Autoilun hiilidioksidipäästöt 2030
Hyrkäs, Miikael (2022)
Diplomityö
Hyrkäs, Miikael
2022
School of Energy Systems, Energiatekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120569391
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120569391
Tiivistelmä
Diplomityön tavoitteena on ennustaa yksityisen autoilun aiheuttamat hiilidioksidipäästöt Suomessa vuonna 2030. Aineistoa rajattiin ajoneuvoluokista henkilö- ja pakettiautoihin. Tutkimus tehtiin hyödyntämällä Suomen Tilastokeskuksen ja Traficomin julkisessa tietokannassa olevaa dataa. Historiaperusteisesta kehityksestä luotiin ajoneuvokantamalli. Ajoneuvokannasta laskettiin, pääseekö Suomi EU:n asettamaan päästötavoitteeseen. Suomen valtiota, väestöä ja lainsäädäntöä käytettiin hyödyksi ajoneuvokannan ennustamisessa. Ajoneuvokantaskenaariossa ilmeni kulutuskäyttäytymisen muuttuminen. Kulutuskäyttäytymisen muuttuminen näkyy ajoneuvokannan sähköistymisenä sekä ajoneuvovalmistajien strategioissa. Valtion tuet ja veroetuudet ovat edistäneet ajoneuvokannan muuttumista. Diplomityössä luotu skenaario osoittaa, että ajoneuvokanta sähköistyy nopeammin kuin VTT:n vuonna 2020 julkaisema Aliisa-ajoneuvokantamalli. Suomen yksityisen autoilun hiilidioksidipäästöt vuonna 2030 ovat 51 % vuoden 2005 tasosta. EU:n lainsäädäntö vaatii 39 % päästövähennyksen vuoden 2005 tasosta. Kyseiseen päästötavoitteeseen ei päästä ilman uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitelakia. Ilman jakeluvelvoitelakia päästäisiin vain 30 % päästöalenemaan vuoden 2005 tasosta. Skenaariossa tarkasteltiin neljä yleisintä käyttövoimaa: bensiini, diesel, lataushybridi ja sähkö. Diplomityössä pohdittiin myös vaihtoehtoisten kaasu- ja vetyautojen tulevaisuutta, joidenka osuus tulee olemaan vähäinen vuonna 2030. Lopuksi tarkasteltiin skenaarion edellytyksiä ja todettiin, että autokannan sähköistyminen vähentää valtion keräämää polttoaineveroa noin 10 % vuonna 2030. Autoverotuksen muuttaminen on suurin epävarmuustekijä skenaarion toteutumiselle. The goal of this master’s thesis is to predict the carbon dioxide emissions caused by private transportation in Finland in 2030. The material was limited from vehicle categories to passenger cars and vans. The research was done by using data in the public database of Statistics Finland and Traficom. A vehicle base model was created from history-based development. From the vehicle base was calculated whether Finland will reach the emission target set by EU. The Finnish state, population and legislation were used to help predict the vehicle fleet. In the vehicle scenario a change in consumer behavior was evident. The change in consumption behavior can be seen in the electrification of the vehicle fleet and in the strategies of vehicle manufacturers. State subsidies and tax benefits have contributed to the change in the vehicle fleet. The scenario created in the thesis shows that the vehicle fleet will electrify faster than the Aliisa vehicle fleet model published by VTT in 2020. Carbon dioxide emissions from passenger cars in Finland in 2030 will be 51 % of the 2005 level. EU legislation requires a 39 % emission reduction from the 2005 level. The emission target in question cannot be reached without the Renewable Fuels Distribution Obligation Act. Without the Distribution Obligation Act only a 30 % reduction in emissions from the 2005 level would be achieved. In the scenario the four most common driving forces were examined: gasoline, diesel, plug-in hybrid and electricity. The thesis also considered the future of alternative gas and hydrogen cars. Their share will be marginal in 2030. Finally, the prerequisites of the scenario were examined, and it was concluded that the electrification of the car fleet will reduce the fuel tax collected by the state by approximately 10% in 2030. Changing car taxation is the biggest uncertainty factor for the realization of the scenario.