Employer’s attractiveness for foreign employees : the case of LUT University in Finland
Laihanen, Nelli (2022)
Pro gradu -tutkielma
Laihanen, Nelli
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120970373
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120970373
Tiivistelmä
Every organization wants to be an attractive employer. It is good for employers to know the factors explaining why job seekers want to work for company. With that information, the workplace can develop an employer brand for itself, which can be used in the marketing of open jobs. The organization must also know the ways how it can keep the most skilled employees in the company and prevent the skills from going to a competitor. This study examines the employer attractiveness of the Finnish LUT University for foreign employees and the retention of its employees. Therefore, the work is limited to the employees of the case company in question and to the employees who have moved from abroad.
The empirical part of the work focused on a case company as this work examined the attractiveness of the Finnish LUT University as an employer and its retention power of company's employees. The theoretical part is focused on the concepts related to the attractiveness of the employer and employee retention. Based on these, the research questions for the qualitative study were created. 20 LUT University’s employees who had moved to Finland from abroad participated in the study.
The interviews showed that LUT University's biggest attractiveness factors are its international atmosphere and a good working community, the employee value propositions given to the university's employees, the know-how prevalent in the working community, and the university's success in various rankings. The location of the university was also an attractive factor for some participants. However, the interviewees found it difficult to describe the university's employer brand. When it comes to employee retention, the biggest factors are the consideration of the well-being of the employees, the freedom given to employees to realize themselves through work, the organizational culture created to LUT University, and in general the support provided by the university in the form of both material and non-material support. Based on the results of the research, the university is recommended to increase the employer's international visibility so that the awareness of the international employer and the benefits it offers to its employees would increase. Jokainen organisaatio haluaa olla houkutteleva työnantaja. Työnantajien on hyvä tietää ne tekijät, jotka selittävät, miksi työnhakijat haluavat työskennellä yrityksessä. Tämän tiedon avulla työpaikka voi kehittää itselleen työnantajabrändin, jota voidaan käyttää avoimien työpaikkojen markkinoinnissa. Organisaation tulee myös tietää, miten se voi pitää osaavimmat työntekijät yrityksessä ja estää osaamisen siirtymisen kilpailijalle. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisen LUT-yliopiston työnantaja houkuttelevuutta ulkomaalaisille työntekijöille ja työntekijöiden pysyvyyttä. Työ rajoittuu siis kyseessä olevan tapausyhtiön työntekijöihin ja ulkomailta muuttaneisiin työntekijöihin.
Työn empiirinen osa keskittyi tapausyritykseen, sillä tässä työssä tarkasteltiin suomalaisen LUT-yliopiston houkuttelevuutta työnantajana ja yrityksen työntekijöiden sitouttamista. Teoreettinen osa keskittyy työnantajan houkuttelevuuteen ja työntekijän säilyttämiseen liittyviin käsitteisiin. Näiden pohjalta laadittiin laadullisen tutkimuksen tutkimuskysymykset. Tutkimukseen osallistui 20 ulkomailta Suomeen muuttanutta LUT- yliopiston työntekijää.
Haastattelut osoittivat, että LUT-yliopiston suurimmat vetovoimatekijät ovat kansainvälinen ilmapiiri ja hyvä työyhteisö, yliopiston työntekijöille annetut työntekijän arvoehdotukset, työyhteisössä vallitseva osaaminen sekä yliopiston menestyminen erilaisissa rankingissa. Myös yliopiston sijainti oli houkutteleva tekijä joillekin osallistujille. Haastateltavien oli kuitenkin vaikea kuvailla yliopiston työnantajabrändiä. Työntekijöiden säilyttämisessä suurimmat tekijät ovat työntekijöiden hyvinvoinnin huomioiminen, työntekijöille annettu vapaus toteuttaa itseään työn kautta, LUT-yliopistolle luotu organisaatiokulttuuri ja ylipäätään yliopiston antama tuki sekä aineellisen että ei-aineellisen tuen muodossa. Yliopistoa suositellaan tutkimuksen tulosten perusteella lisäämään työnantajan kansainvälistä näkyvyyttä, jotta tietoisuus kansainvälisestä työnantajasta ja sen työntekijöilleen tarjoamista eduista lisääntyisi.
The empirical part of the work focused on a case company as this work examined the attractiveness of the Finnish LUT University as an employer and its retention power of company's employees. The theoretical part is focused on the concepts related to the attractiveness of the employer and employee retention. Based on these, the research questions for the qualitative study were created. 20 LUT University’s employees who had moved to Finland from abroad participated in the study.
The interviews showed that LUT University's biggest attractiveness factors are its international atmosphere and a good working community, the employee value propositions given to the university's employees, the know-how prevalent in the working community, and the university's success in various rankings. The location of the university was also an attractive factor for some participants. However, the interviewees found it difficult to describe the university's employer brand. When it comes to employee retention, the biggest factors are the consideration of the well-being of the employees, the freedom given to employees to realize themselves through work, the organizational culture created to LUT University, and in general the support provided by the university in the form of both material and non-material support. Based on the results of the research, the university is recommended to increase the employer's international visibility so that the awareness of the international employer and the benefits it offers to its employees would increase.
Työn empiirinen osa keskittyi tapausyritykseen, sillä tässä työssä tarkasteltiin suomalaisen LUT-yliopiston houkuttelevuutta työnantajana ja yrityksen työntekijöiden sitouttamista. Teoreettinen osa keskittyy työnantajan houkuttelevuuteen ja työntekijän säilyttämiseen liittyviin käsitteisiin. Näiden pohjalta laadittiin laadullisen tutkimuksen tutkimuskysymykset. Tutkimukseen osallistui 20 ulkomailta Suomeen muuttanutta LUT- yliopiston työntekijää.
Haastattelut osoittivat, että LUT-yliopiston suurimmat vetovoimatekijät ovat kansainvälinen ilmapiiri ja hyvä työyhteisö, yliopiston työntekijöille annetut työntekijän arvoehdotukset, työyhteisössä vallitseva osaaminen sekä yliopiston menestyminen erilaisissa rankingissa. Myös yliopiston sijainti oli houkutteleva tekijä joillekin osallistujille. Haastateltavien oli kuitenkin vaikea kuvailla yliopiston työnantajabrändiä. Työntekijöiden säilyttämisessä suurimmat tekijät ovat työntekijöiden hyvinvoinnin huomioiminen, työntekijöille annettu vapaus toteuttaa itseään työn kautta, LUT-yliopistolle luotu organisaatiokulttuuri ja ylipäätään yliopiston antama tuki sekä aineellisen että ei-aineellisen tuen muodossa. Yliopistoa suositellaan tutkimuksen tulosten perusteella lisäämään työnantajan kansainvälistä näkyvyyttä, jotta tietoisuus kansainvälisestä työnantajasta ja sen työntekijöilleen tarjoamista eduista lisääntyisi.