Esihenkilötyöskentelyn kehittämistarpeet rakennusalalla
Elg, Eveliina (2022)
Diplomityö
Elg, Eveliina
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120569456
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120569456
Tiivistelmä
Diplomityön tutkimuksen tavoitteena oli selvittää rakennusalan johtamisen ja esihenkilötyöskentelyn kehittämistarpeet. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka alaiset kokevat esihenkilötyöskentelyn alalla, kuinka esihenkilötyöskentelyn tehtäväalueet toteutuvat ja minkälaisia kehityskohtia esihenkilötyöskentelystä voidaan tunnistaa. Lisäksi selvitettiin, minkälaisia eroja löytyy, toimisto- ja työmaaympäristössä työskentelevien vertailuryhmien välillä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Empiirinen aineisto kerättiin pääasiassa sähköisellä kyselylomakkeella, mutta sen tueksi käytettiin teemahaastatteluja sekä havainnointia. Kyselytutkimukseen pystyi vastaamaan alaisen tai esihenkilön näkökulmasta ja tuloksia tarkasteltiin vertailuryhmittäin.
Tutkimustulosten perusteella tehtiin nykytila-analyysi, jossa tunnistettiin vahvuudet ja heikkoudet eli kehityskohdat. Tutkimuksen tuloksista selviää, että rakennusalan johtamisesta ja esihenkilötyöskentelystä löytyy useita kehityskohtia. Kehityskohdista määriteltiin tärkeimmiksi kehittämistarpeiksi: ajankäyttö, soveltuvuus esihenkilötyöhön, koulutus, urakehityksen tukeminen, motivaation vahvistaminen ja sitouttaminen, työskentelyn arviointi sekä työn ohjaus ja tukeminen. Määritellyille kehittämistarpeille laadittiin suosituksia, jonka avulla rakennusalan johtamista ja esihenkilötyöskentelyä voidaan kehittää.
Tutkimuksessa ilmenneet kehityskohdat vaativat suhteellisen pieniä toimenpiteitä, mutta pienilläkin muutoksilla voidaan saada aikaiseksi huomattavaa kehitystä esihenkilötyöskentelyssä. The aim of the study was to research development needs of the management and the supervisory work of the construction industry. The research examined how the employees experienced in the field of supervisory work, how the tasks of supervisory work were done and what development points could be recognized from supervisory work. In addition, differences between the groups working in the office and onsite environment were examined.
This study was used quantitative and qualitative research method. The empirical research data was collected by electronic questionnaires, a personal theme interviews and observation. It was possible to reply to the questionnaire from the point of view of the employee or the supervisor and the results were examined by the groups.
Based on the results of the research, a status analysis was conducted to identify strengths and weaknesses i.e development points. The results of the research show that there is a need for development in construction industry management and supervisory work. The main points in needs of development were time used, applicability to supervisory work, training, support for career development, strengthening motivation and commitment, evaluation of work, guidance, and support for work. Proposals for development needs of construction industry management and supervisory work were defined for the selected development points.
The development points in the study require relatively small measures, but even minor changes can lead to significant developments in supervisory work.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Empiirinen aineisto kerättiin pääasiassa sähköisellä kyselylomakkeella, mutta sen tueksi käytettiin teemahaastatteluja sekä havainnointia. Kyselytutkimukseen pystyi vastaamaan alaisen tai esihenkilön näkökulmasta ja tuloksia tarkasteltiin vertailuryhmittäin.
Tutkimustulosten perusteella tehtiin nykytila-analyysi, jossa tunnistettiin vahvuudet ja heikkoudet eli kehityskohdat. Tutkimuksen tuloksista selviää, että rakennusalan johtamisesta ja esihenkilötyöskentelystä löytyy useita kehityskohtia. Kehityskohdista määriteltiin tärkeimmiksi kehittämistarpeiksi: ajankäyttö, soveltuvuus esihenkilötyöhön, koulutus, urakehityksen tukeminen, motivaation vahvistaminen ja sitouttaminen, työskentelyn arviointi sekä työn ohjaus ja tukeminen. Määritellyille kehittämistarpeille laadittiin suosituksia, jonka avulla rakennusalan johtamista ja esihenkilötyöskentelyä voidaan kehittää.
Tutkimuksessa ilmenneet kehityskohdat vaativat suhteellisen pieniä toimenpiteitä, mutta pienilläkin muutoksilla voidaan saada aikaiseksi huomattavaa kehitystä esihenkilötyöskentelyssä.
This study was used quantitative and qualitative research method. The empirical research data was collected by electronic questionnaires, a personal theme interviews and observation. It was possible to reply to the questionnaire from the point of view of the employee or the supervisor and the results were examined by the groups.
Based on the results of the research, a status analysis was conducted to identify strengths and weaknesses i.e development points. The results of the research show that there is a need for development in construction industry management and supervisory work. The main points in needs of development were time used, applicability to supervisory work, training, support for career development, strengthening motivation and commitment, evaluation of work, guidance, and support for work. Proposals for development needs of construction industry management and supervisory work were defined for the selected development points.
The development points in the study require relatively small measures, but even minor changes can lead to significant developments in supervisory work.