Tukipalveluiden kustannuslaskennan kehittäminen yliopistokonsernissa
Vehviläinen, Konsta (2022)
Pro gradu -tutkielma
Vehviläinen, Konsta
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111565602
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111565602
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten tukipalveluiden kustannuslaskentaa suunnitellaan ja millaisia asioita suunnittelussa tulee ottaa huomioon. Tutkielma koostuu teoria- ja empiriaosuudesta. Tutkielman teoreettisen viitekehyksen keskiössä on kontingenssiteoriaan pohjautuva kustannuslaskentajärjestelmän suunnittelu. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Tutkielman empiirisessä osiossa case-organisaatiolle kehitetään haastattelujen löydösten perusteella vaihtoehtoisia malleja tukipalveluiden kustannuslaskentajärjestelmäksi. Tutkimuksen empiirinen osio on toteutettu yhteistyössä LUT-korkeakoulujen kanssa.
Tutkielman tulosten perusteella tukipalveluiden kustannuslaskentajärjestelmän suunnittelussa oleellista on kontingenssitekijöiden ja niiden vaikutusten, sekä mahdollisten kustannuslaskentaa rajoittavien tekijöiden kartoitus, jonka perusteella on mahdollista valita sovellettava(t) kustannuslaskentamenetelmä(t). Erityisen tärkeää on kustannuslaskentajärjestelmään ja sen tuottamaan kustannustietoon kohdistuvien odotusten selvittäminen kustannustietoa hyödyntäviltä sekä laskentaa toteuttavilta tahoilta. Kustannuslaskentaan kohdistuvien odotusten lisäksi merkittävimpiä kontingenssitekijöitä ovat ulkoinen toimintaympäristö, organisaatiokulttuuri, strategia, teknologia sekä organisaation rakenne ja koko. Lisäksi tukipalveluiden kustannuslaskennan vaikuttaessa kustannusten jakautumiseen organisaation sisällä, on kehitettyjen mallien kustannusten jakautumisen muutoksen simulointi tärkeää mahdollisen organisaation sisäisen muutosvastarinnan ennakoimiseksi. The aim of this thesis is to find out how the cost accounting of support services is designed and what kind of issues should be taken into account in the designing process. The thesis consists of a theoretical and empirical part. The center of the theoretical framework of the thesis is the cost-system design which is based on the contingency theory. The research was carried out as a qualitative study and thematic interviews were used as the data collection method. In the empirical section of the thesis, based on the findings of the interviews, alternative models are developed for the cost accounting of support services for the case organization. The empirical part of the research has been carried out in cooperation with LUT Universities.
Based on the results of the thesis, researching contingency factors and their effects, as well as possible factors limiting cost accounting, is essential part of the cost-system design for support services since it enables one to choose the most fitting cost accounting method(s). It is particularly important to find out the expectations for the cost accounting system and the cost information it produces from the parties that utilize the cost information and those that perform the calculation. In addition to expectations for cost accounting, the most significant contingency factors are the external operating environment, organizational culture, strategy, technology and the organization’s structure and size. Since the cost accounting of support services affects the distribution of costs within the organization, the simulation of the change in the distribution of the costs in the developed models is important in order to anticipate possible internal resistance to change in the organization.
Tutkielman tulosten perusteella tukipalveluiden kustannuslaskentajärjestelmän suunnittelussa oleellista on kontingenssitekijöiden ja niiden vaikutusten, sekä mahdollisten kustannuslaskentaa rajoittavien tekijöiden kartoitus, jonka perusteella on mahdollista valita sovellettava(t) kustannuslaskentamenetelmä(t). Erityisen tärkeää on kustannuslaskentajärjestelmään ja sen tuottamaan kustannustietoon kohdistuvien odotusten selvittäminen kustannustietoa hyödyntäviltä sekä laskentaa toteuttavilta tahoilta. Kustannuslaskentaan kohdistuvien odotusten lisäksi merkittävimpiä kontingenssitekijöitä ovat ulkoinen toimintaympäristö, organisaatiokulttuuri, strategia, teknologia sekä organisaation rakenne ja koko. Lisäksi tukipalveluiden kustannuslaskennan vaikuttaessa kustannusten jakautumiseen organisaation sisällä, on kehitettyjen mallien kustannusten jakautumisen muutoksen simulointi tärkeää mahdollisen organisaation sisäisen muutosvastarinnan ennakoimiseksi.
Based on the results of the thesis, researching contingency factors and their effects, as well as possible factors limiting cost accounting, is essential part of the cost-system design for support services since it enables one to choose the most fitting cost accounting method(s). It is particularly important to find out the expectations for the cost accounting system and the cost information it produces from the parties that utilize the cost information and those that perform the calculation. In addition to expectations for cost accounting, the most significant contingency factors are the external operating environment, organizational culture, strategy, technology and the organization’s structure and size. Since the cost accounting of support services affects the distribution of costs within the organization, the simulation of the change in the distribution of the costs in the developed models is important in order to anticipate possible internal resistance to change in the organization.