Data-analytiikan hyödyntäminen yrityskaupoissa
Ikonen, Saku (2022)
Kandidaatintyö
Ikonen, Saku
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122273449
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122273449
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on antaa lukijalle yleiskuva data-analytiikasta ja yrityskaupoista sekä selvittää miten data-analytiikkaa on hyödynnetty ja voidaan tulevaisuudessa hyödyntää yrityskaupoissa. Työssä käsiteltiin aluksi data-analytiikkaa ja yrityskauppoja omina lukuinaan, jonka jälkeen aihealueet yhdistettiin käsittelemään data-analytiikkaa yrityskaupoissa. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, johon etsittiin lähteitä kirjallisuudesta ja tutkimukseen ajankohtaisuutta tuomaan käytettiin myös viimeaikaisia artikkeleita.
Työssä havaittiin, että datan määrä ja monipuolisuus on kasvanut yrityksissä. Syinä kasvuun on vaikuttanut merkittävästi teknologian kehittyminen, joka on mahdollistanut yrityksille monipuolisemman datan keräyksen, varastoinnin sekä tehnyt siitä saavutettavampaa ja taloudellisesti mahdollista myös pienemmille toimijoille. Työssä selvisi, että yrityksiin kertyy dataa monista eri lähteistä, kuten toiminnanohjausjärjestelmistä, sähköposteista ja sosiaalisesta mediasta.
Data-analytiikalla on kasvava rooli yrityskaupoissa ja sen avulla kyetään tuomaan lisäarvoa yrityskauppaprosessiin monipuolisempien analyysien sekä suurien datamäärien nopeuttavan käsittelyn avulla. Työssä havaittiin data-analytiikan hyödyiksi yrityskaupoissa laajojen datamäärien saaminen visuaaliseen muotoon ja mahdollisuus hyödyntää ennakoivaa analytiikkaa päätöksenteon tukena. Haasteina data-analytiikan hyödyntämiselle havaittiin korkeat kustannukset, tietoturvaan liittyvät tekijät ja mahdollisesti riittämätön osaaminen sen tehokkaaseen hyödyntämiseen.
Tulevaisuudessa data-analytiikan avulla pystytään hyvin todennäköisesti automatisoimaan eri yrityskauppaprosessin vaiheita, mutta ihmisten välisen vuorovaikutuksen tarvetta se tuskin tulee prosessista täysin poistamaan. Data-analytiikan rooli yrityskaupoissa nähdään tulevaisuudessa enemmän aikaa säästävänä ja päätöksentekoa helpottavana työkaluna.
Työssä havaittiin, että datan määrä ja monipuolisuus on kasvanut yrityksissä. Syinä kasvuun on vaikuttanut merkittävästi teknologian kehittyminen, joka on mahdollistanut yrityksille monipuolisemman datan keräyksen, varastoinnin sekä tehnyt siitä saavutettavampaa ja taloudellisesti mahdollista myös pienemmille toimijoille. Työssä selvisi, että yrityksiin kertyy dataa monista eri lähteistä, kuten toiminnanohjausjärjestelmistä, sähköposteista ja sosiaalisesta mediasta.
Data-analytiikalla on kasvava rooli yrityskaupoissa ja sen avulla kyetään tuomaan lisäarvoa yrityskauppaprosessiin monipuolisempien analyysien sekä suurien datamäärien nopeuttavan käsittelyn avulla. Työssä havaittiin data-analytiikan hyödyiksi yrityskaupoissa laajojen datamäärien saaminen visuaaliseen muotoon ja mahdollisuus hyödyntää ennakoivaa analytiikkaa päätöksenteon tukena. Haasteina data-analytiikan hyödyntämiselle havaittiin korkeat kustannukset, tietoturvaan liittyvät tekijät ja mahdollisesti riittämätön osaaminen sen tehokkaaseen hyödyntämiseen.
Tulevaisuudessa data-analytiikan avulla pystytään hyvin todennäköisesti automatisoimaan eri yrityskauppaprosessin vaiheita, mutta ihmisten välisen vuorovaikutuksen tarvetta se tuskin tulee prosessista täysin poistamaan. Data-analytiikan rooli yrityskaupoissa nähdään tulevaisuudessa enemmän aikaa säästävänä ja päätöksentekoa helpottavana työkaluna.