The evolution of e-commerce sector during the COVID-19 pandemic in Europe
Tuomaala, Jimi (2022)
Pro gradu -tutkielma
Tuomaala, Jimi
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120870178
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120870178
Tiivistelmä
In 2020, the world encountered a severe pandemic, COVID-19 that shocked the structures of societies and economies. Both companies and consumers experienced various governmental restrictive measures. More than two years later since the pandemic began, online shopping has proven itself as a sustainable solution in a world that is adapting to new practices. In order to find out the European-wide effects of the pandemic, the text examines the growth of e-commerce business during the COVID-19 pandemic in 20 countries. This master’s thesis is a partial replication of the research conducted by Szász et al. (2022), but with a different research design and newer statistical data. The research objective is to find out with quantitative methods how the pandemic has affected the growth of the e-commerce sector. The included variables are governmental stringency index, unemployment and COVID-19 cases. Monthly data of the variables are collected from Eurostat, Ecommerce Europe and Our World in Data databases. In addition, countries are compared on the evolution of the e-commerce sector during the pandemic. Firstly, the total market share growth of the e-commerce sector is presented and secondly, monthly variation in e-commerce volume is shown. A panel regression analysis is conducted based on the collected variables to see how much the governmental stringency index, unemployment and COVID-19 cases correlate with the growth of e-commerce euro volume. As a result of the regression, the answers to the research questions were obtained. Governmental restrictive measures and COVID-19 cases had a significantly increasing effect on the e-commerce sector. Implications of the analysis show that governmental restrictions speed up the digital transition of consumers moving to online services. To prepare for societal threats in the future, governments should create long-term strategies for restrictive measures. This would be done to avoid overcompensation where companies would be put in unequal positions and also provide stability for consumers. Vuonna 2020 maailmaa kohtasi yhteiskunnan rakenteita ja taloutta rikkova pandemia, COVID-19. Sekä yritykset että kuluttajat kokivat tahoillansa erilaisia toimintaa rajoittavia toimenpiteitä valtioiden toimesta. Nyt kun pandemian alusta on kulunut yli kaksi vuotta, verkkokauppaliiketoiminta on osoittautunut kestäväksi ratkaisuksi uusiin käytäntöihin mukautuvassa yhteiskunnassa. Pandemian euroopanlaajuisten vaikutusten selvittämiseksi tekstissä tutkitaan verkkokauppaliiketoiminnan kasvua COVID-19 pandemian aikana 20 maassa. Työ on osittainen replikaatio Szászin ym. (2022) tutkimuksesta, mutta eriävällä tutkimusasetelmalla ja uudemmalla tilastodatalla. Tavoitteena on selvittää kvantitiivisin menetelmin, kuinka pandemia on vaikuttanut verkkokaupan kasvuun. Sisällyttämällä muuttujat valtiollisten rajoitustoimien indeksistä, työttömyydestä ja koronatapauksista, saadaan yhtenäinen kuva yhteiskunnallisella tasolla. Näistä muuttujista kerätään kuukausitason tiedot valituille maille Eurostat-, Ecommerce Europe- ja Our World in Data -lähteistä. Lisäksi kuvataan maiden verkkokauppaliiketoiminnan markkinaosuuden kasvua COVID-19-pandemian aikana, ja vertaillaan kuukausittaista volyymivaihtelua. Kerätyistä muuttujista tehdään paneeliregressioanalyysi, jolla nähdään kuinka paljon valtiollisten rajoitustoimien indeksi, työttömyys ja COVID-19-tapaukset korreloivat verkkokauppaliiketoiminnan euromääräinen volyymin kanssa. Paneeliregression tuloksena saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Sekä valtioiden asettamilla rajoituksilla että COVID-19-tartunnoilla on ollut verkkokauppaliiketoimintaa kohtaan merkittävästi lisäävä vaikutus. Yhteiskunnalliset rajoitukset nopeuttavat kuluttajien siirtymistä sähköisiin kauppapalveluihin. Tulevien uhkien varalta hallitusten tulisi laatia pitkän aikajänteen strategia, jotta rajoitustoimenpiteillä ei syntyisi ylikompensaatiota, jolloin eri yritykset joutuvat eriarvoisiin asemiin, ja myös vakauttaa markkinoita kuluttajille.