Tietosuojan käsittely suomalaisessa mediassa 2015–2020
Aaltonen, Pipsa (2022)
Pro gradu -tutkielma
Aaltonen, Pipsa
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022121270838
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022121270838
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisen kuvan media antaa tietosuojasta. Tätä tutkittiin selvittämällä, millaiset ominaisuudet tietosuojauutisoinnissa korostuivat. Lisäksi tutkimuksessa keskityttiin tietosuojauutisoinnin muuttumiseen aikavälillä 2015–2020 sekä uutisoinnin vaihteluun eri uutisalustojen välillä.
Tutkimuksen aineisto koostui 62 uutisartikkelista, jotka kerättiin MTV Uutisten, Yle Uutisten sekä Helsingin Sanomien uutisarkistoista. Aineisto analysoitiin käyttäen laadullisia menetelmiä. Aluksi aineisto luokiteltiin negatiiviseen, positiiviseen ja neutraaliin ryhmään sen perusteella, millaisen kuvan ne antavat tietosuojasta. Tämän jälkeen aineisto teemoiteltiin tarkemmin artikkeleiden ominaisuuksien perusteella. Teemoja muodostui 10.
Tutkimuksen perusteella tietosuojauutisointi on suurimmaksi osaksi kielteistä. Tietosuoja uutisoinnissa korostui erityisesti tietosuojan negatiiviset vaikutukset. Uutisointi painottui vahvasti vuoteen 2018, kun Euroopan tietosuoja-asetus astui voimaan. Kyseisenä vuonna uutisointi oli myös monimuotoisinta. Aikavälin 2015–2020 alussa ja lopussa uutisointi oli merkittävän kielteistä. Uutisalustat erottuivat tutkimuksessa myös toisistaan.
Tulosten perusteella ihmisten asenteet ja mielipiteet tietosuojasta ovat kielteisiä tai uutisoinnin ollessa vähäistä, olemattomia. Tämä voi johtaa siihen, ettei tietosuojaa pidetä tärkeänä. Välinpitämättömyys johtaa heikentyneeseen tietosuojakäyttäytymiseen ja huolimattomuusvirheisiin. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yrityksissä tietosuojakäytäntöjä kehittäessä. The aim of the research was to examine how media reports on information privacy. This was investigated by concentrating on characteristics that were emphasized in the news. In addition, the study focused on the changes in news coverage of information privacy between 2015 and 2020. The differences in the reporting between media houses were also considered.
The research data for the study consisted of 62 news articles collected from MTV, Yle, and HS. The research data was analyzed by using qualitative methods. Initially, the data was classified into negative, positive, and neutral groups. This was done based on the image of the article. In addition, the data was themed more precisely based on the characteristics of the articles. 10 themes were found in the process.
Based on the research, news coverage of information privacy is mostly negative. Especially negative effects of data privacy were highlighted in the media. News coverage was heavily emphasized in 2018, when the General Data Protection Regulation was put into operation. In the year 2018, the news coverage was also the most diverse. At the beginning and at the end of the period from 2015 to 2020, the news coverage was significantly negative. The news coverage varied also on different media platforms.
Based on the results, the attitudes, and opinions of the public about information privacy are negative, or in the years with little news coverage, non-existent. This may lead to data privacy considered unimportant. Indifference leads to weakened data protection behavior and negligence. The results of this research can be used in enterprises when developing data protection practices.
Tutkimuksen aineisto koostui 62 uutisartikkelista, jotka kerättiin MTV Uutisten, Yle Uutisten sekä Helsingin Sanomien uutisarkistoista. Aineisto analysoitiin käyttäen laadullisia menetelmiä. Aluksi aineisto luokiteltiin negatiiviseen, positiiviseen ja neutraaliin ryhmään sen perusteella, millaisen kuvan ne antavat tietosuojasta. Tämän jälkeen aineisto teemoiteltiin tarkemmin artikkeleiden ominaisuuksien perusteella. Teemoja muodostui 10.
Tutkimuksen perusteella tietosuojauutisointi on suurimmaksi osaksi kielteistä. Tietosuoja uutisoinnissa korostui erityisesti tietosuojan negatiiviset vaikutukset. Uutisointi painottui vahvasti vuoteen 2018, kun Euroopan tietosuoja-asetus astui voimaan. Kyseisenä vuonna uutisointi oli myös monimuotoisinta. Aikavälin 2015–2020 alussa ja lopussa uutisointi oli merkittävän kielteistä. Uutisalustat erottuivat tutkimuksessa myös toisistaan.
Tulosten perusteella ihmisten asenteet ja mielipiteet tietosuojasta ovat kielteisiä tai uutisoinnin ollessa vähäistä, olemattomia. Tämä voi johtaa siihen, ettei tietosuojaa pidetä tärkeänä. Välinpitämättömyys johtaa heikentyneeseen tietosuojakäyttäytymiseen ja huolimattomuusvirheisiin. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yrityksissä tietosuojakäytäntöjä kehittäessä.
The research data for the study consisted of 62 news articles collected from MTV, Yle, and HS. The research data was analyzed by using qualitative methods. Initially, the data was classified into negative, positive, and neutral groups. This was done based on the image of the article. In addition, the data was themed more precisely based on the characteristics of the articles. 10 themes were found in the process.
Based on the research, news coverage of information privacy is mostly negative. Especially negative effects of data privacy were highlighted in the media. News coverage was heavily emphasized in 2018, when the General Data Protection Regulation was put into operation. In the year 2018, the news coverage was also the most diverse. At the beginning and at the end of the period from 2015 to 2020, the news coverage was significantly negative. The news coverage varied also on different media platforms.
Based on the results, the attitudes, and opinions of the public about information privacy are negative, or in the years with little news coverage, non-existent. This may lead to data privacy considered unimportant. Indifference leads to weakened data protection behavior and negligence. The results of this research can be used in enterprises when developing data protection practices.