capabilities have improved firms’ resilience in COVID-19, and therefore this study suggests that firms should better aim to recognize their strengths and shortages regarding their digital capabilities, and to more carefully integrate digitalization as a solid part of firms’ operations. Embracing digital capabilities more extensively and transforming the business more digital would enable firms becoming more digitally mature, and thus more resilient in similar crisis in a future.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia digitaalisten kyvykkyyksien roolia suomalaisten pienten ja keskisuurten yritysten (pk-yritykset) kriisinsietokyvyssä ja kestävyydessä (resilienssi) COVID-19 -pandemian aikana sekä ymmärtää, miten digitaalinen transformaatio on auttanut yrityksiä reagoimaan tällaisiin epävarmoihin tilanteisiin. Resilienssiä tarkastellaan digitalisaation ja digitaalisten kyvykkyyksien näkökulmien kautta COVID-19-pandemian aikana. Tutkimuksen aluksi tehtiin kirjallisuuskatsaus, joka tukee empiiristä osiota. Empiirisen osan tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla kyselyllä, jonka kohderyhmänä oli suomalaiset pk-yritykset teollisuuden, vähittäiskaupan ja tukkukaupan toimialoilta.
Tutkimustulokset osoittavat, että digitaalisilla kyvykkyyksillä on positiivinen yhteys yritysten resilienssin kanssa ja digitaalisilla kyvykkyyksillä on merkittävä rooli yrityksille niiden taklatessa koronakriisin vaikutuksia. Teknologia tukee yrityksiä kriisin vaikutusten hallitsemisessa, ja selviytyäkseen ennakoimattomasta tilanteesta, yritykset hyödyntävät teknologiaa pääasiassa kolmella tavalla. Tulokset osoittavat, että digitaaliset kyvykkyydet ovat parantaneet yritysten resilienssiä COVID-19 –pandemian aikana, ja siksi yhtenä johtopäätöksenä ehdotetaan, että yritysten tulisi paremmin pyrkiä tunnistamaan omien digitaalisten kyvykkyyksiensä vahvuudet ja puutteet. Lisäksi nähdään, että digitalisaatio tuli integroida entistä vahvemmin ja kiinteämmäksi osaksi yritysten toimintaa ja prosesseja. Digitaalisten kyvykkyyksien kehittäminen ja liiketoiminnan vahvempi digitalisointi voisi auttaa yrityksiä tekemään itsestään digikypsän ja siten paremmin resilientin samanlaisen kriisin iskiessä tulevaisuudessa.