Green last mile logistics solutions in Finnish cities : a study on last mile logistics solutions and related initiatives in Finnish cities
Haikonen, Johannes (2022)
Pro gradu -tutkielma
Haikonen, Johannes
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120869927
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120869927
Tiivistelmä
The study examines green last mile logistics solutions used in the Finnish cities of Tampere, Turku, and Helsinki while aiming to identify the main drivers for increasing the adoption of new solutions. The solutions are identified and examined through the lens of city logistics literature, case studies and combined with information from interviews with city logistics stakeholders.
Predominant technologies used in Finland are alternative delivery vehicles, such as electric vans and electrically assisted cargo bicycles, as well as alternative fuels such as biogas. Infrastructure-related solutions such as city hubs have also been successfully piloted in some of the case cities. Wider city logistics improvement plans which contain some green last mile logistics elements have also been put forward.
The study identifies that while the development of technology itself acts as a driver for the adoption of greener last mile logistics solutions, stakeholder communication, infrastructure development, municipality driven governance and city logistics initiatives are also factors which positively impact the adoption of new solutions. Työ tarkastelee suomessa käytössä olevia ympäristöystävällisiä viimeisen kilometrin logistiikkaratkaisuja. Tarkastelun kohdekaupungit ovat Tampere, Turku ja Helsinki. Tavoitteena on tunnistaa uusien logistiikkaratkaisujen käyttöönoton mahdollistajat. Tunnistettuja ratkaisuja tarkastellaan hyödyntämällä kaupunkilogistiikkaa käsittelevää kirjallisuutta, tapaustutkimuksia ja tulokset yhdistetään sidosryhmähaastatteluista saadun tiedon kanssa.
Merkittävimmät Suomessa käytössä olevat teknologiat ovat vaihtoehtoiset kuljetusajoneuvot, kuten sähkökäyttöiset pakettiautot, sähköavusteiset tavarapyörät ja käyttövoimien osalta biokaasut. Infrastruktuuriin liittyvistä ratkaisuista erilaisia cityhubeja on onnistuneesti pilotoitu osassa käsiteltävistä kaupungeista. Laajempia kaupunkilogistiikan kehityssuunnitelmia, jotka sisältävät ympäristöystävällisten viimeisen kilometrin jakeluratkaisujen hyödyntämisen on myös otettu käyttöön.
Tutkimus tunnistaa, että teknologioiden kehitys toimii yhtenä ympäristöystävällisten jakeluratkaisujen käytön mahdollistajana, mutta sidosryhmien välinen viestintä, infrastruktuurin kehitystoimet, kaupunkien säädösympäristö ja hallinto sekä kaupunkilogistiikan kehityshankkeet ovat myös uusien ratkaisujen käyttöönottoon vaikuttavia seikkoja.
Predominant technologies used in Finland are alternative delivery vehicles, such as electric vans and electrically assisted cargo bicycles, as well as alternative fuels such as biogas. Infrastructure-related solutions such as city hubs have also been successfully piloted in some of the case cities. Wider city logistics improvement plans which contain some green last mile logistics elements have also been put forward.
The study identifies that while the development of technology itself acts as a driver for the adoption of greener last mile logistics solutions, stakeholder communication, infrastructure development, municipality driven governance and city logistics initiatives are also factors which positively impact the adoption of new solutions.
Merkittävimmät Suomessa käytössä olevat teknologiat ovat vaihtoehtoiset kuljetusajoneuvot, kuten sähkökäyttöiset pakettiautot, sähköavusteiset tavarapyörät ja käyttövoimien osalta biokaasut. Infrastruktuuriin liittyvistä ratkaisuista erilaisia cityhubeja on onnistuneesti pilotoitu osassa käsiteltävistä kaupungeista. Laajempia kaupunkilogistiikan kehityssuunnitelmia, jotka sisältävät ympäristöystävällisten viimeisen kilometrin jakeluratkaisujen hyödyntämisen on myös otettu käyttöön.
Tutkimus tunnistaa, että teknologioiden kehitys toimii yhtenä ympäristöystävällisten jakeluratkaisujen käytön mahdollistajana, mutta sidosryhmien välinen viestintä, infrastruktuurin kehitystoimet, kaupunkien säädösympäristö ja hallinto sekä kaupunkilogistiikan kehityshankkeet ovat myös uusien ratkaisujen käyttöönottoon vaikuttavia seikkoja.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Kuljetuskustannukset ja tilavuokrat logistiikkakeskuksen sijainnin määrityksessä
Simula, Aleksi (2020)Uuden logistiikkakeskuksen perustaminen taloudellisesti edullisimpaan sijaintiin on tärkeä osa toimitusketjun kokonaiskustannuksia ja yrityksen kannattavuutta. Kokonaiskustannuksiltaan optimaalisimman sijainnin määrittäminen ... -
Development and Implications of Surveys of Logistics and Supply Chain Management in Estonia during 2005-2018
Kiisler, Ain
Acta Universitatis Lappeenrantaensis (Lappeenranta-Lahti University of Technology LUT, 26.06.2024)Logistics and Supply Chain Management (SCM) are vital factors in business and international trade. Due to their strategic importance, the measurement and evaluation of these disciplines have become of increasing interest ... -
Challenges in co-operation with Logistics Service Providers
Vehviläinen, Marko (2001)Kiristyvä kilpailu ja korkean teknologian alalle tyypillisten nopeiden suhdannevaihteluiden tuomat haasteet ajavat yrityksiä etsimään uusia kehityskohteita ja kustannussäästöjä. Ydinosaamisen ulkopuolelle kuuluvan osa-alueen ...