Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yritysvastuun merkitys kuluttajien ostopäätökseen : case Venäjän-Ukraina konflikti

Salovuori, Arttu (2022)

Katso/Avaa
Kandidaatin tutkielma Arttu Salovuori.pdf (417.5Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintutkielma

Salovuori, Arttu
2022

School of Business and Management, Kauppatieteet

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301193720

Tiivistelmä

Vastuullisuuden merkitys nykypäivän yritystoiminnassa on kasvanut jatkuvasti. Sen huomioiminen on siirtynyt organisaatioiden keskeisten strategioiden joukkoon. Yritysvastuun avulla pystytään hankkimaan kilpailuetua ja vaikuttamaan myös kuluttajien ostopäätöksiin.

Vuoden 2022 alussa alkanut Venäjän ja Ukrainan välinen sota on muokannut radikaalisti maailman geopoliittista tilannetta. Länsimaat ovat vahvasti tuominneet Venäjän sodan ainoaksi syylliseksi osapuoleksi ja asettaneet poliittisia sekä taloudellisia pakotteita tilanteen johdosta. Yritykset ympäri maailman ovat lopettaneet tai vähentäneet liiketoimintaansa Venäjän kanssa. Ovatko myös kuluttajat valmiita ilmaisemaan mielipiteitään sodasta muokkaamalla ostopäätöksiään näiden mukaisesti.

Tämän kandidaatintutkielman avulla tutkittiin Venäjän ja Ukrainan välisen sodan vaikutuksia nuorten kuluttajien ostopäätöksiin. Kyselylomakkeen avulla kerätyn aineiston avulla selvisi, että vastaajat olivat selkeästi vähentäneet tuotteiden ostamisen yrityksiltä, jotka ovat edelleen liiketoimintansa kautta liitettävissä Venäjään. Vastaavasti kuluttajien havaittiin haluavan ostaa tuotteita yrityksiltä, jotka tukevat Ukrainaa. Tuotteista ollaan valmiita jopa maksamaan enemmän, jos tuotoista osa menee lahjoituksena Ukrainan valtiolle tai sodan uhreille. Toteutetun tutkimuksen perusteella yritysten sotaan liittyvillä vastuullisuustoimilla on suuri merkitys nuorten ostopäätöksiin.
 
The impact of responsibility on modern business has risen continuously. Terms like CSR have risen in the center of companies’ strategies. Responsibility can be used to gain competitive advantage or influence on consumers buying behavior.

In the beginning of 2022 began a war between Russia and Ukraine which dramatically changed worlds geopolitical environment. Western countries have judged Russia to be the only guilty. Due to this they have assigned political and economic sanctions. Also, companies around the world have cancelled or reduced their Russian related operations. Are consumers willing to impress their opinions as well through buying decisions.

This bachelor’s thesis studies the effects of the war between Russia and Ukraine on young consumers buying behavior. Data collected through a questionnaire revealed that the answerers had significantly reduced buying products from Russian related companies. Correspondingly it was noticed that consumers wanted to buy products from companies which support Ukraine. They are even willing to pay more for products if part of the profits goes to helping Ukraine or victims of the war. From this study it was learned that companies responsibility actions related to the war have a significant impact on consumers buying decisions.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [4960]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste