Julkisten hankintojen näkyvyys uutismedioissa
Piimäkorpi, Mari (2023)
Kandidaatintutkielma
Piimäkorpi, Mari
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301193710
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301193710
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin julkisten hankintojen näkyvyyttä uutismedioissa tapaustutkimuksena yhden julkisen organisaation ja sen sisarorganisaation kautta. Aineistona oli samalla alueella vaikuttavan sanomalehden uutisartikkeleita kahdeksan kuukauden ajalta vuodelta 2022. Tavoitteina oli selvittää, miten julkisista hankinnoista uutisoidaan, mitä aiheita ja teemoja nousee esiin sekä mitä julkisten hankintojen ongelmia ja onnistumisia uutisoinnista voidaan havaita. Tutkielman teoreettisena pohjana oli akateeminen kirjallisuus ja aikaisemmat tutkimukset julkisista hankinnoista sekä julkisuuskuvasta ja maineenhallinnasta. Tutkielma oli luonteeltaan laadullinen tutkimus ja sen empiirinen osio toteutettiin sisällönanalyysillä, josta käytetiin sekä aineisto- että teorialähtöistä lähestymistapaa.
Tutkielman tuloksina julkisten hankintojen uutisointi on ollut aineistontarkasteluvälillä sekä informaatio- että ongelmapainotteista. Informaatiopainotteisuus tulee esille hankintojen yksityiskohtaisten tietojen, kuten hintojen ja kilpailutuksen uutisoinnista, sekä vasta suunnitteluvaiheessa olevien hankintojen uutisoinnista. Ongelmapainotteisuus taas näkyy ongelmien uutisoinnissa sekä huomionhakuisuudessa artikkelien tyylivalinnoissa. Uutisoinnin informaatiopainotteisuuden voidaan katsoa liittyvän julkisten hankintojen perusperiaatteisiin, erityisesti avoimuusperiaatteeseen.
Negatiivisesta uutisoinnista voitiin havaita pehmeiden arvojen tärkeys julkisen organisaation maineenhallinnassa sekä hankinnan loppukäyttäjien huomioimisen tärkeys onnistuneen hankinnan edellytyksenä. Hankinnan kanssa samaan aikaan tapahtuvien muiden liiketoimintojen huomioiminen voi auttaa välttämään negatiivisista julkisuutta. Laajana teemana hankintojen uutisoinnissa esiintyi kustannustehokkuus, ja uuden hankinnan ominaisuudet olivat tärkeimpiä uutisissa näkyneitä onnistumisia. This bachelor’s thesis investigated the visibility of public procurement in news media through a case-study with one public organization and it’s sister organization. The data was collected as news articles form a newspaper that influences within the same area with the organization. The timeframe for the collected data was eight months in the year 2022. The purpose was to find out how media writes on public procurement, what subjects and themes can be found out and what problems and successes can be found out. The theoretical background consisted of academic literature and research on the topics of public procurement, image, and reputation management. The theses was done as qualitative study and it’s empirical part was done as qualitative content analysis using both inductive and deductive approaches.
As a result, the news on public procurement have been focused on both information and problems. The information in the articles can be seen from the telling of the detailed information of the procurement, like it’s prices and bidding process, and the telling of yet only plan-level procurement projects. The problems can be seen from the overall news visibility of the procurement problems and from the attention seeking way of presenting the problems in the articles. The informative writing in the news can be identified to be linked with the basic principles of public procurement, especially the openness principle.
The negative news highlighted the importance of soft values in reputation management of public organization and the importance of considering the end-users as a requirement for a successful procurement. Observing other business actions occurring in a same time with the procurement, can help to prevent negative publicity. Cost-effectiveness was seen a lot as a big theme in the procurement news. Most important procurement successes were the qualities of the new purchases.
Tutkielman tuloksina julkisten hankintojen uutisointi on ollut aineistontarkasteluvälillä sekä informaatio- että ongelmapainotteista. Informaatiopainotteisuus tulee esille hankintojen yksityiskohtaisten tietojen, kuten hintojen ja kilpailutuksen uutisoinnista, sekä vasta suunnitteluvaiheessa olevien hankintojen uutisoinnista. Ongelmapainotteisuus taas näkyy ongelmien uutisoinnissa sekä huomionhakuisuudessa artikkelien tyylivalinnoissa. Uutisoinnin informaatiopainotteisuuden voidaan katsoa liittyvän julkisten hankintojen perusperiaatteisiin, erityisesti avoimuusperiaatteeseen.
Negatiivisesta uutisoinnista voitiin havaita pehmeiden arvojen tärkeys julkisen organisaation maineenhallinnassa sekä hankinnan loppukäyttäjien huomioimisen tärkeys onnistuneen hankinnan edellytyksenä. Hankinnan kanssa samaan aikaan tapahtuvien muiden liiketoimintojen huomioiminen voi auttaa välttämään negatiivisista julkisuutta. Laajana teemana hankintojen uutisoinnissa esiintyi kustannustehokkuus, ja uuden hankinnan ominaisuudet olivat tärkeimpiä uutisissa näkyneitä onnistumisia.
As a result, the news on public procurement have been focused on both information and problems. The information in the articles can be seen from the telling of the detailed information of the procurement, like it’s prices and bidding process, and the telling of yet only plan-level procurement projects. The problems can be seen from the overall news visibility of the procurement problems and from the attention seeking way of presenting the problems in the articles. The informative writing in the news can be identified to be linked with the basic principles of public procurement, especially the openness principle.
The negative news highlighted the importance of soft values in reputation management of public organization and the importance of considering the end-users as a requirement for a successful procurement. Observing other business actions occurring in a same time with the procurement, can help to prevent negative publicity. Cost-effectiveness was seen a lot as a big theme in the procurement news. Most important procurement successes were the qualities of the new purchases.