Finnish consumers' willingness to change their consumption to mitigate climate change
Hakkarainen, Raisa (2022)
Kandidaatintutkielma
Hakkarainen, Raisa
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301112377
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301112377
Tiivistelmä
Climate change is one of the biggest challenges in our time and everybody’s actions are needed in mitigating it. Studies have shown that consumers have one of the biggest roles in mitigating climate change by changing their consumption. The aim of this bachelor’s thesis is to study if Finnish consumers are willing to change their consumption to mitigate climate change.
This research was conducted as quantitative research by using data that was collected in 2019 by Finnish Taloustutkimus. 2059 Finnish individuals between the ages of 18-70 answered the questionnaire. Based on the data three research questions and five hypotheses were made which were studied with the help of linear regression analysis.
The result show that Finnish consumers' attitudes, subjective norms, perceived behavioral control, demographics, and feeling powerless affect their willingness to change their consumption. The main findings of this research are that there is a positive linear connection between willingness to mitigate and attitude towards climate change.
Results also indicate that younger consumers, women, and consumers from Southern Finland are more willing to change their consumption. Ilmastonmuutos on yksi aikamme suurimmista haasteista ja sen hillitsemiseksi tarvitaan kaikkien toimia. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kulutuksen muuttamisella kuluttajilla on yksi suurimmista rooleista ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia, ovatko Suomalaiset kuluttajat halukkaita muuttamaan kulutustaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
Tämä tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena käyttäen dataa, jonka Taloustutkimus oli kerännyt vuonna 2019. 2059 suomalaista iältään 18–70 oli vastannut kyselyyn. Datan perusteella muodostettiin kolme tutkimuskysymystä ja viisi hypoteesia, joita tutkittiin lineaarisen regressioanalyysin avulla.
Tulokset näyttävät, että suomalaisten kuluttajien asenteet, subjektiiviset normit, koettu käyttäytymisen hallinta, demografiset tekijät ja voimattomuuden tunne vaikuttavat heidän halukkuuteensa muuttaa kulutustaan. Tutkimuksen tärkeimmät havainnot ovat, että ilmastonmuutoksen hillitsemishalukkuuden ja asenteen välillä on positiivinen lineaarinen yhteys. Tulokset osoittavat myös, että nuoremmat kuluttajat, naiset ja eteläsuomalaiset kuluttajat ovat halukkaampia muuttamaan kulutustaan.
This research was conducted as quantitative research by using data that was collected in 2019 by Finnish Taloustutkimus. 2059 Finnish individuals between the ages of 18-70 answered the questionnaire. Based on the data three research questions and five hypotheses were made which were studied with the help of linear regression analysis.
The result show that Finnish consumers' attitudes, subjective norms, perceived behavioral control, demographics, and feeling powerless affect their willingness to change their consumption. The main findings of this research are that there is a positive linear connection between willingness to mitigate and attitude towards climate change.
Results also indicate that younger consumers, women, and consumers from Southern Finland are more willing to change their consumption.
Tämä tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena käyttäen dataa, jonka Taloustutkimus oli kerännyt vuonna 2019. 2059 suomalaista iältään 18–70 oli vastannut kyselyyn. Datan perusteella muodostettiin kolme tutkimuskysymystä ja viisi hypoteesia, joita tutkittiin lineaarisen regressioanalyysin avulla.
Tulokset näyttävät, että suomalaisten kuluttajien asenteet, subjektiiviset normit, koettu käyttäytymisen hallinta, demografiset tekijät ja voimattomuuden tunne vaikuttavat heidän halukkuuteensa muuttaa kulutustaan. Tutkimuksen tärkeimmät havainnot ovat, että ilmastonmuutoksen hillitsemishalukkuuden ja asenteen välillä on positiivinen lineaarinen yhteys. Tulokset osoittavat myös, että nuoremmat kuluttajat, naiset ja eteläsuomalaiset kuluttajat ovat halukkaampia muuttamaan kulutustaan.