Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Data-analytiikan hyödyntäminen yrityskaupoissa

Ikonen, Saku (2022)

Katso/Avaa
Kandidaatintyö_Ikonen_Saku.pdf (304.7Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Ikonen, Saku
2022

School of Engineering Science, Tuotantotalous

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122273449

Tiivistelmä

Tutkimuksen tavoitteena on antaa lukijalle yleiskuva data-analytiikasta ja yrityskaupoista sekä selvittää miten data-analytiikkaa on hyödynnetty ja voidaan tulevaisuudessa hyödyntää yrityskaupoissa. Työssä käsiteltiin aluksi data-analytiikkaa ja yrityskauppoja omina lukuinaan, jonka jälkeen aihealueet yhdistettiin käsittelemään data-analytiikkaa yrityskaupoissa. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, johon etsittiin lähteitä kirjallisuudesta ja tutkimukseen ajankohtaisuutta tuomaan käytettiin myös viimeaikaisia artikkeleita.

Työssä havaittiin, että datan määrä ja monipuolisuus on kasvanut yrityksissä. Syinä kasvuun on vaikuttanut merkittävästi teknologian kehittyminen, joka on mahdollistanut yrityksille monipuolisemman datan keräyksen, varastoinnin sekä tehnyt siitä saavutettavampaa ja taloudellisesti mahdollista myös pienemmille toimijoille. Työssä selvisi, että yrityksiin kertyy dataa monista eri lähteistä, kuten toiminnanohjausjärjestelmistä, sähköposteista ja sosiaalisesta mediasta.

Data-analytiikalla on kasvava rooli yrityskaupoissa ja sen avulla kyetään tuomaan lisäarvoa yrityskauppaprosessiin monipuolisempien analyysien sekä suurien datamäärien nopeuttavan käsittelyn avulla. Työssä havaittiin data-analytiikan hyödyiksi yrityskaupoissa laajojen datamäärien saaminen visuaaliseen muotoon ja mahdollisuus hyödyntää ennakoivaa analytiikkaa päätöksenteon tukena. Haasteina data-analytiikan hyödyntämiselle havaittiin korkeat kustannukset, tietoturvaan liittyvät tekijät ja mahdollisesti riittämätön osaaminen sen tehokkaaseen hyödyntämiseen.

Tulevaisuudessa data-analytiikan avulla pystytään hyvin todennäköisesti automatisoimaan eri yrityskauppaprosessin vaiheita, mutta ihmisten välisen vuorovaikutuksen tarvetta se tuskin tulee prosessista täysin poistamaan. Data-analytiikan rooli yrityskaupoissa nähdään tulevaisuudessa enemmän aikaa säästävänä ja päätöksentekoa helpottavana työkaluna.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [4974]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste