Vaikuttajamarkkinoinnin ohjelmistoon perustuva liiketoimintamalli
Teerioja, Jani (2022)
Diplomityö
Teerioja, Jani
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102763382
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102763382
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli luoda liiketoimintamalli vaikuttajamarkkinoinnin ohjelmistolle. Liiketoimintamalli suunniteltiin tutkielmassa määritetyn viitekehyksen avulla. Liiketoimintamallin viitekehys perustui toimintojärjestelmään, ja siinä hyödynnettiin liiketoimintakanvaasia käytännön suunnittelussa. Viitekehyksessä huomioitiin vaikuttajamarkkinoinnin liiketoiminnallinen ympäristö liiketoiminta- ja alustaekosysteemien muodossa. Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostui liiketoimintamallien, liiketoimintakanvaasin, toimintojärjestelmän sekä liiketoiminta- ja alustaekosysteemien teorioista.
Tutkimuksessa käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta eli tutkimuksen metodologia oli normatiivinen ja empiirinen. Tutkimusaineiston kerääminen ja liiketoimintamallin suunnittelu ja ideointi tapahtuivat ryhmätyönä kohdeyrityksessä. Kohdeyrityksessä suunniteltua liiketoimintamallia arvioitiin liiketoimintamallin viitekehyksen mukaisesti liiketoiminta- ja alustaekosysteemien näkökulmasta, ja suunnitelmaan annettiin parannusehdotuksia. Kohdeyritys hyväksyi liiketoimintamallin käyttöönotettavaksi eli hyväksymiskriteerinä oli heikko markkinatesti.
Liiketoimintamallissa vaikuttajamarkkinoinnin ohjelmiston pääasiallinen kohderyhmä jaettiin kahdeksi asiakassegmentiksi. Molemmille segmenteille määritettiin arvolupaus erilaisin painotuksin. Asiakassegmenttien ja arvolupauksien pohjalta suunniteltiin muut liiketoimintakanvaasin osa-alueet. Kohdeyrityksessä suunnitellun liiketoimintamallin parannusehdotuksissa pidettiin tärkeänä fokusoitumista yhteen selkeään toiminnallisuuteen, ydinosaamisen kasvattamista, verkostovaikutuksen maksimointia sekä integraatiota useisiin sosiaalisen median alustoihin. The purpose of the thesis was to create a business model for a new influencer marketing software. The business model was based on the conceptual business model framework developed in the thesis. The framework was based on the activity system, and it utilized the business model canvas in the practical planning work. Business and platform ecosystems were used in the conceptual framework to take in the account the business environment of influencer marketing. The thesis' theoretical framework consisted of the theories of business models, the business model canvas, the activity system, and business and platform ecosystems.
The research used a constructive research approach, i.e., the research methodology was normative and empirical. The collection of research material and the planning and ideation of the business model took place as a group effort in the target company. The business model planned in the target company was evaluated using to the conceptual framework of the business model from the point of view of the business and platform ecosystems, and suggestions for improvement were given to the planned model.
In the business model, the main target group of the influencer marketing software was divided into two customer segments. A value proposition was defined for both segments with different weights. Based on customer segments and value propositions, other areas of the business model canvas were planned. The proposals for improving the business model, it was considered important to focus on specific - most important - product features, to increase the core competence of the company, to maximize the network effect, and to integrate with several social media platforms.
Tutkimuksessa käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta eli tutkimuksen metodologia oli normatiivinen ja empiirinen. Tutkimusaineiston kerääminen ja liiketoimintamallin suunnittelu ja ideointi tapahtuivat ryhmätyönä kohdeyrityksessä. Kohdeyrityksessä suunniteltua liiketoimintamallia arvioitiin liiketoimintamallin viitekehyksen mukaisesti liiketoiminta- ja alustaekosysteemien näkökulmasta, ja suunnitelmaan annettiin parannusehdotuksia. Kohdeyritys hyväksyi liiketoimintamallin käyttöönotettavaksi eli hyväksymiskriteerinä oli heikko markkinatesti.
Liiketoimintamallissa vaikuttajamarkkinoinnin ohjelmiston pääasiallinen kohderyhmä jaettiin kahdeksi asiakassegmentiksi. Molemmille segmenteille määritettiin arvolupaus erilaisin painotuksin. Asiakassegmenttien ja arvolupauksien pohjalta suunniteltiin muut liiketoimintakanvaasin osa-alueet. Kohdeyrityksessä suunnitellun liiketoimintamallin parannusehdotuksissa pidettiin tärkeänä fokusoitumista yhteen selkeään toiminnallisuuteen, ydinosaamisen kasvattamista, verkostovaikutuksen maksimointia sekä integraatiota useisiin sosiaalisen median alustoihin.
The research used a constructive research approach, i.e., the research methodology was normative and empirical. The collection of research material and the planning and ideation of the business model took place as a group effort in the target company. The business model planned in the target company was evaluated using to the conceptual framework of the business model from the point of view of the business and platform ecosystems, and suggestions for improvement were given to the planned model.
In the business model, the main target group of the influencer marketing software was divided into two customer segments. A value proposition was defined for both segments with different weights. Based on customer segments and value propositions, other areas of the business model canvas were planned. The proposals for improving the business model, it was considered important to focus on specific - most important - product features, to increase the core competence of the company, to maximize the network effect, and to integrate with several social media platforms.