Taloyhtiöille soveltuvat sähköajoneuvojen latausratkaisut
Puntanen, Jaakko (2022)
Diplomityö
Puntanen, Jaakko
2022
School of Energy Systems, Energiatekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110364464
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110364464
Tiivistelmä
Suomen teillä on käynnissä merkittävä murros siirryttäessä fossiilisista polttoaineista kohti vähäpäästöisempää liikennettä. Vaihtoehtoja haluttuun lopputulokseen pääsemiseksi on monia, kuten biopolttoaineet, vety sekä sähkö. Tässä työssä käsitellään näistä viimeistä ja erityisesti murroksen mahdollistavia toimenpiteitä taloyhtiöiden näkökulmasta. Kotilataus ei ole välttämätön sähköautoilulle, mutta se on todettu merkittävästi kynnystä alentavaksi tekijäksi siirryttäessä polttomoottoriautosta sähköautoon.
Työn tavoitteena on selvittää millaisia vaatimuksia ja toiveita taloyhtiöillä on sähköautojen latausta varten. Samalla kartoitettiin myös taloyhtiöiden kohtaamia haasteita ja yhteiskunnan tukimekanismeja sähköautoilun edistämiseksi. Työtä varten haastateltiin taloyhtiöiden edustajia, jotka ovat toteuttaneet taloyhtiöönsä sähköautojen latausmahdollisuuksia sekä isännöitsijöitä heidän näkökulmiensa sekä tehtävässään kohtaamiensa kysymysten ja haasteiden kartoittamiseksi. Haastatteluissa korostuivat ääripäät, joissa haluttiin joko ennakoida tulevaisuutta ja toteuttaa latausinfra, vaikka tarvetta ei vielä varsinaisesti ollutkaan ja tilanteet, joissa taloyhtiössä yksittäisellä asukkaat on tarve sähköauton kotilataukselle, mutta muut osakkaat eivät nähneet latausinfraa tarpeelliseksi ja eivätkä täten halunneet investoida siihen.
Taloyhtiöiden näkökulmasta kotilatauksen haasteeksi muodostuu oikea mitoitus, jolla taataan sekä järjestelmän kustannustehokkuus että järjestelmän kyky täyttää lataustarpeet tilanteessa kuin tilanteessa. A major reformation is ongoing on Finnish roads as alternatives to fossil fuels are becoming more common. These alternatives can include for example biofuels, hydrogen and electricity. In this master’s thesis the focus is on the latter of these and the larger implications it has from the perspective of a common Finnish housing form, housing co-operatives. The ability to charge an electric vehicle is determinative when shifting from an ICE-vehicle to an electric vehicle, but studies have shown it making the switch easier.
Aim of this master’s thesis is to study the requirements and demands housing co-operatives may have for Home electric vehicle charging. Concurrently challenges and societal support mechanism to aid the shift to electric vehicles were studied. For this representatives of housing co-operatives which had already built charging stations to their housing co-operatives and property managers were auditioned to identify common questions and challenges they had encountered considering electric vehicle charging. The auditions highlight-ed two extremities, where either the housing co-operative wanted the built charging station in advance or situations where only a couple stakeholders in the housing co-operative needed charging stations and thus other stakeholders did not want to invest in to charging stations. A challenge to housing co-operatives is the proper design of the charging system balancing cost efficiency and fulfilling residents’ requirements for transportation.
Työn tavoitteena on selvittää millaisia vaatimuksia ja toiveita taloyhtiöillä on sähköautojen latausta varten. Samalla kartoitettiin myös taloyhtiöiden kohtaamia haasteita ja yhteiskunnan tukimekanismeja sähköautoilun edistämiseksi. Työtä varten haastateltiin taloyhtiöiden edustajia, jotka ovat toteuttaneet taloyhtiöönsä sähköautojen latausmahdollisuuksia sekä isännöitsijöitä heidän näkökulmiensa sekä tehtävässään kohtaamiensa kysymysten ja haasteiden kartoittamiseksi. Haastatteluissa korostuivat ääripäät, joissa haluttiin joko ennakoida tulevaisuutta ja toteuttaa latausinfra, vaikka tarvetta ei vielä varsinaisesti ollutkaan ja tilanteet, joissa taloyhtiössä yksittäisellä asukkaat on tarve sähköauton kotilataukselle, mutta muut osakkaat eivät nähneet latausinfraa tarpeelliseksi ja eivätkä täten halunneet investoida siihen.
Taloyhtiöiden näkökulmasta kotilatauksen haasteeksi muodostuu oikea mitoitus, jolla taataan sekä järjestelmän kustannustehokkuus että järjestelmän kyky täyttää lataustarpeet tilanteessa kuin tilanteessa.
Aim of this master’s thesis is to study the requirements and demands housing co-operatives may have for Home electric vehicle charging. Concurrently challenges and societal support mechanism to aid the shift to electric vehicles were studied. For this representatives of housing co-operatives which had already built charging stations to their housing co-operatives and property managers were auditioned to identify common questions and challenges they had encountered considering electric vehicle charging. The auditions highlight-ed two extremities, where either the housing co-operative wanted the built charging station in advance or situations where only a couple stakeholders in the housing co-operative needed charging stations and thus other stakeholders did not want to invest in to charging stations. A challenge to housing co-operatives is the proper design of the charging system balancing cost efficiency and fulfilling residents’ requirements for transportation.