Pelinkehitysohjelmistojen vertailua aloittelijan näkökulmasta
Perttola, Atte (2022)
Kandidaatintyö
Perttola, Atte
2022
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122173129
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122173129
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan kahta pelinkehitysohjelmistoa monitapaustutkimuksena, tavoitteena saada selville, mikä on aloittelijan kannalta helpoin pelinkehitysohjelmisto oppia ja omaksua. Tutkimus tehdään kehittämällä saman tyyppinen peli molemmilla ohjelmistoilla ja vertailemalla kehitysprosessia. Lisäksi tehdään kirjallisuuskatsaus pelimoottoreiden määritelmästä ja pelinkehitysohjelmistojen historiasta ja kehityksestä. Työssä tutkitaan myös, mitkä ovat kirjoitushetken suosituimmat pelimoottorit.
Tapaustutkimuksessa saatiin selville, että tutkituista ohjelmistoista Unreal Engine on parempi aloittelijan näkökulmasta sekä ohjeiden ja tuen saatavuuden, että ohjelmiston käytettävyyden kannalta. Kirjallisuuskatsauksessa saatiin selville, että kolme suosituinta pelimoottoria julkaistujen pelien määrän mukaan ovat Unity, Unreal Engine ja GameMaker Studio. This study examines two game engines as a multiple case study, with the aim of finding out which is the easiest game engine for a beginner to learn and master. The case study is conducted by developing the same type of game with both engines and comparing the development process. In addition, a literature review of the definition a game engine and the history of the development of game engines is conducted. The study also examines which are the most popular game engines at the time of writing
In the case study, it was found that among the studied engines Unreal Engine is the better option from a beginner’s point of view, both in terms of the availability of instructions and support, and the usability of the software. In the literature review, it was found that the three most popular game engines in terms of the number of published games are Unity, Unreal Engine and GameMaker Studio.
Tapaustutkimuksessa saatiin selville, että tutkituista ohjelmistoista Unreal Engine on parempi aloittelijan näkökulmasta sekä ohjeiden ja tuen saatavuuden, että ohjelmiston käytettävyyden kannalta. Kirjallisuuskatsauksessa saatiin selville, että kolme suosituinta pelimoottoria julkaistujen pelien määrän mukaan ovat Unity, Unreal Engine ja GameMaker Studio.
In the case study, it was found that among the studied engines Unreal Engine is the better option from a beginner’s point of view, both in terms of the availability of instructions and support, and the usability of the software. In the literature review, it was found that the three most popular game engines in terms of the number of published games are Unity, Unreal Engine and GameMaker Studio.