Epäsuorien hankintojen ostoprosessin kehittäminen ja ohiostojen hallinta ruoka- ja monipalveluyhtiössä
Pyymäki, Elsa (2022)
Diplomityö
Pyymäki, Elsa
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120970356
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120970356
Tiivistelmä
Hankintatoimen tavoite on tuottaa arvoa liiketoiminnalle kustannussäästöillä. Hankintatoimen kustannustavoitteet ovat jo vuosia painottuneet suoriin hankintoihin, mutta myös epäsuorissa hankinnoissa on paljon mahdollisuuksia erilaisiin kustannussäästöihin. Epäsuorien hankintojen ominaisuuksien vuoksi niiden hallittavuus on kuitenkin haastavaa ja vaatii erilaisia ratkaisuja kuin suorat hankinnat. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia keinoja kehittää epäsuorien hankintojen ostoprosessia sekä vähentää niihin kohdistuvia ohiostoja. Tutkimus pohjautuu aiempaan akateemiseen kirjallisuuteen. Se toteutettiin haastatteluina sekä kyselyllä. Haastatteluihin, kyselyyn sekä teoriaan perustuen parhaita keinoja ohiostamisen minimoimiseen on määritelty ostoprosessi, työntekijöiden kouluttaminen, hankintojen parempi johtaminen sekä parempi tiedon jakaminen. Ratkaisuja muodostaessa on tärkeää muistaa henkilöstö sekä heidän mielipiteensä, sillä kaikkien ratkaisujen onnistuminen on kiinni heidän asenteistaan sekä tyytyväisyydestä. Procurement is delivering value to the business through cost savings. Procurement cost targets have been focusing on direct procurement objects but there are also many opportunities for cost savings in indirect procurement. The characteristics of indirect procurement make it challenging to manage. Because of these characteristics of indirect procurement, approaches and solutions for managing indirect procurement differ from direct procurement. The goal of this study was to explore ways to develop the purchasing process for indirect procurement and to reduce the amount of maverick buying. The research is based on previous academic literature. It was conducted through interviews and questionnaires. Based on the interviews, the questionnaire and theory, the best ways to reduce maverick buying are developing of the purchasing process, training of employees, better management of procurement and better information sharing. When implementing solutions, it is important to take into account employees and their opinions because the success of any solution depends on their attitudes and satisfaction.