Nuorten koulumatkojen kävelyn ja pyöräilyn edistäminen Lahdessa
Kinnunen, Annika (2022)
Diplomityö
Kinnunen, Annika
2022
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301091793
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301091793
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä tarkastellaan nuorten koulumatkojen kävelyyn ja pyöräilyyn vaikuttavia tekijöitä Lahdessa. Diplomityön tavoitteena oli tunnistaa koulumatkojen kävelyä ja pyöräilyä edistäviä ja rajoittavia tekijöitä, sekä toimenpiteitä, joilla koulumatkojen kävelyä ja pyöräilyä voitaisiin lisätä. Lisäksi työssä tarkastellaan koulumatkojen liikkumisen kustannusvaikutuksia.
Tulosten perusteella koulumatkojen kävelyä ja pyöräilyä edistävät lyhyt ja turvallinen koulumatka, koulureittien laatu ja kunnossapito, sekä liikkumiseen kannustaminen. Koulumatkojen kävelyä ja pyöräilyä puolestaan rajoittavat polkupyörän käytettävyys, vuodenaika, liikkumattomuus ja jaksaminen, mopokortti-iän saavuttaminen ja asenteet ja tottumukset. Toimenpiteitä, joilla koulumatkojen liikkumista kävellen tai pyöräillen voitaisiin edistää, ovat pyörien käyttömahdollisuuden tarjoaminen, reittien kunnossapidon sekä pyöräparkkien parantaminen, tiedon lisääminen ja pyöräilyyn kannustaminen sekä koulumatkan tekeminen viihtyisämmäksi. Koulumatkojen kävelyn ja pyöräilyn lisäämisellä voidaan saavuttaa merkittäviä taloudellisia hyötyjä. Merkittävin kustannushyöty saadaan aiempien tutkimusten perusteella liikunnan lisäämisestä saatavien terveyshyötyjen kustannussäästöillä. The goal of this master’s thesis was to find factors that affect middle school students’ walking and cycling to school. The aim was to recognize possible reasons for walking and cycling to school and on the other hand, the limiting factors. Also, possible actions and measures for promoting walking and cycling to schools were found. Additionally, the possible economic benefits of increasing walking and cycling to school were researched.
According to the results, short and safe way to school, the maintenance and quality of school routes and encouraging were factors that can promote walking and cycling. Limiting factors were the lack of bikes, seasonal changes, immobility, reaching the age of driver’s license and habits and attitudes. Ways to increase walking and cycling were found to be enhancing the maintenance and quality of school routes, offering a chance to use bikes, better bike parking facilities, giving more information about the benefits, and encouraging to walking and biking. With increasing the walking and cycling to schools, remarkable economic benefits can be achieved, most remarkable factor being the reduced healthcare costs of health benefits from added exercise.
Tulosten perusteella koulumatkojen kävelyä ja pyöräilyä edistävät lyhyt ja turvallinen koulumatka, koulureittien laatu ja kunnossapito, sekä liikkumiseen kannustaminen. Koulumatkojen kävelyä ja pyöräilyä puolestaan rajoittavat polkupyörän käytettävyys, vuodenaika, liikkumattomuus ja jaksaminen, mopokortti-iän saavuttaminen ja asenteet ja tottumukset. Toimenpiteitä, joilla koulumatkojen liikkumista kävellen tai pyöräillen voitaisiin edistää, ovat pyörien käyttömahdollisuuden tarjoaminen, reittien kunnossapidon sekä pyöräparkkien parantaminen, tiedon lisääminen ja pyöräilyyn kannustaminen sekä koulumatkan tekeminen viihtyisämmäksi. Koulumatkojen kävelyn ja pyöräilyn lisäämisellä voidaan saavuttaa merkittäviä taloudellisia hyötyjä. Merkittävin kustannushyöty saadaan aiempien tutkimusten perusteella liikunnan lisäämisestä saatavien terveyshyötyjen kustannussäästöillä.
According to the results, short and safe way to school, the maintenance and quality of school routes and encouraging were factors that can promote walking and cycling. Limiting factors were the lack of bikes, seasonal changes, immobility, reaching the age of driver’s license and habits and attitudes. Ways to increase walking and cycling were found to be enhancing the maintenance and quality of school routes, offering a chance to use bikes, better bike parking facilities, giving more information about the benefits, and encouraging to walking and biking. With increasing the walking and cycling to schools, remarkable economic benefits can be achieved, most remarkable factor being the reduced healthcare costs of health benefits from added exercise.