Distributors' job satisfaction in multi-level marketing
Hauvala, Stella (2022)
Kandidaatintutkielma
Hauvala, Stella
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122373524
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122373524
Tiivistelmä
This thesis aims to examine how distributors’ job satisfaction is built in multi-level marketing according to distributors’ own experiences. The aim of this thesis is to reveal the factors, which make multi-level marketing into attractive business from the point of view of job satisfaction, although it faces various issues due to the connections with pyramid schemes.
This study is conducted as qualitative research and analyzed with qualitative content analysis. The analyzed data is collected from four semi-structured interviews held for distributors with various backgrounds. They represent three different international multi-level marketing organizations working in wellness and beauty industry.
The results show that products are the key factor which is experienced to build distributors’ job satisfaction. Compensation system as well as recruitment and training are also seen to build job satisfaction. The ethicality and reliability of represented organization was seen to build satisfaction, which was a new addition to previous research. The significance of relationships varies more between distributors, and it depends on their own characteristics. Multi-level marketing as a business opportunity was not seen as significant factor building distributors job satisfaction, since it was a part-time job most of the time for all of them. Tämän kandidaatintyön tarkoituksena on tutkia, kuinka jälleenmyyjien työtyytyväisyys rakentuu monitasomarkkinoinnissa jälleenmyyjien omien kokemuksien perusteella. Tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät tekevät monitasomarkkinoinnista houkuttelevan liiketoiminnannan työtyytyväisyyden näkökulmasta, vaikka ala kohtaa erinäisiä ongelmia johtuen sen yhteyksistä pyramidihuijauksiin.
Tämä työ on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja analysoitu laadullisen sisällönanalyysin avulla. Analysoitu aineisto on kerätty neljän puolistrukturoidun haastattelun avulla, jotka pidettiin erilaisista taustoista tuleville jälleenmyyjille. He edustavat kolmea kansainvälistä monitasomarkkinointiyritystä, jotka toimivat hyvinvointi- ja kauneusalalla.
Tulokset osoittavat, että tuotteet ovat päätekijä, jonka on koettu rakentavan jälleenmyyjien työtyytyväisyyttä. Kompensaatiojärjestelmän sekä rekrytoinnin ja koulutuksen nähdään myös rakentavan työtyytyväisyyttä. Edustetun yrityksen eettisyyden ja luotettavuuden nähdään vaikuttaneen työtyytyväisyyteen, joka oli uusi lisäys myös aikaisempaan tutkimukseen. Suhteiden merkitys vaihtelee jälleenmyyjien välillä ja se riippuu heidän omista luonteenpiirteistään. Monitasomarkkinoinnin liiketoimintamahdollisuutta ei nähty merkittävänä tekijänä työtyytyväisyyden rakentamisessa, sillä työ oli suurimmilta osin jälleenmyyjille osa-aikaista.
This study is conducted as qualitative research and analyzed with qualitative content analysis. The analyzed data is collected from four semi-structured interviews held for distributors with various backgrounds. They represent three different international multi-level marketing organizations working in wellness and beauty industry.
The results show that products are the key factor which is experienced to build distributors’ job satisfaction. Compensation system as well as recruitment and training are also seen to build job satisfaction. The ethicality and reliability of represented organization was seen to build satisfaction, which was a new addition to previous research. The significance of relationships varies more between distributors, and it depends on their own characteristics. Multi-level marketing as a business opportunity was not seen as significant factor building distributors job satisfaction, since it was a part-time job most of the time for all of them.
Tämä työ on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja analysoitu laadullisen sisällönanalyysin avulla. Analysoitu aineisto on kerätty neljän puolistrukturoidun haastattelun avulla, jotka pidettiin erilaisista taustoista tuleville jälleenmyyjille. He edustavat kolmea kansainvälistä monitasomarkkinointiyritystä, jotka toimivat hyvinvointi- ja kauneusalalla.
Tulokset osoittavat, että tuotteet ovat päätekijä, jonka on koettu rakentavan jälleenmyyjien työtyytyväisyyttä. Kompensaatiojärjestelmän sekä rekrytoinnin ja koulutuksen nähdään myös rakentavan työtyytyväisyyttä. Edustetun yrityksen eettisyyden ja luotettavuuden nähdään vaikuttaneen työtyytyväisyyteen, joka oli uusi lisäys myös aikaisempaan tutkimukseen. Suhteiden merkitys vaihtelee jälleenmyyjien välillä ja se riippuu heidän omista luonteenpiirteistään. Monitasomarkkinoinnin liiketoimintamahdollisuutta ei nähty merkittävänä tekijänä työtyytyväisyyden rakentamisessa, sillä työ oli suurimmilta osin jälleenmyyjille osa-aikaista.
